Metoda Focus Grup - Avantaje, Dezavantaje si Mod de Aplicare

Extras din referat Cum descarc?

Focus grupul este printre cele mai utilizate metode de cercetare in marketing, analiza politicilor, consultanta politica si alte domenii de cercetare sociala. 
Focus grupul implica o discutie de grup pe o tema care constituie punctul de interes al dezbaterii. Focus grupurile presupun, de cele mai multe ori, interviuri cu grupuri de 8-12 indivizi care discuta o anumita tema sub coordonarea unui moderator profesionist care promoveaza interactiunea in grup si se asigura ca discutia nu se abate de la tema de interes. O sesiunea de focus grup obisnuita dureaza intre 1,5 ore si 2,5 ore. 
Participantii la un focus grup realizat in cadrul unei analize a nevoilor pot sa fie membri ai grupului tinta, experti sau beneficiari ai analizei. O cerinta importanta a metodei este, totusi, omogenitatea grupurilor, acestea neputand include persoane din diverse categorii relevante pentru problema investigata.
Avantaje si dezavantaje :
Avantajele focus grupului provin in principal, ca si in cazul interviului, din informatiile inedite pe care acesta le aduce si care ii pot oferi cercetatorului o perspectiva noua asupra problemelor in studiu. Dezavantajul principal il constituie, dupa unii autori, timpul prea redus acordat fiecarui subiect: daca o sedinta de focus grup la care participa 10 persoane dureaza doua ore, aceasta inseamna ca fiecare membru are la dispozitie, in medie, doar 12 minute pentru a participa la discutie. Trebuie amintit de asemenea de factorul cost: organizarea unei sedinte de focus grup poate ajunge usor la cateva mii de dolari, fapt pentru care face aceasta metoda de cercetare este accesibila doar marilor prestatari sau operatori turistici. In final, tinem sa subliniem ca dimensiunea redusa a grupului face improprie utilizarea acestei tehnici ca instrument de analiza cantitativa in faza confirmatorie a cercetarii.
Avantajele ei sunt ca apropie participantii de lucrul intr-un grup natural, le dezvolta placerea pentru discutie, care se desfasoara intr-un climat pozitiv si introduce maniera pozitiva de focalizare pe o activitate sau sarcina, dezvoltand strategii naturale de ocolire ori de diminuare a divagatiilor si fenomenelor de perturbare a comunicarii.
Avantajele focus-grupului sunt: posibilitatea de a genera o cantitate mare de informatii despre un subiect precis; ofera respondentilor prilejul de a-si exprima in detaliu sentimente, opinii si atitudini; costul relativ mic; ofera ocazia de a afla ce gandesc cu adevarat consumatorii; este un prilej de exprimare imediata a reactiilor; ofera moderatorului posibilitatea de a adresa intrebari de tipul "Ce-ar fi daca ?"; pot genera idei si zone de interes care nu au fost luate in considerare initial. 
Dezavantajele focus-grupului sunt: rezultatele nu sunt reprezentative pentru toti consumatorii unei anumite categorii de produse; numarul limitat de intrebari care pot fi adresate; pot exista persoane care sa le domine pe celelalte, afectand astfel echilibrul discutiilor; interactiunea membrilor grupului; comentarii/pareri particulare ce nu se pot extrapola majoritatii; efectul pe care il poate avea ordinea subiectelor de discutie asupra reactiilor participantilor.
La prima vedere focus grupul are doar beneficii: interactiunea de grup poate oferi o perspectiva mai ampla asupra fenomenului investigat, apartenenta la grup amplifica competentele indivizilor fara a forta punctele individuale de vedere, este o metoda ieftina si rapida, permite contactul mediat al planner-ului (prin intermediul geamului unidirectional sau televizorului) cu o mostra ,,reprezentativa" (dintr-o perspectiva calitativa) de consumatori etc. Focus grupurile sunt insa eficiente doar daca sunt conduse (moderate) bine, iar concluziile depind in mare masura de competenta moderatorului.
Interviul in grup :
De obicei un interviu in grup este destinat sa descopere potentialul de conducatori al viitorilor manageri sau angajati care vor lucra cu publicul. Candidatii care se situeaza pe primele locuri sunt adunati la un interviu neoficial tip discutie. Se prezinta subiectul si discutia incepe. Scopul interviului in grup este sa se descopere modul in care interactionati cu ceilalti si cum va folositi cunostintele si puterea de convingere pentru a-i invinge. Daca v-ati descurcat bine la acest interviu veti fi rechemat pentru un interviu amanuntit.
Ce este focus grupul?
Interviul de tip focus grup este un interviu de grup, focalizat pe o anumita tema, strict delimitata, care este condus de un moderator si face parte din categoria tehnicilor calitative de culegere a datelor pentru analiza perceptiilor, motivatiilor, sentimentelor, nevoilor si opiniilor oamenilor. Aceasta tehnica este o "discutie de grup planificata organizata pentru obtinerea perceptiilor legate de o arie de interes strict delimitata, desfasurata intr-un mediu permisiv; discutia este relaxata si adesea placuta pentru participantii care isi impartasesc ideile si perceptiile; membrii grupului se influenteaza reciproc, raspunzand ideilor si comentariilor" (Kreuger, apud. Marlow, 1993: 55-56). Metoda isi are originile in anii '30, fiind folosita de Lazarsfeld si Merton in cercetari efectuate in timpul celui de-al doilea razboi mondial. Unii autori (Morgan, apud. Cojocaru D., 2003: 88) definesc focus grupul ca "o tehnica de cercetare in care suportul pentru culegerea datelor este interactiunea de grup pe o tema determinata de catre cercetator", in care sunt avute in vedere cateva chestiuni esentiale: scopul focus grupului, localizarea sursei de date, evidentierea si clarificarea rolului cercetatorului. Focus grupul se diferentiaza de alte grupuri organizate al caror scop nu este cercetarea (grupuri de experti, grupuri terapeutice, grupuri de lucru, grupuri Delphy etc.).


Fisiere in arhiva (1):

  • Metoda Focus Grup - Avantaje, Dezavantaje si Mod de Aplicare.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* Prețul este fără TVA.

Hopa sus!