Metoda focus grup - avantaje, dezavantaje și mod de aplicare

Referat
8/10 (1 vot)
Domeniu: Psihologie
Conține 1 fișier: doc
Pagini : 6 în total
Cuvinte : 2255
Mărime: 12.01KB (arhivat)
Puncte necesare: 7

Extras din referat

Focus grupul este printre cele mai utilizate metode de cercetare în marketing, analiza politicilor, consultanţa politică şi alte domenii de cercetare socială.

Focus grupul implică o discuţie de grup pe o temă care constituie punctul de interes al dezbaterii. Focus grupurile presupun, de cele mai multe ori, interviuri cu grupuri de 8-12 indivizi care discută o anumită temă sub coordonarea unui moderator profesionist care promovează interacţiunea în grup şi se asigură că discuţia nu se abate de la tema de interes. O sesiunea de focus grup obişnuită durează între 1,5 ore şi 2,5 ore.

Participanţii la un focus grup realizat în cadrul unei analize a nevoilor pot să fie membri ai grupului ţintă, experţi sau beneficiari ai analizei. O cerinţă importantă a metodei este, totuşi, omogenitatea grupurilor, acestea neputând include persoane din diverse categorii relevante pentru problema investigată.

Avantaje si dezavantaje :

Avantajele focus grupului provin in principal, ca si in cazul interviului, din informatiile inedite pe care acesta le aduce si care ii pot oferi cercetatorului o perspectiva noua asupra problemelor in studiu. Dezavantajul principal il constituie, dupa unii autori, timpul prea redus acordat fiecarui subiect: daca o sedinta de focus grup la care participa 10 persoane dureaza doua ore, aceasta inseamna ca fiecare membru are la dispozitie, in medie, doar 12 minute pentru a participa la discutie. Trebuie amintit de asemenea de factorul cost: organizarea unei sedinte de focus grup poate ajunge usor la cateva mii de dolari, fapt pentru care face aceasta metoda de cercetare este accesibila doar marilor prestatari sau operatori turistici. In final, tinem sa subliniem ca dimensiunea redusa a grupului face improprie utilizarea acestei tehnici ca instrument de analiza cantitativa in faza confirmatorie a cercetarii.

Avantajele ei sunt că apropie participanţii de lucrul într-un grup natural, le dezvoltă plăcerea pentru discuţie, care se desfăşoară într-un climat pozitiv şi introduce maniera pozitivă de focalizare pe o activitate sau sarcină, dezvoltând strategii naturale de ocolire ori de diminuare a divagaţiilor şi fenomenelor de perturbare a comunicării.

Avantajele focus-grupului sunt: posibilitatea de a genera o cantitate mare de informatii despre un subiect precis; ofera respondentilor prilejul de a-si exprima in detaliu sentimente, opinii si atitudini; costul relativ mic; ofera ocazia de a afla ce gandesc cu adevarat consumatorii; este un prilej de exprimare imediata a reactiilor; ofera moderatorului posibilitatea de a adresa intrebari de tipul "Ce-ar fi daca ?"; pot genera idei si zone de interes care nu au fost luate in considerare initial.

Dezavantajele focus-grupului sunt: rezultatele nu sunt reprezentative pentru toti consumatorii unei anumite categorii de produse; numarul limitat de intrebari care pot fi adresate; pot exista persoane care sa le domine pe celelalte, afectand astfel echilibrul discutiilor; interactiunea membrilor grupului; comentarii/pareri particulare ce nu se pot extrapola majoritatii; efectul pe care il poate avea ordinea subiectelor de discutie asupra reactiilor participantilor.

La prima vedere focus grupul are doar beneficii: interactiunea de grup poate oferi o perspectiva mai ampla asupra fenomenului investigat, apartenenta la grup amplifica competentele indivizilor fara a forta punctele individuale de vedere, este o metoda ieftina si rapida, permite contactul mediat al planner-ului (prin intermediul geamului unidirectional sau televizorului) cu o mostra „reprezentativa” (dintr-o perspectiva calitativa) de consumatori etc. Focus grupurile sunt insa eficiente doar daca sunt conduse (moderate) bine, iar concluziile depind in mare masura de competenta moderatorului.

Interviul in grup :

De obicei un interviu in grup este destinat sa descopere potentialul de conducatori al viitorilor manageri sau angajati care vor lucra cu publicul. Candidatii care se situeaza pe primele locuri sunt adunati la un interviu neoficial tip discutie. Se prezinta subiectul si discutia incepe. Scopul interviului in grup este sa se descopere modul in care interactionati cu ceilalti si cum va folositi cunostintele si puterea de convingere pentru a-i invinge. Daca v-ati descurcat bine la acest interviu veti fi rechemat pentru un interviu amanuntit.

Ce este focus grupul?

Interviul de tip focus grup este un interviu de grup, focalizat pe o anumită temă, strict delimitată, care este condus de un moderator şi face parte din categoria tehnicilor calitative de culegere a datelor pentru analiza percepţiilor, motivaţiilor, sentimentelor, nevoilor şi opiniilor oamenilor. Această tehnică este o “discuţie de grup planificată organizată pentru obţinerea percepţiilor legate de o arie de interes strict delimitată, desfăşurată într-un mediu permisiv; discuţia este relaxată şi adesea plăcută pentru participanţii care îşi împărtăşesc ideile şi percepţiile; membrii grupului se influenţează reciproc, răspunzând ideilor şi comentariilor” (Kreuger, apud. Marlow, 1993: 55-56). Metoda îşi are originile în anii ’30, fiind folosită de Lazarsfeld şi Merton în cercetări efectuate în timpul celui de-al doilea război mondial. Unii autori (Morgan, apud. Cojocaru D., 2003: 88) definesc focus grupul ca “o tehnică de cercetare în care suportul pentru culegerea datelor este interacţiunea de grup pe o temă determinată de către cercetător”, în care sunt avute în vedere câteva chestiuni esenţiale: scopul focus grupului, localizarea sursei de date, evidenţierea şi clarificarea rolului cercetătorului. Focus grupul se diferenţiază de alte grupuri organizate al căror scop nu este cercetarea (grupuri de experţi, grupuri terapeutice, grupuri de lucru, grupuri Delphy etc.).

Preview document

Metoda focus grup - avantaje, dezavantaje și mod de aplicare - Pagina 1
Metoda focus grup - avantaje, dezavantaje și mod de aplicare - Pagina 2
Metoda focus grup - avantaje, dezavantaje și mod de aplicare - Pagina 3
Metoda focus grup - avantaje, dezavantaje și mod de aplicare - Pagina 4
Metoda focus grup - avantaje, dezavantaje și mod de aplicare - Pagina 5
Metoda focus grup - avantaje, dezavantaje și mod de aplicare - Pagina 6
Metoda focus grup - avantaje, dezavantaje și mod de aplicare - Pagina 7
Metoda focus grup - avantaje, dezavantaje și mod de aplicare - Pagina 8

Conținut arhivă zip

  • Metoda Focus Grup - Avantaje, Dezavantaje si Mod de Aplicare.doc

Alții au mai descărcat și

Studiul de Caz - Metodă de Cercetare Calitativă

Aspecte generale privind metodele şi tehnicile de cercetare sociologică Prin metode şi tehnici de cercetare sociologică, înţelegem demersuri...

Metode de Cercetare Calitative - Chestionarul

1. Fundamentarea teoretică “Motivul este acel fenomen psihic ce are rol esenţial în declanşarea, orientarea şi modificarea conduitei, iar...

Studiu de caz al evoluției abilitații de a învăța, cu focalizare pe strategiile și stilul de învățare și studiu

Introducere Diferenţe de învăţare Profesorii ştiu în prezent că modul în care învaţă elevii variază foarte mult. Elevii au fiecare puncte forte...

Empatia

O mare varietate de definitii si metafore au fost oferite de literature de specialitate cu privire la empatie, incluzand: “Empatia este eul...

Neuropsihologia Atenției

NEUROPSIHOLOGIA ATENTIEI Exista numeroase puncte de vedere care ar putea fundamenta o teorie moderna a procesului atentiei. În decursul istoriei...

Metodologie

CURSUL 1 CERCETAREA STIINTIFICA ÎN PSIHOLOGIE. PARTICULARITATI SI OBIECTIVE. 1) SCOPURI: a. Transformarea studentilor din consumatori de...

Comportamentul Social

Pentru o mai buna intelegere a subiectului propus vom face mai intai cateva precizari necesare pentru constructia interioara a lucrarii. In primul...

Te-ar putea interesa și

Utilizarea metodelor interactive în vederea optimizării predării - învățării științelor naturii în ciclul primar

1.INTRODUCERE Daca te poarta gandul peste un an, seamănă un ogor. Dacă te poartă peste zece ani, sădește un pom. Dacă te poartă gândul peste...

Anchetă în realizarea unei cercetări de marketing - SC Veninul Mircea Com SRL

Cap.1 ANCHETA IN REALIZAREA UNEI CERCETARI DE MARKETING -notiuni teoretice 1.1. Marketingul. Rolul marketingului Notiunea de marketing -...

Cercetare de Marketing la SC Mircea Economy SRL

ARGUMENT SC.’’ MIRCEA ECONOMY COM ‘’-SRL doreste sa afle daca vanzatoarea corespunde cerintelor si consumatorii sunt multumiti de felul in care...

Marketing

Argument Studierea comportamentului consumatorului a devenit o preocupare a specialiștilor în marketing, întrucât ei pot afla cum își aleg...

Metodologia cercetării

C1. cunoasterea comuna a relatiillor sociale Oamenii au incercat s inteleaga, sa cunoasca mediul soc in care au trait si traiesc astfel au...

Psihosociologia Grupurilor Umane

I. Psihosociologia grupurilor umane – obiect, problematică si evolutie istorică Psihosociologia – considerată de unii autori ca fiind sinonimă cu...

Comunicare organizațională

Definirea organizatiilor se impune a fi realizata prin reliefarea specificitatii umane a acestora. In esenta, o r g a n i z a t i a este un sistem...

Marketing

Secţiunea 1 Marketingul – ce este şi cum trebuie înţeles. Introducere « Enigma marketingului constă în faptul că el este una dintre cele mai...

Ai nevoie de altceva?