Motivația Învățării la Școlarul Mic

Referat
9/10 (5 voturi)
Domeniu: Psihologie
Conține 1 fișier: doc
Pagini : 77 în total
Cuvinte : 30428
Mărime: 252.48KB (arhivat)
Puncte necesare: 11
Profesor îndrumător / Prezentat Profesorului: Ardelean Delia
Universitatea De Vest „Vasile Goldis” – Arad Facultatea De Psihologie Şi Ştiinţe Ale Educaţiei Specializarea: Psihologie

Cuprins

  1. INTRODUCERE
  2. MOTIVATIA LUCRARII
  3. Capitolul I. MOTIVATIA – DEFINITII SI FORME
  4. 1.1. Ce este motivaţia?
  5. 1.2. Teorii ale motivaţiei
  6. 1.3. Forme ale motivaţiei
  7. 1.4. Raportul dintre motivatie si performanta
  8. 1. 5. Motivaţia învăţării
  9. Capitolul II. INVATAREA – FACTORI SI CONDITII
  10. 2.1. Învăţarea umană
  11. 2.2. Invăţarea şcolară
  12. 2.3. Factori şi condiţii ale învăţării
  13. Capitolul III. MOTIVATIA INVATARII LA SCOALARUL MIC
  14. 3.1. Vârsta şcolară mică
  15. 3. 2. Specificul învăţării la şcolarul mic
  16. 3. 3. Motive ale învăţării
  17. Capitolul IV. METODOLOGIA CERCETARII
  18. 4.1. Scopul cercetarii
  19. 4.2. Obiectivele cercetarii
  20. 4.3. Ipotezele cercetarii
  21. 4.4. Explicitarea ipotezelor
  22. 4.5. Metode şi procedee utilizate in cercetare
  23. CONCLUZII
  24. BIBLIOGRAFIE
  25. ANEXE

Extras din referat

Introducere

Motivaţia reprezintă un proces psihic important pentru că ea impulsionează, declanşează acţiunea, iar acţiunea prin intermediul conexiunii inverse influenţează însăşi baza motivaţională şi dinamica ei. Motivaţia este o sursă de activitate şi de aceea este considerată “motorul” personalităţii.

Acest proces psihic are rol deosebit de important în activitatea de învăţare a elevului şi în consecinţă în formarea personalităţii acestuia. Nu poate avea loc un proces educaţional real dacă în prealabil nu s-ar identifica motivele învăţării şi n-ar fi determinată aria lor de acţiune şi dacă educatorul n-ar şti să se folosească de forţa acestor motive în practica instrucţiei. Cunoaşterea motivelor ce-l impulsionează pe elev în desfăşurarea actului învăţării este importantă pentru învăţător, deoarece acestea îi indică exact calea ce trebuie s-o urmeze în vederea finalizării cu succes a educaţiei.

Prin motivaţia învăţării înţelegem totalitatea mobilurilor care declanşează, susţin energetic şi dinamizează activitatea de învăţare. Constituie motive ale învăţării anumite trebuinţe de bază de autorealizare, de afirmare prin succes şcolar / paraşcolar; apoi impulsul curiozităţii; dorinţa de a obţine note bune pentru a satisface părinţii sau pentru a fi printre premianţii clasei; teama de pedeapsă sau de eşec, anumite interese, opţiuni profesionale etc. Iată că motivul este cel care activează, mobilizează şi reglează conduita celor implicaţi în procesul de instruire.

Orice act de învăţare presupune un grad de motivare faţă de sarcina pe care o îndeplinit, care determină şi o stimulare la nivel cerebral. Dacă această stimulare are de nu se realizează îndeajuns, atunci învăţarea nu se produce. Deci, până la un punct randamentul elevului/studentului (performanţa acestuia) creşte paralel cu nivelul activării cerebrale, nivel critic, dincolo de care un plus de activizare antrenează un declin al performanţei, deci supramotivarea prezintă efecte negative.

Practic învăţarea are la bază atât motive externe (nota, lauda, pedeapsa), cât şi motive interioare activităţii ca atare. Un şcolar învaţă la început sub presiunea unor cerinţe externe, pentru ca, ulterior, descoperind conţinutul unei materii de învăţământ, să fie animat de interese cognitive, care ţin de categoria motivelor ce vin din interiorul său şi care poartă numele de motive intrinseci, alături de aspiraţiile profesionale, satisfacţia lucrului bine făcut ş. a. Interesul este o atitudine stabilizată de natură emotiv – cognitivă faţă de obiecte şi activităţi, în care motivele acţionează din interiorul nostru.

După părerea noastră, problema care se pune este aceea de a nu aştepta apariţia spontană a motivaţiei, ci de a pune accentul pe organizarea condiţiilor de învăţare; aceste condiţii ar fi următoarele:

• Percepţia clară a scopului, a obiectivelor activităţii, care justifică drumul ce urmează a fi parcurs;

• Perspectiva aplicabilităţii în practică sau pentru pregătirea ulterioară care îţi dă convingerea că merită să depui oricât de mult efort;

• Nivelul de motivare este întreţinut de conştiinţa unui spor de cunoştinţe sau a deprinderii unei tehnici;

La acestea se adaugă crearea de situaţii – problemă, organizarea de experienţe, demonstraţii etc. Există un nivel optim al cotei de problematic, de inedit, care întreţine curiozitatea. Un volum prea mic de situaţii – problemă, ocazii reduse de a înfrunta dificilul sau noul, produc plictiseala. Pe de altă parte, dincolo de un nivel optim, complexitatea depăşeşte pe elev/student şi produce blocarea, suspendarea efortului. Segmentarea sarcinii sau eşalonarea efortului sunt soluţii de ieşire din impas.

Un motiv semnificativ îl constituie stima de sine, care se conturează din dinamica succeselor şi eşecurilor proprii, din comparaţia continuă cu ceilalţi şi din aprecierea grupului – clasă. Orice elev tinde să-şi menţină statutul şcolar. Între nivelul de aspiraţie şi performanţa şcolară există o relaţie circulară. Motivaţia poate evolua după o spirală ascendentă dar şi după una regresivă, în funcţie de sentimentul eficienţei personale. Reuşita într-un domeniu este condiţionată de aptitudini, iar succesul obţinut sporeşte interesul pentru disciplină, fapt care aduce o investiţie mare de efort şi concentrare, în măsură să ducă la dezvoltarea aptitudinilor, la rezultate şi mai bune. Evoluţia acestei motivaţii se înscrie pe o spirală ascendentă: aptitudinile atrag după ele interesele, iar dezvoltarea intereselor alimentează aptitudinile. În schimb, insuccesul repetat, frustrarea se înscriu adeseori într-o spirală regresivă; dacă elevul/studentul nu reuşeşte să înţeleagă, să facă faţă cerinţelor, atunci fie că renunţă la efortul de înţelegere, se resemnează – ceea ce se manifestă prin indiferenţă şi descurajare – fie că se opune de-a dreptul efortului, mai ales când intervine şi presiunea celor din jur.

De obicei, orice proces de învăţare este plurimotivat. Eficienţa învăţării scade, când există un nivel minim de motivare sau o supramotivare şi creşte în cazul unui nivel optim, ca zonă între minim şi maxim, însă în cazul motivaţiei interne nu se poate vorbi de saturaţie.

Motivaţia lucrării

In ultimul timp tot mai multe cunostinte şi rude de ale mele s-au plans de o scădere a interesului copiilor scolari faţă de şcoală şi învăţătură. Acesti parinti, insa, trebuie sa stie ca orice proces de invatare incepe inainte de a merge copilul la scoala. Copilul trebuie motivat, atat de către parinti, cat şi de către educator, respectiv invatator. Pentru crearea motivaţiei este necesar să se prezinte copiilor scopul învăţării şi cum pot fi utilizate cunostintele lor.

Ei trebuie să fie apreciaţi pozitiv şi încurajaţi să-şi realizeze scopurile vieţii, să li se arate progresele făcute, să li se trezească curiozitatea pentru ceea ce trebuie să înveţe, precizându-se sarcinile învăţării individuale în raport cu ritmul de muncă al fiecăruia. Exigenţa ridicată a unor parinti nu fac decat sa ii inhibe pe copii, pe cand recompensele şi activităţile educative prin joc sporesc motivaţia.

Prin urmare, am dorit să cunosc adevărata faţă a lucrurilor, pornind de la premiza că ansamblul factorilor interni ai personalităţii elevului îl determină să înveţe şi îi susţin eforturile de învăţare.

Aceşti factori nu sunt altceva decât dorinţele, aspiraţiile, convingerile, interesele elevilor care se formează şi se dezvoltă în procesul învăţării, cât şi ca rezultat al efectuării active a învăţării însăşi.

Capitolul 1.

Motivaţia invatarii – definiţie şi forme

1. 1. Ce este motivaţia?

În sensul ei general, noţiunea de motivaţie a fost introdusă în psihologie la începutul sec. al XX –lea. Termenul de motivaţie derivă de la adjectivul latin motivus = care pune în mişcare şi desemnează aspectul energetic, dinamic al comportamentului uman. Aşa cum spunea D. Vintilescu, nume cunoscut în psihologie, s-a definit motivaţia ca “o stare de disociaţie şi tensiune care pune organismul în mişcare până ce ajunge la reducerea tensiunii şi regăsirea integrităţii sale” (D. Lagache Lafon), ca “factor psihologic (conştient sau nu) care predispune individul să săvârşească anumite acţiuni sau să tindă spre anumite scopuri” (Piéron) sau ca “totalitatea mobilurilor interne ale conduitei fie că sunt înnăscute sau dobândite, simple trebuinţe fiziologice sau idealuri abstracte” (Roşca) ş.a.m.d. (apud D. Vintilescu, 1977, p. 40).

Ne lovim noi, in activitatea de zi cu zi, de motivaţie?

Pentru a raspunde la acesta intrebare poate ar trebui sa ne gandim ce anume ne

determina sa tindem spre anumite lucruri pe care vrem sa le realizam. Un prim pas as fi sa ne gandim ca mai tot ce facem, este pentru ca manifestam interes pentru acele lucruri.

Ne-am intrebat vreodata de ce oamenii fac unele lucruri pe care le fac?

Motivul principal al actiunii lor este de a-şi preintampina şi satisface nevoile. Cel mai adesea ne gindim la nevoi ca la dorinte, cerinte, vreri.

Procesul prin care oamenii trec spre a-şi satisface nevoile este:

Nevoie→ motiv→comportament→satisfactie sau nemultumire.

Dupa Cosmovoci A., motivaţia este definita ca “procesul instictiv şi rational care apare la un individ atunci cand cauta sa satisfaca anumite nevoi şi dorinte. Intr-un sens mai larg, motivaţia inglobeaza nevoi, interese, intentii, tendinte, idealuri, care stau la baza conditiei umane şi care sustin realizarea anumitor actiuni, fapte, atitudini. Motivaţia este o stare interioara, o dorinţa puternica, o forta ce pune in miscare un individ in vederea atingerii unui anumit obiectiv”.

În încercarea de a defini motivaţia s-a făcut apel la o serie de termeni, cum ar fi: forţe propulsive (forţele care îl determină pe om să acţioneze într-un anume fel);

dorinţe (tendinţe de a regăsi experienţe satisfăcătoare, fie în realitate, fie în imaginaţie);

pulsiuni (puseuri energetice care îşi au sursa în tensiunile somato-psihice, scopuri aflate sub tensiune). Indiferent de termenul folosit se evidenţiază rolul unor fenomene şi mecanisme psihice interne dotate cu capacitatea de a permite acţiunea independent de factorii exteriori.

Nu este suficient ca scopul unei activităţi să fie clar, corect şi riguros formulat pentru ca ea să se desfăşoare normal şi eficient.

Preview document

Motivația Învățării la Școlarul Mic - Pagina 1
Motivația Învățării la Școlarul Mic - Pagina 2
Motivația Învățării la Școlarul Mic - Pagina 3
Motivația Învățării la Școlarul Mic - Pagina 4
Motivația Învățării la Școlarul Mic - Pagina 5
Motivația Învățării la Școlarul Mic - Pagina 6
Motivația Învățării la Școlarul Mic - Pagina 7
Motivația Învățării la Școlarul Mic - Pagina 8
Motivația Învățării la Școlarul Mic - Pagina 9
Motivația Învățării la Școlarul Mic - Pagina 10
Motivația Învățării la Școlarul Mic - Pagina 11
Motivația Învățării la Școlarul Mic - Pagina 12
Motivația Învățării la Școlarul Mic - Pagina 13
Motivația Învățării la Școlarul Mic - Pagina 14
Motivația Învățării la Școlarul Mic - Pagina 15
Motivația Învățării la Școlarul Mic - Pagina 16
Motivația Învățării la Școlarul Mic - Pagina 17
Motivația Învățării la Școlarul Mic - Pagina 18
Motivația Învățării la Școlarul Mic - Pagina 19
Motivația Învățării la Școlarul Mic - Pagina 20
Motivația Învățării la Școlarul Mic - Pagina 21
Motivația Învățării la Școlarul Mic - Pagina 22
Motivația Învățării la Școlarul Mic - Pagina 23
Motivația Învățării la Școlarul Mic - Pagina 24
Motivația Învățării la Școlarul Mic - Pagina 25
Motivația Învățării la Școlarul Mic - Pagina 26
Motivația Învățării la Școlarul Mic - Pagina 27
Motivația Învățării la Școlarul Mic - Pagina 28
Motivația Învățării la Școlarul Mic - Pagina 29
Motivația Învățării la Școlarul Mic - Pagina 30
Motivația Învățării la Școlarul Mic - Pagina 31
Motivația Învățării la Școlarul Mic - Pagina 32
Motivația Învățării la Școlarul Mic - Pagina 33
Motivația Învățării la Școlarul Mic - Pagina 34
Motivația Învățării la Școlarul Mic - Pagina 35
Motivația Învățării la Școlarul Mic - Pagina 36
Motivația Învățării la Școlarul Mic - Pagina 37
Motivația Învățării la Școlarul Mic - Pagina 38
Motivația Învățării la Școlarul Mic - Pagina 39
Motivația Învățării la Școlarul Mic - Pagina 40
Motivația Învățării la Școlarul Mic - Pagina 41
Motivația Învățării la Școlarul Mic - Pagina 42
Motivația Învățării la Școlarul Mic - Pagina 43
Motivația Învățării la Școlarul Mic - Pagina 44
Motivația Învățării la Școlarul Mic - Pagina 45
Motivația Învățării la Școlarul Mic - Pagina 46
Motivația Învățării la Școlarul Mic - Pagina 47
Motivația Învățării la Școlarul Mic - Pagina 48
Motivația Învățării la Școlarul Mic - Pagina 49
Motivația Învățării la Școlarul Mic - Pagina 50
Motivația Învățării la Școlarul Mic - Pagina 51
Motivația Învățării la Școlarul Mic - Pagina 52
Motivația Învățării la Școlarul Mic - Pagina 53
Motivația Învățării la Școlarul Mic - Pagina 54
Motivația Învățării la Școlarul Mic - Pagina 55
Motivația Învățării la Școlarul Mic - Pagina 56
Motivația Învățării la Școlarul Mic - Pagina 57
Motivația Învățării la Școlarul Mic - Pagina 58
Motivația Învățării la Școlarul Mic - Pagina 59
Motivația Învățării la Școlarul Mic - Pagina 60
Motivația Învățării la Școlarul Mic - Pagina 61
Motivația Învățării la Școlarul Mic - Pagina 62
Motivația Învățării la Școlarul Mic - Pagina 63
Motivația Învățării la Școlarul Mic - Pagina 64
Motivația Învățării la Școlarul Mic - Pagina 65
Motivația Învățării la Școlarul Mic - Pagina 66
Motivația Învățării la Școlarul Mic - Pagina 67
Motivația Învățării la Școlarul Mic - Pagina 68
Motivația Învățării la Școlarul Mic - Pagina 69
Motivația Învățării la Școlarul Mic - Pagina 70
Motivația Învățării la Școlarul Mic - Pagina 71
Motivația Învățării la Școlarul Mic - Pagina 72
Motivația Învățării la Școlarul Mic - Pagina 73
Motivația Învățării la Școlarul Mic - Pagina 74
Motivația Învățării la Școlarul Mic - Pagina 75
Motivația Învățării la Școlarul Mic - Pagina 76
Motivația Învățării la Școlarul Mic - Pagina 77

Conținut arhivă zip

  • Motivatia Invatarii la Scolarul Mic.doc

Alții au mai descărcat și

Influen'a motivației asupra stabilității relației de cuplu

Căsătoria este o experiență esențială de maturizare și dezvoltare a personalității umane. Condiția căsătoriei moderne este marcată de libertatea...

Factori de învățare

INTRODUCERE Orice copil face parte dintr-un sistem unitar consolidat fiind determinat de comuniunea precum şcoala, familia, religia etc....

Motivație și stiluri de învățare

Capitolul 1 ACTIVITATEA DE INVĂȚARE ȘI IMPORTANȚA EI ÎN CONTEXT EDUCAȚIONAL 1.1. Conceptul de învățare. Studiul învățării a constituit...

Învățarea școlară

INTRODUCЕRЕ Аctuаlitаtеа tеmеi. Copilul еstе încеputul tuturor sеnsurilor umаnе, аcеаstă ființă plăpândă, nеcеsită o trаtаrе dеlicаtă și un...

Evaluarea Performanțelor Profesionale

Cursul 1-Evaluarea performanţelor Evaluarea şi revizuirea performanţelor profesionale demonstrează determinarea formală, periodică, a modului în...

Inteligență emoțională

Ce este Inteligenta Emotionala? Inteligenta Emotionala este formata din 4 elemente: * Intelegerea mai buna a propriilor emotii * Gestionarea...

Comportamentul Deviant la Adolescenți

PARTEA I. CADRUL TEORETIC AL CERCETĂRII Motto: „Copilul nu face decât să-şi creeze, să-şi educe şi să-şi perfecţioneze propriul spirit....

Motivația Invățării Școlare

Introducere Epoca in care traim este dominate de puternica expansiune a stiintei si tehnicii in toate sectoarele de activitate si de accelerarea...

Te-ar putea interesa și

Portofoliu Modul Psihopedagogic

INTRODUCERE A. Importanţa şi actualitatea temei Este bine ştiut că progresul şi reuşita în educaţie nu pot veni decât sub influenţa pozitivă a...

Stimularea capacităților creatoare în activitățile de abilitați practice și educație tehnologică în ciclul primar

ARGUMENT Creativitatea a devenit una dintre temele de bază ale psihologiei, în mare parte datorită societății contemporane care se caracterizează...

Aspecte Metodologice ale Însușirii Categoriilor Gramaticale de Gen și Număr ale Substantivului la Elevii din Învățământul Primar

CAPITOLUL I. INTRODUCERE I.1. Importanta studierii limbii române în ciclul primar Limba româna reprezinta în esenta continuarea limbii latine...

Modalități de activizare, diferențiere și individualizare a elevilor în lecțiile de matematică

INTRODUCERE Actualitatea temei şi motivatia alegerii ei Un om superior instruit, avand cunostinte temeinice de matematica, fizica, biologie,...

Învățarea scrisului caligrafic clasa I

ÎNTRODUCERE Actualitatea temei de cercetare rezidă din faptul că alfabetizarea reprezintă o etapă aparte în instruirea şcolară a copilului....

Factori de învățare

INTRODUCERE Orice copil face parte dintr-un sistem unitar consolidat fiind determinat de comuniunea precum şcoala, familia, religia etc....

Învățarea școlară

INTRODUCЕRЕ Аctuаlitаtеа tеmеi. Copilul еstе încеputul tuturor sеnsurilor umаnе, аcеаstă ființă plăpândă, nеcеsită o trаtаrе dеlicаtă și un...

Formarea-dezvoltarea competenței de învățare autodirijată la elevii claselor I-IV

INTRODUCERE Tema din prezenta lucrare de diplomă este Formarea/dezvoltarea competenţei de învaţare autodirijată la elevii claselor I-IV, este o...

Ai nevoie de altceva?