I.Introducere ?I.Caracteristicile generale ale motivatiei II.1.Definitie si caracterizare generala. II.2.Functiile motivatiei. II.3.Modalitati si structuri ale motivatiei. II.4.Formele motivatiei. III.Motivatia invatarii la elevi III.1.Partile componente ale motivatiei invatarii si caracteristica lor psihologica. III.2.Manifestarile motivatiei invatarii la elevi in procesul de instruire. III.3.Metodele de studiere a motivatiei invatarii elevilor. IV.Caile de formare a motivatiei invatarii la elevi IV.1.Motivatie si performanta.Optimum motivational. IV.2.Principiile psihologice ale formaii IV.3.Rolul continutului materialului in motivatia invatarii. IV.4.Organizarea activitatii de instruire ca o cale de formare a motivatiei. V.Concluzie
I Introducere Motivatia este componenta psihica prin care se reflecta si se semnalizeaza starile de necesitate,inascute si dobindite,primare si secundare,ale subiectului si care selecteaza si activeaza comportamentele adecvate de satisfacere. ,,Motivatia ''-fiind tema abordata de mine pentru efectuarea lucrarii de curs este una actuala deoarece: 1.Pentru a invata,munci sau crea,omul are nevoie de a fi stimulat si sustinut pentru asi realiza scopul. 2.Motivatia este un proces psihic de reglare si optimizare important care nu este studiat in profunzime pe parcursul studiilor liceeale. 3.Tema data este actuala deoarece anumite tipuri de motivatie:interna,cognitiva si pozitiva,favorizeaza dezvoltarea factorilor cu rol de stimulare,activare si sensibilizare selectiva,care ne ajuta la realizarea scopului bine determinat. Obiectivele lucrarii: 1.Sa studiez in totalitate notiunile legate direct de motivatie. 2.Sa cunosc in profunzime functiile,formele si metodele de studiere a motivatiei. 3.Sa aduc la cunostinta societatii rolul important al motivatiei in activitatile vitale ale individului. Ipoteza lucrarii. In lucrarea data am dorit sa studiez mai profund procesul psihic de reglare si optimizare-,,motivatia''.De asemenea am dorit sa cunosc functiile,structura si formele motivatiei.Sa fac o cercetare ampla asupra tuturor manifestarilor si rolului motivatiei in viata societatii. II.CARACTERISTICILE GENERALE ALE MOTIVATIEI II.1.Definitie si caracterizare generala. Nu este suficient ca scopul unei activitati sa fie clar,corect si riguros formulat pentru ca ea sa se desfasoare normal si mai ales eficient Daca lipseste stimularea si sustinerea energetica in vederea realizarii scopului,activitatea nu va putea fi dusa la indeplinire.Chiar daca omul dispune de instrumente intelectuale bine dezvoltate (o buna perceptie si memorie,o gindire flexibila ,o imaginatie bogata ), dar nu este impins,determinat de ceva pentru a invata,munci sau crea ,el nu va obtine performantele dorite.Asadar,activitatea umana pe linga stabilirea precisa a scopului,pe linga punerea in disponibilitate a tuturor instrumentelor necesare realizarii ei (cunostinte ,priceperi,deprinderi,aptitudini),trebuie sa faca apel si la o serie de factori cu rol de stimulare si activare,de sensibilizare selectiva si imbold ,care sunt incadrati in notiunea de motivatie. Dar ce este motivatia?Motivatia este acea componenta psihica prin care se reflecta si se semnalizeaza starile de necesitate ,innascute si dobindite,primare si secundare,ale subectului si care selecteaza si activeaza comportamente adecvate de satisfacere. In filogeneza si ontogeneza se elaboreza anumite stari de necesitate sau sensibilizari ale organismului pentru diferite obiecte.Asa se dezvolta nevoia de substante nutritive,de oxigen,de anumite conditii de temperatura,imiditate ,presiune,de semnale informationale se urmeaza a fi receptionate si apoi prelucrate,navoia de miscare , actiune,relaxare ,de comunicare cu altii,de realizare de sine.Toate acestea nu sint alt ceva decit trebuinte ,conditii ale vietii,procese pulsionale fundamentale ce semnalizeaza perturbarile,de tipul privatiunilor sau exceselor ,intervenite in sistemul organism sau in sistemul de personalitate Alaturi de trebuinte,se dezvolta si impulsuri (trebuinte aflate in stare de excitabilitate accentuata ,expresiva),intentii (implicari proiective ale subiectului in actiune ),valente (orientari afective spre anumite rezultate),tendinte (forte directionate mai mult sau mai putin precis ).Ansamblul acestor stari de necesitate ce se cer a fi satisfacute si care il imping,il instiga si il determina pe individ pentru a si le satisface,formeaza sfera motivatiei acestuia.Este vorba de o noua categorie de stimuli si anume de stimulii interni Daca pina acum notiunea de stimul era raportata la obiectele si evenimentele din exterior,de data aceasta ea se raporteaza la viata interna a individului.Este vorba despre acei stimuli care din interior il determina pe individ sa intreprinda o serie de actiuni (de cautare,de apropiere sau de evitare si respingere a unor obiecte ).Unii autori au definit motivatia ca o ''cauza interna''a comportamentului.Numai ca aceasta structura psihica activatoare si predispozanta,cu functii de autodeterminare a omului prin stimulatii interne,a trebuit sa fie ,la rindul ei ,explicata atit functional,cit si genetic.Or,acest lucru nu poate fi realizat decit prin apelul la o serie de factori determinati ce se inscriu in istoria interactiunilor dintre subiect si ambianta sa socio-culturala. Motivatia este o pirgie importanta in procesul autoreglarii individului,o forta motrice a intregii sale dezvoltari psihice si umane.Aceasta inseamna ca selectarea si asimilarea,ca si sedimentarea influientelor externe se vor produce dependent de structurile motivationale ale persoanei.Motivatia sensibilizeaza diferit persoana la influentele externe,facind-o mai mult sau mai putin permeabila la ea.Acum intelegem mai bine de ce una si aceeasi influenta externa produce efecte diferite la persoane diferite sau la aceeasi persoana in momente diferite ale existentei sale.Motivatia,prin caracterul ei propulsator si tensional,rascoleste si reaseaza ,sedimenteaza si amplifica materialul constructiei psihice a individului
După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site (vezi detalii).