Relația dintre anxietate și autonomie la adolescenți

Referat
4.5/10 (2 voturi)
Domeniu: Psihologie
Conține 1 fișier: doc
Pagini : 56 în total
Cuvinte : 14879
Mărime: 84.46KB (arhivat)
Publicat de: Iulian Ursu
Puncte necesare: 8
Profesor îndrumător / Prezentat Profesorului: A. Barbut

Extras din referat

OBIECTIVELE CERCETĂRII

• OBIECTIVE TEORETICE

Ideea centrală a abordării cognitive a tulburărilor emoţionale constă în aceea că nu evenimentul în sine, ci expectaţiile individuale în legătură cu acestea sunt generatoare de simptome. În cazul anxietăţii, de regulă, subiectul supraevaluează semnificaţia pericolului într-o conjunctură dată. Astfel, anxietatea pacienţilor devine un răspuns logic la o interpretare eronată a realităţii. Această observaţie stă la baza abordării psiho-terapeutice cognitiv-comportamentale, prin intermediul căreia pacienţii sunt ajutaţi să descopere, să evalueze şi să modifice modul lor nerealist de apreciere a unor pericole potenţiale.

Prin demersurile întreprinse, ne propunem să aducem o contribuţie la analiza şi clarificarea modului de abordare a anxietăţii din perspectiva terapiei cognitive.

• OBIECTIVE PRACTICE

1. Aplicarea noţiunilor de bază ale terapiei cognitive cu referire la anxietate în cazul adolescenţilor;

2. Identificarea raportului dintre intensitatea reacţiilor anxioase şi caracteristicile de autonomie versus dependenţă socială la adolescenţi.

IPOTEZE ŞI VARIABILE

• IPOTEZA GENERALĂ

Pornind de la ideea că pentru cei mai mulţi adolescenţi, stabilirea unui sens al autonomiei este o parte importantă a procesului de devenire, presupunem că există o legătură între anxietate şi autonomie versus dependenţă socială.

• IPOTEZE DE CERCETARE

1. Dacă o persoană este autonomă, atunci va manifesta un nivel scăzut de anxietate.

2. Dacă o persoană este dependentă de ceilalţi, atunci va manifesta un nivel înalt de anxietate.

3. Dacă nivelul de anxietate este scăzut, atunci se va înregistra o scădere a numărului gândurilor negative.

4. Dacă nivelul de anxietate este înalt, atunci se va înregistra o creştere a numărului gândurilor negative.

• IPOTEZE STATISTICE

1. Există o corelaţie negativă semnificativă între nivelul de anxietate şi autonomie.

2. Există o relaţie pozitivă semnificativă între nivelul de anxietate şi dependenţă socială.

3. Există o relaţie pozitivă semnificativă între nivelul de anxietate şi numărul gândurilor negative.

• VARIABILE

Pornind de la ipotezele pe care le-am stabilit, variabilele implicate în cadrul cercetării noastre sunt: nivelul de anxietate, autonomia, dependenţa socială şi numărul gândurilor negative.

Vom prezenta modul în care a fost operaţionalizată fiecare variabilă în parte.

• NIVELUL DE ANXIETATE

Anxietatea este definită de specialişti ca o teamă difuză, fără un obiect bine determinat.

În lucrarea de faţă am luat în considerare trei condiţii esenţiale ale anxietăţii:

1. sentimentul iminenţei unui pericol indeterminat, sentiment de obicei acompaniat de fantasme tragice care pot amplifica totul la proporţiile unei reale tragedii;

2. starea de atenţie faţă de un pericol, o veritabilă alertă psihică, care cuprinde subiectul în întregime ca şi cum orice altceva ar înceta şi totul converge spre o iminentă catastrofă;

3. convingerea de neputinţă absolută însoţită de sentimentul de dezorganizare în faţa pericolului.

Componenţa afectivă a anxietăţii este însoţită de o simptomatologie vegetativă; disfuncţii respiratorii şi cardiace, dispnee, paloare, relaxarea întregii musculaturi, etc.

Pentru R.B. Cattell, factorul anxietate este secundar şi se referă la caracteristici precum: tensiunea interioară, instabilitatea, lipsa de încredere în sine, rezerva în asumarea situaţiilor de risc, temeri, diferite manifestări psiho-somatice amplificate în plan subiectiv.

Preview document

Relația dintre anxietate și autonomie la adolescenți - Pagina 1
Relația dintre anxietate și autonomie la adolescenți - Pagina 2
Relația dintre anxietate și autonomie la adolescenți - Pagina 3
Relația dintre anxietate și autonomie la adolescenți - Pagina 4
Relația dintre anxietate și autonomie la adolescenți - Pagina 5
Relația dintre anxietate și autonomie la adolescenți - Pagina 6
Relația dintre anxietate și autonomie la adolescenți - Pagina 7
Relația dintre anxietate și autonomie la adolescenți - Pagina 8
Relația dintre anxietate și autonomie la adolescenți - Pagina 9
Relația dintre anxietate și autonomie la adolescenți - Pagina 10
Relația dintre anxietate și autonomie la adolescenți - Pagina 11
Relația dintre anxietate și autonomie la adolescenți - Pagina 12
Relația dintre anxietate și autonomie la adolescenți - Pagina 13
Relația dintre anxietate și autonomie la adolescenți - Pagina 14
Relația dintre anxietate și autonomie la adolescenți - Pagina 15
Relația dintre anxietate și autonomie la adolescenți - Pagina 16
Relația dintre anxietate și autonomie la adolescenți - Pagina 17
Relația dintre anxietate și autonomie la adolescenți - Pagina 18
Relația dintre anxietate și autonomie la adolescenți - Pagina 19
Relația dintre anxietate și autonomie la adolescenți - Pagina 20
Relația dintre anxietate și autonomie la adolescenți - Pagina 21
Relația dintre anxietate și autonomie la adolescenți - Pagina 22
Relația dintre anxietate și autonomie la adolescenți - Pagina 23
Relația dintre anxietate și autonomie la adolescenți - Pagina 24
Relația dintre anxietate și autonomie la adolescenți - Pagina 25
Relația dintre anxietate și autonomie la adolescenți - Pagina 26
Relația dintre anxietate și autonomie la adolescenți - Pagina 27
Relația dintre anxietate și autonomie la adolescenți - Pagina 28
Relația dintre anxietate și autonomie la adolescenți - Pagina 29
Relația dintre anxietate și autonomie la adolescenți - Pagina 30
Relația dintre anxietate și autonomie la adolescenți - Pagina 31
Relația dintre anxietate și autonomie la adolescenți - Pagina 32
Relația dintre anxietate și autonomie la adolescenți - Pagina 33
Relația dintre anxietate și autonomie la adolescenți - Pagina 34
Relația dintre anxietate și autonomie la adolescenți - Pagina 35
Relația dintre anxietate și autonomie la adolescenți - Pagina 36
Relația dintre anxietate și autonomie la adolescenți - Pagina 37
Relația dintre anxietate și autonomie la adolescenți - Pagina 38
Relația dintre anxietate și autonomie la adolescenți - Pagina 39
Relația dintre anxietate și autonomie la adolescenți - Pagina 40
Relația dintre anxietate și autonomie la adolescenți - Pagina 41
Relația dintre anxietate și autonomie la adolescenți - Pagina 42
Relația dintre anxietate și autonomie la adolescenți - Pagina 43
Relația dintre anxietate și autonomie la adolescenți - Pagina 44
Relația dintre anxietate și autonomie la adolescenți - Pagina 45
Relația dintre anxietate și autonomie la adolescenți - Pagina 46
Relația dintre anxietate și autonomie la adolescenți - Pagina 47
Relația dintre anxietate și autonomie la adolescenți - Pagina 48
Relația dintre anxietate și autonomie la adolescenți - Pagina 49
Relația dintre anxietate și autonomie la adolescenți - Pagina 50
Relația dintre anxietate și autonomie la adolescenți - Pagina 51
Relația dintre anxietate și autonomie la adolescenți - Pagina 52
Relația dintre anxietate și autonomie la adolescenți - Pagina 53
Relația dintre anxietate și autonomie la adolescenți - Pagina 54
Relația dintre anxietate și autonomie la adolescenți - Pagina 55
Relația dintre anxietate și autonomie la adolescenți - Pagina 56

Conținut arhivă zip

  • Relatia dintre Anxietate si Autonomie la Adolescenti.doc

Alții au mai descărcat și

Reușita școlară și Anxietatea la Adolescenți

Introducere Actualitatea cercetarii. Anxietatea reprezintă o problemă foarte frecvent întîlnită în viaţa de zi cu zi. Aproximativ 25% din...

Anxietatea și stima de sine

INTRODUCERE Teama, în doze moderate, creşte acuitatea perceptivă, capacitatea de concentrare a atenţiei, face ca gândirea să fie mai clară şi mai...

Psihoterapie cognitiv - comportamentală a copilului și adolescentului

Termenul de psihoterapie cognitiv-comportamentală are mai multe sensuri. În cel restrâns acoperă terapia cognitivă şi comportamentală clasică, iar...

Empatia

O mare varietate de definitii si metafore au fost oferite de literature de specialitate cu privire la empatie, incluzand: “Empatia este eul...

Neuropsihologia Atenției

NEUROPSIHOLOGIA ATENTIEI Exista numeroase puncte de vedere care ar putea fundamenta o teorie moderna a procesului atentiei. În decursul istoriei...

Psihologia Copilului și Adolescentului

CURS 1 CONCEPTE DE BAZĂ ÎN PSIHOLOGIA DEZVOLTĂRII Psihologia dezvoltării este ramura psihologiei care se ocupă de studiul dezvoltării umane, al...

Psihologia vârstelor

Cuvant inainte Aceasta lucrare miniaturala de altfel, de Psihologia varstrelor, incearca sa calauzeasca atat prin continut cat si prin modul de...

Evaluarea psihologică - psihodiagnoza personalității

Aspecte generale privind masurarea personalitatii 1. Termeni cheie 1.1. Psihodiagnoza personalităţii Deşi termenul de psihodiagnoza...

Te-ar putea interesa și

Reprezentările Sociale ale Internetului la Copii și Adolescenți

INTRODUCERE Internetul capătă o valoare tot mai mare, iar utilizarea sa de către adolescenţi şi preadolescenţi este tot mai frecventă. Pentru a...

Specificul Dezvoltării Principalelor Trăsături de Personalitate la Puberul cu Deficiență Mintală Comparativ cu Puberul cu Intelect Normal

CUVÂNT ÎNAINTE Problema deficienţei de intelect a prezentat un mare interes pentru mine încă din primii ani de facultate , atunci cand am si luat...

Profilul de Personalitate și Psihodiagnoză la Adolescenții Depresivi Formă Ușoară sau Severă

ARGUMENT În alegerea temei propuse pentru aceasta lucrare, au fost determinante câteva motive care au constituit un temei al reflecţiei şi...

Problemele Majore în Dezvoltarea Psiho-Comportamentala

TEMA : Evidenţiaţi problemele majore care apar în dezvoltarea psiho-comportamentală a puberilor si adolescentilor şi aratati ce consecinţe decurg...

Suicidul la Copii și Adolescenți

Introducere Societatea contemporană tratează cu multă uşurinţă problema sinuciderii. Suicidul (de la „sui” – de sine si „cidium” – omorâtor)...

Conduitele Agresive ale Adolescenților în Funcție de Mediul Familial

« De la natură, omul nu este prea rău, insă el nu este suficient de bun pentru cerinţele pe care i le pune in faţă viaţa socială modernă »(Lorenz)...

Probleme psihologice tipice ale vârstei preadolescenței și adolescenței

Adolescentul se situeaza la rascrucea unor profunde transformari biologice si de adaptare la un nou regim si statut in viata de familie,scolara si...

Psihologia Copilului și Adolescentului

CURS 1 CONCEPTE DE BAZĂ ÎN PSIHOLOGIA DEZVOLTĂRII Psihologia dezvoltării este ramura psihologiei care se ocupă de studiul dezvoltării umane, al...

Ai nevoie de altceva?