1.Fisa individuala. 2.Foaia anamnestica. 3.Teste de inteligenta: - Testul de inteligenta verbala generala Wonderlic (I.W.). - Testul de inteligenta neverbala Domino-48 (D-48) 4.Probe de personalitate: -Inventarul de personalitate California (C.P.I.). -Inventarul de personalitate Freiburg (F.I.P.). 5.Probe de potential de lider: - Chestionarul de intercomunicare (C.I.C.-96). - Chestionarul de potential de lider (T.L.-C.C.E.-99 ). 6.Observatia 7.Interviul psihologic
1.Fundamente teoretice Evaluarea poate fi definita ca ,,procedeul prin care se determina valoarea aproximativa a unui obiect" ( Dictionarul explicativ al limbii romane, (1975)). Obiectivul general al evaluarii psihologice este ,,cunoasterea omului ,a particularitatilor sale individuale pentru rezolvarea unei probleme psihologice, a punerii unui diagnostic cu caracter psihologic in vederea recrutarii si incadrarii in munca a unui individ, a promovarii sau reorientarii profesionale " (Pitaru, 1983). In mediul organizational examinarea psihologica, care sta la baza evaluarii, se refera la studiul particularitatilor psihice diferentiale. Sarcina psihologului este sa aduca date cat mai relevante, cat mai aproape de realitatea experentiala a individului. Examenul psihologic va permite eliminarea unor candidati (cei la care dimensiunile psihologice considerate esentiale sau foarte importante au fost slab reprezentate, sau cei la care combinatiile anumitor factori ii fac inapti pentru ocuparea postului) si ierarhizarea relativa a celorlalti. Din practica sistemului Apararii si Sigurantei Nationale, situatia de examen psihologic este vazuta ca o interrelatie intre doua persoane, in care ambele cauta sa afle informatii prin mijlocirea interactiunilor reciproce. Ambii, examinator si subiect, furnizeaza un anumit input in cadrul acestei interpretari, in termeni de stimuli si ambele persoane primesc feedback sub forma unor raspunsuri. Desi in sistem ambele persoane primesc informatii, iar subiectul poate castiga informatii despre sine, scopul specific al testarii este de a informa examinatorul. Bazandu-se pe ele, acesta va generaliza o serie de ipoteze, despre modul cum functioneaza subiectul intr-un numar de situatii sau interactiuni diferite. In acest scop, examinatorul repeta un numar de intrebari, desprinse din testele standardizate si verifica concordanta dintre raspunsurile acordate in scris si cele verbalizate de catre candidat/subiect. In cadrul acestei interactiuni, intervin o serie de factori care pot influenta sistematic informatiile: metoda de testare, stilul interviului, secventa de prezentare a testelor. Examinatorul aduce in examen propria personalitate, trebuintele si caracteristicile sale psihofizice in interactiunea care are loc, iar aceste trasaturi alaturi de metodologia de testare joaca un rol important in determinarea variabilelor la care raspunde subiectul. In acest context, Minulescu (2001) atrage atentia asupra faptului ca ,,subiectul examinat reactioneaza si raspunde la toti stimulii care il inconjoara si raspunde la ceea ce este o mixtura de stimuli relevanti si irelevanti. Produsele sale sunt astfel un rezultat al reactiilor sale particulare la itemii testului si la examinator ca intreg". Examenul psihologic presupune ,,observarea metodica a comportamentelor provocate in circumstante precise si conditii constante, el este si o analiza experimentala progresiva a comportamentului, un prilej de autocunoastere si autodepasire a posibilitatilor prezente"( Pitariu,1983). Fisa individuala Fisa individuala cuprinde date cu privire la: Identitatea subiectului examinat: gradul, numele, prenumele, codul numeric personal, data nasterii, varsta, motivul examinarii si institutia care solicita evaluarea subiectului respectiv; Declaratia subiectului, pe propria raspundere si sub semnatura, cu privire la starea de sanatate psihica, posibilul tratamentul farmacologic, gradul de oboseala, eventualul consum (excesiv) de alcool sau cafea in ultimele 24 de ore. Foaia anamnestica Anamneza, ca metoda si tehnica de examinare psihologica, poate fi utilizata cu succes in psihodiagnoza, in psihologia clinica si medicala, dar si in selectia psihoprofesionala. Fisa de anamneza psihologica propusa constituie, concomitent, un instrument de validare pentru alte probe psihologice, un criteriu de prognostic al evolutiei personalitatii, precum si un reper esential in formularea deciziei si avizului psihologic. Pentru ca anamneza sa corespunda cerintelor formulate de scopurile selectiei psihoprofesionale in armata, am alcatuit un nou tip de fisa anamnestica (Cracsner, Cana, 1998, pp. 303-309), care capata aspectul unui ghid de interviu (anamnestic), avand urmatoarea structura: 1. Anamneza familiala, prin care se recolteaza informatii despre tata, mama, frati/surori referitoare la varsta, ocupatie, personalitate, relatii cu subiectul, afectiuni psihice. Se obtin date privind pozitia sociala a familiei de origine, climatul psihofamilial, afectiunile mintale ale unor membrii de familie cu rezonanta in viata subiectului, cum ar fi: tulburari psihice, tulburari de personalitate, epilepsie, alcoolism, alte tulburari neurologice sau medicale importante.
1.*** Dictionarul explicativ al limbii romane, (1975), Editura Academiei R.S.R.,Bucuresti. 2.Cracsner, C.E., Cana, A., (1998), Fisa de anamneza psihologica-o modalitate de evaluare a personalitatii umane, Revista de Medicina Militara, CI (3), Bucuresti. 3.Cracsner, C.E., (1999) Unele consideratii privind utilizarea chestionarului in selectia si examinarea psihologica a personalului militar, Revista de Medicina Militara, CI, Nr. 4, Bucuresti. 4.Minulescu, M., (1996), Chestionarele de personalitate in evaluarea psihologica, Editura Garell Publishing House, Bucuresti. 5.Pitariu, H., (1983), Psihologia selectiei si formarii profesionale, Editura Dacia, Cluj-Napoca, pp. 39-42. 6.Pitariu, H., Iernutan, L., (1984), Utilizarea inventarului de personalitate Freiburg, F.P.I., In Investigarea capacitatii de adaptare la viata militara, Revista Sanitara Militara, nr. 1, Bucuresti 7.Zlate, M., (1989), C.S.E. (Cine sunt eu?)-o proba de cercetare si cunoastere a eului si personalitatii, Revista de psihologie, oct-dec., 35 (4), Bucuresti.
După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site (vezi detalii).