1. Teorii psihologice prin 2 exemple din experienta de viata si 2 concepte din psihologia sociala. 1.1 Teoria politetii Un vechi proverb englezesc spune: Politetea nu costa nimic si cumpara orice! De obicei, cand vrem sa placem, sau ne place de cineva si suntem de acord cu ei afisam fata pozitiva: intr-o discutie cu seful, chiar daca nu-mi convin in momentul acela ideile lui, in prezenta inspectorilor care intra in salile de clasa. Devin binevoitoare, zambitoare, de obicei in relatiile interpersonale pe verticala, ascendente, dar si pe orizontala cu cei care ne face placere sa purtam un dialog, cu unii colegi. Cand sesizez ca se vrea sa se profite de mine imi schimb imediat fata pozitiva in una negativa, insa, politicos, spun ce ma deranjeaza. Exista o persoana in scoala, care afiseaza mereu doar o fata negativa, indiferent de ce se spune in jur, fie gluma, fie o idee contradictorie. Astfel de persoane eu le evit. Fetele pozitive dau dovada de politete, de incredere, ma ajuta sa relationez mai usor, insa nu o afisez in fata unor persoane din afara grupului de prieteni, cunostinte. 1.2 Teoria reactantei ,,Atunci cand oamenii considera ca libertatea lor de alegere a unei actiuni este amenintata, ei au un sentiment neplacut numit reactanta. Aceasta ii motiveaza sa realizeze comportamentul vizat, astfel dovedindu-si ca vointa proprie nu a fost compromisa". In cadrul unui proiect educational de educatie ecologica elevii mei au avut de realizat afise pe care au scris mesaje de genul: ,,Nu aruncati hartiile pe jos!", ,,Pastrati un mediu curat!", ,,Inchideti robinetele dupa utilizare!" Am observat, insa, un lucru trist: chiar ei aruncau pe strada mizerie (i-am surprins pe unii). Erau foarte buni la teorie, insa practic...atitudinea lor lasa de dorit. Atunci am schimbat tactica: am iesit cu totii la o activitate de ecologizare in jurul scolii, dupa care am pus afise cu: ,,Va rugam sa pastrati impreuna cu noi curatenia!" La cateva zile locul unde facusem curatenie era curat si copiii aruncau gunoiul la cosurile amenajate. Concepte din psihologia sociala Obedienta este supunerea neconditionata fata de autoritati, doctrine politice, sef, etc. Societatea este construita pe ierarhii. , in care unii oameni au autoritate asupra altora. Relatii de putere sunt stabilite la toate nivelurile, acasa, la serviciu, etc. Parintii exercita putere asupra copiilor, profesorii asupra elevilor, directorii asupra angajatilor. Unii exercita puterea, altii se supun. o La inceputul anului scolar, in unitatea din care fac si eu parte, s-a ales intr-o sedinta a consiliului profesoral consilierul educativ; numai ca n-a fost o alegere democratica. Directorul a spus: ,,Sunteti de acord sa ramana in continuare domnul X?" Desi nu facuse nimic in anul anterior (nicio activitate educativa la nivelul scolii) a fost votat in unanimitate pentru ca asa propusese directorul. o Cazuri clare de obedienta se intalnesc si in mass-media, unde patronii avand o anumita culoare politica promoveaza stiri favorabile pentru partidul sau, iar angajatii se supun. Imitatia ,,este reproducerea sau efectuarea unui act, ca efect al perceperii unui act asemanator la o alta persoana" . Copilul din a doua jumatate a primului an de viata imita deja miscarile expresive ale celor din jur. Mai tarziu invatatorul si apoi profesorii devin medele imitand comportanente. Eu obisnuiesc la clasa ca o notiune noua sa fie subliata, iar inainte de o definitie scriu "Retinem!" cu rosu pe tabla. Elevii mei au luat prin imitare aceste modele si le aplica si la orele de religie si limba engleza, intreband profesoarele: "Nu scriem Retinem?" Baiatul nostru de 16 ani poarta (prin contraimitare) parul mai lung, desi noi, ceilalti din casa (mama, tata, frate) ne tundem scurt, dar el vrea sa fie precum colegii sai din grupul de prieteni, acestia devenind model pentru el.
După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site (vezi detalii).