Psihopatologia Reclamei Politice

Extras din referat Cum descarc?

In anumite imprejurari, o multime de oameni poseda caracteristici noi, foarte diferite de cele ale fiecarui individ care intra in componenta ei. Personalitatea constienta dispare, sentimentele si ideile tuturor entitatilor sunt orientate in aceeasi directie. Pentru ca o multime sa dobandeasca particularitati speciale, este necesara influenta unor excitanti. Un intreg popor, fara a avea atributele evidente de aglomerare umana, devine cateodata o multime sub efectul unei influente (Le Bon, 1995). Fie ca aceasta influenta se concretizeaza in imaginea unui lider, ori intr-o miscare revolutionara, toate acestea se propaga asupra multimii prin manipulare, propaganda, in fond prin reclama politica. Conturarea patologiei acesteia se sprijina pe caracteristicile multimilor. Reclama politica se adreseaza astfel grupurilor de persoane, in speta grupurilor mari, maselor.
Printre caracteristicile multimilor se remarca incapacitatea de a rationa, simplismul, emotivitatea si credulitatea. Ideile nu le sunt accesibile decat transpuse in formule succinte si evocatoare de imagini. Politicienii au simtit neputinta multimilor de a-si reprezenta mai multe idei in acelasi timp si utilitatea formulelor violente si clare. Le Bon remarca astfel campaniile englezesti care s-au folosit de actiunea impresionanta a imaginii. ,,Anglia a fost la un moment dat, intesata cu niste afise ilustrate, lipsite de acele explicatii incalcite de care abuzeaza candidatii latini. Intreaga teorie a partidului era sintetizata in cateva formule. Una dintre cele mai inpresionante imagini si care, cu siguranta a adus multe voturi, era un afis mare impartit in doua parti. In stanga sub simpla data: 1900, un imens cuirasat care totaliza flota engleza. Alaturi, un vapor foarte mic reprezentand flota germana. In dreapta afisului, sub indicatia: 1910, raporturile erau inversate, vaporasul german a devenit un mare cuirasat, aproape la fel de impunator ca si colosul englez. Este inutil sa adaugam ca nimeni nu se gandea sa verifice valoarea statistica a afisului. Ar fi fost vorba despre rationament, despre spirit critic, facultati pe care multimile nu le-au avut niciodata." (1996, p. 91). 
Astazi, promovarea unui politician tine seama de cateva etape esentiale, pentru atingerea scopului final al oricarei campanii - pozitionarea produsului pe piata specifica. Aceste etape sunt: asigurarea notorietatii politice, asigurarea rezonantei mesajului politic personalizat, asigurarea amplificarii mesajului politic personalizat. Si astazi, tehnica captarii atentiei prin imagini da dovada de succes. Politicianul care nu detine puterea vrea sa puna sub acuzatie status-quo-ul momentului si sa ii invinuiasca pe cei aflati la putere de toate elementele negative din sistem. Aceste acuzatii au o mare eficienta, atunci cand sunt scoase in evidenta prin imagini. In consecinta, candidatul va realiza reclama in locuri saracacioase, pentru a demonstra ca promisiunile de schimbare facute de cei de la putere nu au fost indeplinite. Imaginea electorala dorita e validata de amanunte mai mult sau mai putin agresiv afisate pe banner-ul urias care eclipseaza peisajul urban. Candidatului ,,serios si capabil", celui ,,devotat" i se va releva verigheta asezata pe mana orientata ocrotitor catre alegatorul holbat ca o tentativa de validare a unui imago patern. Reclama politica va cuprinde si marturiile persoanelor dezamagite de actuala putere, oriunde in lume, nemultumite de felul in care guvernul isi face datoria. Publicitatea politica are adesea datoria de a-i arata pe cei saraci, pe someri, pe cei bolnavi. Reclama care ataca actuala putere face exact acest lucru. Este foarte probabil ca reclama politica sa includa persoane care vorbesc diverse dialecte, pentru ca prezenta lor este pentru acel grup etnic sau regional o dovada a faptului ca respectivul candidat este sprijinit de cei asemenea lui. 
Prin slabiciunea rationamentului, a integrarii prezentului intr-un ansamblu de evenimente predictive cu numeroase consecinte pentru viitor, alegatorul se va preocupa mai ales de interesele sale imediate. Voteaza mai ales pro sau contra persoanelor si se preocupa putin de opinii. In mobilurile voturilor legiuitorilor intervin mai ales promisiunile si formulele magice: ,,sa se schimbe macazul spre stanga, sa se actioneze contra infamului capital, sa se socializeze proprietatile etc." (Le Bon, 1996, p. 49). Astfel, in Romania la caderea regimului comunist, nu s-a votat pentru noul presedinte democrat, ci impotriva vechiului presedinte comunist. Dupa o perioada nefasta, alegatorul se orienteaza in sens opus fara a privi cu o nuanta de scepticism noua alegere.


Fisiere in arhiva (1):

  • Psihopatologia Reclamei Politice.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare. Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* La pretul afisat se adauga 19% TVA, platibil in momentul achitarii abonamentului / incarcarii cartelei.

Hopa sus!