Istoria Psihologiei

Referat
7/10 (1 vot)
Domeniu: Psihologie
Conține 1 fișier: doc
Pagini : 7 în total
Cuvinte : 2814
Mărime: 15.83KB (arhivat)
Publicat de: Iorgu Apostol
Puncte necesare: 6
Profesor îndrumător / Prezentat Profesorului: Bejat M.,

Extras din referat

Înainte de a deveni o stiinta autonoma, psihologia a facut parte integranta din filosofie, activitatea psihica fiind obiect al acesteia. Constituirea psihologiei ca stiinta independenta, cu caracter experimental, a fost pregatita, pe de o parte, de filosofia empirista iar pe de alta parte, de succesele obtinute de stiintele naturii - îndeosebi de fizica si fiziologie, prin utilizarea experimentului ca metoda de cercetare, fapt care a influentat introducerea experimentului si în cercetarea fenomenelor psihice.

În România psihologia începe sa se constituie ca disciplina independenta , cu caracter experimental, la putin timp dupa ce ea începe sa se dezvolte ca stiinta experimentala pe plan mondial. Pionierii psihologiei experimentale din România ( E. Gruber, C. Radulescu-Motru, F. Stefanescu-Goanga) îsi fac ucenicia în primul laborator de psihologie experimentala , al lui W. Wundt, înfiintat în 1879 la Leipzig. Din pacate, Eduard Gruber, fondatorul primului laborator de psihologie experimentala din tara noastra (la Iasi,1893), se stinge din viata în 1896, la numai 35 de ani, regretat, printre multi altii, si de Dimitrie Anghel si St. O. Iosif. Ca sa devina stiintifica, psihologia s-a dezvoltat initial ca o '' stiinta naturala'', pe modelul biologiei sau fiziologiei, devenind experimentala, apoi si-a largit câmpul de activitate spre cele mai variate aplicatii, devenind, pe lânga o stiinta teoretica, si o stiinta aplicata, chiar o psihotehnica. La noi etapa aceasta n-a fost atinsa plenar decât între cele doua razboaie mondiale, deci dupa Unirea din 1918.

Dupa primul razboi mondial, în pofida conditiilor grele create ca urmare a acestuia si apoi ale crizei economice prin care a trecut tara noastra, activitatea stiintifica este reluata în cele doua universitati din Bucuresti si Iasi, la care se adauga noul si puternicul centru universitar de la Cluj. Psihologia româneasca cunoaste acum un avânt deosebit, datorita dezvoltarii celor trei centre de cercetare de pe lânga catedrele de psihologie ale celor trei universitati. La Bucuresti, C. Radulescu-Motru înfiinteaza Laboratorul de psihologie experimentala (la 1906), cu conditii vitrege de dezvoltare, în timpul razboiului, mare parte din aparatura cu care a fost înzestrat fiind distrusa. Imediat dupa razboi, C. Radulescu-Motru intervine în repetate rânduri pentru obtinerea fondurilor necesare pentru refacerea laboratorului; interventiile sale se soldeaza cu promisiuni care nu sunt respectate decât în parte si cu mare întârziere. Laboratorul nu devine unitate de cercetari stiintifice originale, decât dupa 1929, când au intrat în serviciul lui oameni ca I.M. Nestor, G. Zapan, G. C.Bontila, C. Georgiade, C. Zahirnic, care au fost întradevar experimentalisti, adica psihologi de laborator, axati predominant pe genul acesta de cercetari. Cartea lui C. Radulescu-Motru, "Curs de psihologie" (aparuta în 1923, editia a II-a 1929), este- dupa marturisirea autorului- "rezumatul cursului de psihologie" tinut în anii precedenti la Universitatea din Bucuresti; cartea îsi propune sa fie o carte cu caracter strict stiintific, care nu este scrisa "în sprijinul unui sistem filozofic, sau al vreunei conceptii sociale", o carte care vrea "sa lase celui ce citeste, libertatea sa-si formeze singur o parere în problemele discutabile", o carte care, chiar atunci când nu da "raspuns la anumite întrebari", îl pregateste pe cititor "sa aiba o întelegere matura pentru a judeca si primi din alta parte raspunsurile pe care le cauta". "Cursul de psihologie" duce mai departe, dezvolta si precizeaza unele idei din "Problemele psihologiei" (carte aparuta în 1898), confrutându-le în permanenta cu ultimele date ale stiintei si completându-le cu altele noi, care nu intrasera în preocuparile cartii."Cursul" contine capitole ample referitoare la corelatiile biologice ale fenomenelor psihice, la rolul sistemului nervos în viata de relatie (organism-mediu), la fiziologia sistemului nervos central si a organelor de simt, la localizarile cerebrale, la chimismul intern dar si capitole în legatura cu conditionarea sociala a psihicului. C. Radulescu-Motru considera ca psihicul în toata complexitatea sa nu poate fi explicat numai prin notiuni biologice; în explicarea faptelor de constiinta trebuie sa tinem seama în plus de intervetia unei noi serii de conditionari si determinari ale mediului social:"psihogeneza îsi are radacinile în biogeneza, dupa ale carei legi se explica diferentierea sensibilitatii, iar vârful si-l are în viata sociala, pentru întretinerea careia concura toate manifestarile constiintei individuale". În conceptia lui, personalitatea umana este rezultatul "convergentei conditiilor materiale prin care a trecut întregul univers. Ea este produsa de corelatiunile organice, iar corelatiunile organice de convergenta conditiilor materiale ale mediului extern". În problema metodelor de cercetare, necesare pentru constituirea psihologiei ca stiinta care trebuie sa descrie, sa explice si sa prevada desfasurarea fenomenelor psihice, pledeaza pentru utilizarea concertata a mai multor metode: observatie interna/externa, metoda experimentala, comparativa, patologica etc. Ideile psihologice promovate în decursul întregii sale activitati didactice si stiintifice, mai ales prin cartile sale "Probleme de psihologie"-1898, "Curs de psihologie"-1923 si prin multe dintre studiile si articolele de psihologie publicate în revistele pe care le-a înfiintat ¾"Studii filozofice"- 1897-1919, "Revista de filozofie"- 1923-1943; "Revista de psihologie experimentala si practica"-1931; "Analele de psihologie"- 1934-1943; "Jurnalul de psihotehnica"- 1937-1941 ¾ reprezinta una dintre cele mai importante contributii la constituirea psihologiei ca stiinta experimentala în România. Activitatea lui C. Radulescu-Motru în domeniul psihologiei a fost precumpanitor pozitiva. Concepând

Preview document

Istoria Psihologiei - Pagina 1
Istoria Psihologiei - Pagina 2
Istoria Psihologiei - Pagina 3
Istoria Psihologiei - Pagina 4
Istoria Psihologiei - Pagina 5
Istoria Psihologiei - Pagina 6
Istoria Psihologiei - Pagina 7

Conținut arhivă zip

  • Istoria Psihologiei.doc

Alții au mai descărcat și

Teorii ale Personalității

1. Teoria Psihanalitică. Sigmund Freud. 1.1. Date biografice – Sigmund Freud. S-a născut în 1856 în Freiburg, Moravia, pe teritoriul Cehiei de...

Violența în școală

MOTIVAREA ALEGERII TEMEI Tema acestui proiect de cercetare o reprezinta: Violenta in scolile din Romania. In ceea ce priveste societatea din ziua...

Psihanaliza lui Freud versus psihologia analitică a lui Jung

Introducere Istoria modernă a psihologiei este marcată de apariția, la începutul secolului XX, a Școlii psihanalitice întemeiată de Sigmund Freud...

Relația dintre Inteligență și Performanța Școlară

Introducere Inteligenta este un atribut foarte valoros al oamenilor, care nu poate fi masurat concret, deorece este o idee, ceva abstract....

Agresivitatea în școală

Fenomenul agresivității nu este unul nou. El a existat dintotdeauna și continuă să se manifeste în cele mai diverse spații geografice, tradiții...

Istoria Psihologie

Din secolul al XV-lea pana in secolul al XVII-lea, Europa a cunoscut, din punctual de vedere al dezvoltarii filozofice si stiintifice, o perioada...

Empatia

O mare varietate de definitii si metafore au fost oferite de literature de specialitate cu privire la empatie, incluzand: “Empatia este eul...

Istoria Psihologiei - O Realitate?

Încercaţi să descoperiţi care sunt cauzele care au făcut ca psihologia să se constituie ca ştiinţă atat de târziu , mult in urma altor ştiinţe Ca...

Te-ar putea interesa și

A Treia Dimensiune a Visului

INTRODUCERE Actualitatea cercetării: Deoarece prezintă unul din cele mai mari interese în ceea ce priveşte psihicul uman şi exprimă aspiraţiile...

Istoria psihologiei

Încercați să descoperiți care sunt cauzele care au făcut ca psihologia să se constituie ca știință atât de târziu, mult în urma altor științe....

Istoria psihologiei

Psihologia, ca stiinta isi propune să observe sistematic, sa testeze, sa experimenteze, sa masoare și sa verifice proprietatile psihicului, devenit...

Istoria Psihologiei - O Realitate?

Încercaţi să descoperiţi care sunt cauzele care au făcut ca psihologia să se constituie ca ştiinţă atat de târziu , mult in urma altor ştiinţe Ca...

Istoria Psihologiei

1.1 Precursorii behaviorismului Behaviorismul a fost precedat de un întreg curent stiintific si orientare metodologica, anume reflexologia rusa si...

Istoria Psihologiei

TEORIILE PSIHOLOGICE ALE EVULUI MEDIU Teoriile psihologice ale Evului Mediu: 1. Pardigma sociala a evului mediu 2. Scolastica. 3. Sfântul...

Istoria Psihologiei

Modelul Brâncuşian în predarea psihologiei 1. Argument Pentru orice profesor universitar delimitarea, alegerea şi/sau elaborarea unui model...

Istoria Psihologiei

Curs 1. POBLEMELE SOCIAL ISTORICE ALE PSIHOLOGIEI 1.1 Psihologia pe “altarul cunoasterii”: “Stiinta cu trecut îndepartat dar cu istorie...

Ai nevoie de altceva?