Promovarea educației interculturale în mediul școlar

Referat
6/10 (1 vot)
Domeniu: Psihologie
Conține 1 fișier: doc
Pagini : 6 în total
Cuvinte : 1568
Mărime: 10.20KB (arhivat)
Publicat de: Vanesa Szekely
Puncte necesare: 7

Extras din referat

Diversitatea culturală nu mai este un prejudiciu, ci o realitate care trebuie fructificată în mediul şcolar. Pluralitatea culturală pune nu numai problema apărării diferenţelor, ci a dialogului cultural, care recunoaşte că fiecare trebuie să contribuie la îmbogăţirea experienţei umane şi că fiecare dintre ele este un efortdeuniversalizareauneiexperienţeiparticulare.Multiculturalitatea nu este un adversarul universalismului european, ci o altă formă a lui. Ceea ce unifică multiculturalismul cu universalismul european este voinţa comună de a plasa o cultură mai presus de puterea statului sau de interesele unui grup social.

Delimitari conceptuale

EDUCATIE-Ansamblu de masuri aplicate in mod sistematic in vederea formarii si dezvoltarii insusirilor itelectuale,morale si fizice a copiilor in special,a adultilor;

INTER-element de compunere cu sensul,,intre’’

CULTURAL-privitor la cultura,la totalitatea valorilor materiale si spirituale create de societatea omeneasca de-a lungul istoriei,totalitatea cunostintelor pe care le are cineva.

Educaţia interculturală - o nouă provocare

Diversitatea este un aspect fundamental al tuturor societăţilor şi vizează atât diferenţele care există între oameni ca individualităţi, cât şi cele între diverse grupuri. Existenţa unor identităţi multiple, a valorilor, tradiţiilor, obiceiurilor şi a modului de relaţionare diferit dintre diverşi indivizi sau grupuri, impun cu necesitate abordarea educaţiei şi a societăţii din perspectivă interculturală. Aceasta reprezintǎ atât o nouă provocare cât şi o condiţie pentru realizarea coeziunii sociale care are la bazǎ cultivarea respectului reciproc şi a înţelegerii atât între indivizi cât şi între grupuri. Angajarea în interacţiuni interculturale este inevitabilă, si mai mult ea poate aduce atât un plus al cunoaşterii cât şi al îmbogăţirii culturale. Fără o înţelegere mutuală, diferenţele pot genera conflicte, care în cazul în care nu sunt rezolvate pe o cale paşnică pot degenera în violarea drepturilor omului.

Definirea educaţiei interculturale

Educaţia interculturală propune o abordare pedagogica a diferenţelor culturale, strategie prin care se iau in consideratie specificitatile spirituale (diferenţe culturale) sau de alt gen (diferenta de sex, diferenta socială sau economica etc.), evitindu-se, pe cit posibil, riscurile ce decurg din schimburile inegale dintre culturi sau, si mai grav, tendintele de atomizare a culturilor. Abordarea interculturală nu este o nouă stiinţa, nici o noua disciplină, ci o noua metodologie ce cauta sa integreze, în interogaţia asupra spaţiului educaţional, datele psihologiei, antropologiei, ştiintelor socialului, politicii, culturii, istoriei.” (Cucoş, 2000). Educaţia interculturală se referă la teme ca “acceptare şi participare” “învăţarea convieţuirii – a învăţa să trăieşti împreună”, evitarea “stereotipiilor şi a prejudecăţilor” şi propune soluţii pentru promovarea valorilor democraţiei şi interculturalităţii /multiculturalităţii. Dezvoltarea abilităţilor de comunicare interculturală presupune învăţarea acestora atât în cadrul organizat (educaţia formală), cât şi în şi prin activităţi de educaţie non-formală şi informală.

Comunicarea şi importanţa dialogului intercultural

Comunicarea este o formă de comportament interuman care izvoreşte din nevoia de a ne relaţiona şi a interacţiona cu ceilalţi. Prin comunicare reuşim să ne înţelegem mai mult sau mai puţin eficient cu semenii. Comunicarea poate duce la relaţii de armonie, colaborare sau în mod contrar, la dispute sau conflicte atunci când actul comunicării este denaturat.

Preview document

Promovarea educației interculturale în mediul școlar - Pagina 1
Promovarea educației interculturale în mediul școlar - Pagina 2
Promovarea educației interculturale în mediul școlar - Pagina 3
Promovarea educației interculturale în mediul școlar - Pagina 4
Promovarea educației interculturale în mediul școlar - Pagina 5
Promovarea educației interculturale în mediul școlar - Pagina 6

Conținut arhivă zip

  • Promovarea Educatiei Interculturale in Mediul Scolar.doc

Alții au mai descărcat și

Bariere în Comunicarea Interculturală

Introducere De ce contactul cu persoane ce aparțin altor culturi este adesea plin de neînțelegeri? Dorința sinceră de a stabili legături amicale...

Empatia

O mare varietate de definitii si metafore au fost oferite de literature de specialitate cu privire la empatie, incluzand: “Empatia este eul...

Neuropsihologia Atenției

NEUROPSIHOLOGIA ATENTIEI Exista numeroase puncte de vedere care ar putea fundamenta o teorie moderna a procesului atentiei. În decursul istoriei...

Comportamentul Social

Pentru o mai buna intelegere a subiectului propus vom face mai intai cateva precizari necesare pentru constructia interioara a lucrarii. In primul...

Te-ar putea interesa și

Dezvoltarea durabilă a spațiului în Municipiul Alexandria

Capitolul I Noţiuni teoretice Dezvoltarea durabilă a fost definită iniţial în raportul Comisiei Mondiale pentru Mediu şi Dezvoltare O.N.U. –...

Prevenirea abandonului școlar în rândul copiilor de etnie rromă

INTRODUCERE Dreptul la educaţie este un drept fundamental al omului. Nici unul dintre drepturile civile, politice, economice şi sociale nu poate...

Managementul muncii în echipă - studiu de caz la Scoala Gimnazială Iorgu Iordan din Tecuci

1.1. Echipa - celula de bază a organizaţiei Celula unei organizaţii o reprezintă echipa, nu individul. Nu întâmplător Likert (1961) a imaginat o...

Managementul Calitătii

INTRODUCERE Calitatea în educatie presupune asigurarea conditiilor pentru cea mai bună, completă si utilă dezvoltare corespunzătoare fiecărui...

Promovarea Educației Interculturale în Mediul Școlar

“Nucleul conceptului de «educaţie interculturală», îl constituie: «dialogul culturilor», «înţelegerea dintre culturi», «valoarea şi...

Campanie de Relații Publice pentru Organizația Școlară

Prezentarea unităţii şcolare Grădiniţa, pas cu pas spre comunitate, Grădiniţa „Alexandrina Simionescu Ghica” - Preşcolari – 133 - Cadre...

Educația interculturală în scoala românească

Diversitatea culturală nu mai este un prejudiciu, ci o realitate care trebuie fructificată în mediul şcolar. Pluralitatea culturală pune nu numai...

Anual Orientativ de Dezvoltare Economică și Socială a Județului Tulcea pentru Anul 2005

Suprafaţa judeţului este de 8.499 kmp, reprezentând 3,5% din suprafaţa ţării. Judeţul cuprinde 48 unităţi administrativ-teritoriale, din care :...

Ai nevoie de altceva?