Istoria Psihologiei - O Realitate?

Referat
6/10 (1 vot)
Domeniu: Psihologie
Conține 1 fișier: doc
Pagini : 4 în total
Cuvinte : 2494
Mărime: 16.34KB (arhivat)
Publicat de: Nichifor Niță
Puncte necesare: 3
Profesor îndrumător / Prezentat Profesorului: Catalin Dirtu
eseu privind constituirea istoria psihologiei ca stiinta

Extras din referat

Încercaţi să descoperiţi care sunt cauzele care au făcut ca psihologia să se constituie ca ştiinţă atat de târziu , mult in urma altor ştiinţe

Ca psihologia să fie considerată o ştiinţă ar trebui mai intâi de toate să o definim . Din cauza controverselor apărute de-a lungul timpului, din cauza numeroaselor teorii privind psihicul uman de cele mai multe ori antagoniste datorită formei de studiere a acestuia , psihologia ca şi ştiinţă are nenumărate definiţii . Psihologia se află peste tot în jurul nostru şi ne ajută să înţelegem mai bine fiinţa umană .

Pentru a putea da o definiţie a oricărei ştiinţe trebuie să ştim cu exactitate obiectul de cercetare , să-şi delimiteze un domeniu strict . Din păcate în ceea ce priveşte psihologia asemenea demersuri nu au fost şi nu sunt atât de clare aşa cum sunt în cadrul altor ştiinţe . Deci , întrebările primordiale pe care trebuie să le punem sunt : Ce studiază psihologia ?

Care a fost ideea de concepţie a obiectului de investigaţie al psihologiei din punctul de vedere al cercetătorilor ?

În cursul timpului care au fost modificările asupra modului de înţelegere şi explicare a obiectului ei de investigaţie ?

Paul Fraisse a fost primul care a ridicat această problemă cu următoarea întrebare : Psihologia în căutarea propriului ei obiect ?

Un răspuns la aceste întrebări ar fi din păcate nu că nu există un obiect de cercetare ci , aşa cum remarca M . Zlate , că sunt prea multe .

Aşadar , neavând o definiţie exactă timp de mai multă vreme , ca să poată fi considerată o ştiinţă , a trebuit ca mai întâi de toate să se definească “obiectul” de cercetare şi anume psyche – sufletul , psihicul uman – acel lucru considerat de provenienţă divină de către logosul teologic .

Putem face o paralelă între istoria omenirii plină de frământări , de revoluţii care au îndreptat evoluţia oamenilor spre dezvoltare ( cunoaştere ) şi trecutul psihologiei . Ca şi istoria omenirii , psihologia a avut de parcurs un drum plin de ocolişuri , de cotituri , a cunoscut perioade de avânt şi de stagnare , de inălţări şi de căderi , de calm şi destindere , dar şi de încordare şi încrâncenare (M . Zlate) . Aşadar , în constituirea psihologiei ca ştiinţă s-au interpus chiar cei ce erau interesaţi de aceasta . Din cele mai vechi timpuri , Sufletul a fost in centrul atenţiei oamenilor . De unde vine? , Unde se duce dupa moarte?, faptul că fiecare om era unic în felul său , existenţa viselor , delirului , halucinaţiilor – acestea au fost intrebări la care cei din vechime au căutat răspunsuri . Fiind considerat imaterial , timp de mai multe secole fenomenele psihicului au fost abordate din punct de vedere filosofic şi teologic , considerându-se că această cercetare nu putea avea de fapt un model experimental aşa cum aveau celelalte ştiinţe . Astfel , dacă în cadrul altor ştiinţe a existat o continuitate , o completare , având un punct de plecare care nu trebuia sau nu putea fi combătut , în cadrul studierii psihicului uman au apărut în permanenţă noi paradigme , noi teorii antagoniste datorită faptului că abia foarte târziu s-a pus în practică sau s-a cercetat experimental în cadrul acesteia .

Mai intâi au apărut miturile , credinţele religioase dată fiind perioada de început a umanităţii caracterizată de credinţa în fiinţele supranaturale şi atribuirea unor fenomene fizice acestora . Psihicul era , din punctul lor de vedere , un dar divin care nu aparţinea lumii materiale , fizice şi care prin moarte se întorcea într-o lume superioară . Astfel , au căutat să înlesnească revenirea acestuia în acea lume prin ridicarea de monumente funerare la unele civilizaţii , la altele prin incinerarea trupurilor pentru a uşura desprinderea acestuia de corpul fizic, alţii prin îngroparea leşului considerau că redau naturii divine ceea ce îi aparţinea etc . Acest lucru a fost punctul de plecare a logosului teologic care va lua amploare în întunecatul ev mediu . Marii gânditori ai Antichităţii au dezvoltat gândirea psihologică , fiind precursorii logosului filosofic . Conceptul : Cunoaşte-te pe tine insuţi şi astfel vei cunoaşte toate tainele universului de pe frontispiciul templului din Delphi a fost motto-ul după care s-a ghidat Socrate . Tot el a fost primul care a introdus ideea de introspecţie ca o analogie între universul spiritual al omului şi spiritual al universului . Considera că sufletul este nemuritor , idee preluată mai târziu de Platon . Acesta , introducând termenii de arhetip şi anamnesis , formulează pentru prima dată teoria “ bagajului “ genetic preluată mai târziu de către Jung . Aristotel a fost primul filosof ce a abordat fenomenele psihicului prin prisma observaţiei , fondând teoria asociaţiei de idei care a devenit mai târziu punctul de plecare a empiriştilor şi care va naşte multe controverse în rândul adepţilor raţionalismului . În evul de mijloc al istoriei omenirii , Biserica a limitat cunoaşterea prin practicile sale opresive . Astfel , acest lucru a influenţat puternic şi cunoaşterea psihicului in privinţa căruia cei ce încercau să-i observe fenomenele erau constrânşi de dogmele sacre ale Bisericii pentru a nu cădea în dizgraţie şi de a nu fi acuzaţi de erezie . Dar au existat mari personalităţi spirituale ca Sf. Augustin , Sf. Toma d'Aquino şi Sf. Bonaventura , adevăraţi părinţi ai bisericii în epoca lor şi , în egală măsură , filosofi mistici , pentru că în Evul Mediu mistica , filosofia şi psihologia ca domenii de cunoaştere nu erau delimitate . Concepţia filosofică a Sf. Augustin este una fatalist – providenţialistă şi se inspiră din mistica neo–platoniciană . Sf . Toma are ca şi premisă fundamentală conceptul că adevărul raţiunii se acordă cu adevărul revelaţiei . Concepţia Sf. Bonaventura are la bază ideea că pe lângă o logică a minţii există şi o logică a inimii , acestea două fiind complementare iar sufletul omenesc este aşezat între două extreme : materie (substanţă) şi Dumnezeu . Teoria sufletului la Sf. Toma d'Aquino urmează în linii mari De Anima a lui Aristotel şi spune că sufletul nu este prizonier al trupului ci este energia care dă viaţă ( concepţie prin care îl precede pe Jung cu reconsiderarea libido-ului) . Facând o analogie între gândirea aristoteliană (Metafizica) şi concepţia creştină (Învăţătura lui Iisus) a redat religiei o aparenţă raţionalistă . Dialogurile lui Sf. Augustin au caracter filosofic dar cu un pronunţat caracter religios, iar în Solilocvii punctează introspecţia (solilocvie = vorbire cu noi înşine , limbaj interior) . Aşadar , timp de secole, discursul teologic a caracterizat felul de observaţie a naturii psihicului din punctul de vedere al Bisericii care era predominantă in viaţa socio–culturală şi politică a vremurilor respective .

Preview document

Istoria Psihologiei - O Realitate? - Pagina 1
Istoria Psihologiei - O Realitate? - Pagina 2
Istoria Psihologiei - O Realitate? - Pagina 3
Istoria Psihologiei - O Realitate? - Pagina 4

Conținut arhivă zip

  • Istoria Psihologiei - O Realitate.doc

Alții au mai descărcat și

Psihanaliza lui Sigmund Freud

1.INTRODUCERE Orientarea analitică (dinamică) este prima propunere de intervenţie psihoterapeutică sistematică, ce se dezvolta la începutul...

Psihologie experimentală

Tipuri de cercetari in psihologie 1) Tipul de relatie intre cercetator si subiect a) Cercetari experimentale – cecetatorul manipuleaza o...

Psihologie experimentală

Cercetarea psihologica cu un singur subiect 1. Studiul de caz a) Studiile de caz naturale b) Studiile de caz asupra unui cadru unic 2....

Neuropsihologia stării de somn

1. Ce este somnul? Mecaneismele de intretinere a starii de veghe si de trecerea de la veghe la somn au starnit interesul oamenilor de stiinta inca...

Psihologie Socială

Funamentare teoretica Conform definitiei lui Cherrington unui grup îi sunt atribuite urmatoarele caracteristici: interactiunea dintre membri;...

Psihanaliza lui Freud versus psihologia analitică a lui Jung

Introducere Istoria modernă a psihologiei este marcată de apariția, la începutul secolului XX, a Școlii psihanalitice întemeiată de Sigmund Freud...

Psihologie

În sens etimologic, termenul psihologie provine din cuvintele greceşti psyche = psihic, suflet şi logos = cuvânt, cunoaştere, ştiinţă La originile...

Carl Gustav Jung - Psihobiografie

Psihiatru elveţian, filosof şi fondator al psihologiei analitice, Jung a fost o persoană paradoxală şi o personalitate controversată. Era simlutan...

Te-ar putea interesa și

Dezvoltarea socială în comunitățile rurale românești

Privită în cadrul ştiinţelor sociale, sociologia rurală este o disciplină relativ recentă, tânără, ea devenind centenară abia la începutul acestui...

Monitorizarea mass-mediei din România în vederea identificării mesajelor de tip informare, consiliere și orientare

Lucrarea prezintă caracteristici şi conţinuturi ale producţiilor mass-media, în general, şi de televiziune, în special, din România, cu mesaje...

Metode de Cercetare în Sociologie

Capitolul I Metodologia cercetarii : Intre teorie si normativitate Intr-o forma sau alta, premisele unui proiect trebuie dezvoltate,...

Motivarea și reglarea comportamentului. Procese și stări. Personalitatea și relațiile interpersonale. Motivarea activității și comportamentului

1.Introducere. Psihologia este o știință general despre om, un domeniu ce se ocupă de studiul fenomenelor psihice - al proceselor, însușirilor,...

Mass-media în Republica Moldova

INTRODUCERE De zece ani Republica Moldova se afla în cautarea drumului sau catre valorile democratice, catre civilizatie si prosperitate...

Dimitrie Gusti

1.Biografia lui Dimitrie Gusti DIMITRIE GUSTI 1880-1955 ”Gusti ştia filosofie ca un doctor ieşit din şcolile filosofice germane, citind pe greci...

Influența autonomiei locale asupra deciziilor administrative din Uniunea Europeană

I. Conceptul de autonomie locală Potrivit opiniilor exprimate în literatura de specialitate din perioada interbelică, principiul descentralizării...

Ipostazele Psihicului

Constiinta Este una dintre cele mai importante nivele de organizare a vietii psihice a individului, cand afirmata cand negata cu vehementa....

Ai nevoie de altceva?