Influenta sociala. Manipularea Rezumat: In zilele noastre manipularea este cea mai folosita metoda de modificare a opiniei publice, de vanzare a produselor , schimbare a factorului politic la nivel local , national , cat si international. Putem spune ca manipularea este prezenta sub diferite intensitati in toate domeniile unde se regasesc fiintele umane. Manipularea se manifesta sub diferite forme cum ar fi: persuasiunea, dezinformarea ,etc. De-alungul timpului mai multi cercetatori au fost preocupati de efectele manipularii. Acestia aplicand diferte tehnici asupra subiectilor, avand rezultate neasteptate. Abstract: Nowadays, manipulation is the most used method of changing public opinion, selling products, changing the political factor at local, national and international level. We can say that manipulation is present under different intensities in all areas where human beings are found. Manipulation manifests itself in various forms such as: persuasion and misinformation, etc. Over time, several researchers have been concerned about the effects of manipulation. They apply different techniques on the subjects, with unexpected results. Cuvinte cheie: fiinta umana; experimentului lui Milgram ; persuasiune; dezinformare ; contaminare psihologica; tehnica autoritatii; dezumanizarea victimelor Keywords: human being ; Milgram's experiment; persuasion; misinformation; psychological contamination; authority technique; dehumanization of victims Introducere Fiinta umana realizeaza pericolule care sunt in jurul nostru , atat din punct de vedere fizic ( de exemplu: poluanti chimici, radiatii, agenti biologici), acesta incercand in mod natural o diminuare a poluarii fizice prin diferite mijloace de siguranta, insa o mare problema a fiintei umane o reprezinta contaminarea psihologica ,deoarece fata de persuasiune cand fiinta umana cunoaste scopul pe care vrea sa il atinga acea persoana, in cazul contaminarii psihologice, aceasta, nu este constienta de intentia celui ce utilizeaza aceasta metoda. 5 Contaminarea psihologica urmareste ca scop principal infectarea mintii cu informatii false care sa aiba un impact destul de puternic asupra comportamentelor si luciditatii fiintei umane , dar si a emotiilor . Acest impact poate fi incadrat in doua categorii: impact direct sau indirect. Impactul direct este tradus in termneni de specialitate ca si manipulare psihologica ce apare atunci cand o informatie nerelevanta este atat de bine slefuita si promovata incat consumatorul o considera in sinea lui relevanta. Impactul indirect se refera la contaminarea mentala ce se reflecta prin faptul ca informatia falsa este constientizata de consumator, dar aceasta isi pune ampreunta pe viata lui in mod tacit. Aceste doua impacte, direct si indirect, produc distorsionari ale gandirii, instabilitate emotionala, dar si aparitia unui comportament neadecvant. Manipularea ,, Manipularea reprezinta actiunea prin care un actor social(persoana, grup, colectivitate) este determinat sa gandeasca si/sau sa actioneza intr-un mod compatibil cu interesele initiatorului, si nu cu interesele sale, lasand insa impresia libertatii de gandire si de decizie."(Mitrofan & Gatej,2019, p.246) Potrivnic asteptarilor, cel mai usor mod de a manipula pe cineva este pe partea emotionala,fiind cea mai puternica metoda de influentare, producandu-se in majoritatea timpului fara ca persoana manipulata sa isi dea seama. Un alt timp de manipulare puternic este manipularea mentala. Destul de des auzim informatii despre anumite persoane ca sunt bune sau rele. Un lucru important spus despre manipulare este faptul ca aceasta reprezinta o minciuna repetata in mod frecvent, care in majoritatea cazurilor devine adevar pentru cei care o cunsuma fara a o verifica. Fiintele umane nu sunt singurele care pot manipula, aceasta actiune poate fi realizata si de catre animale, dar acestea nu pot realiza ce anume se intampla. Un exemplu pentru acest tip de manipulare este cainele atunci cand vine pe langa stapan si se gudura pentru a primi mancare sau atentie, in acelasi mod se poate comporta si pisica. In functie de intensitatea schimbarilor realizate la nivelul societatii , manipularile se impart in trei mari categorii: manipulari mici , medii si mari. Manipulari de nivel mic au ca obiectiv schimbari reduse ale situatiei la nivel social, iar uneori pot avea rezultate surprinzator de mari. In anul 1966 un experiment a dovedit societatii importanta unor asemenea metode de manipulare mica. Astfel,intr-un cartier normal fiecarui proprietar de casa i s-a recomandat montarea in fata proprietatii a unui panou imens cu textul ,,Conduceti prudent" , astfel incat la aceasta cerere doar 17% au acceptat instalarea lui. O alta organizatie de experimentatori au ales ca tinta de experimentare un alt cartier, dar actionand diferit, prin semnarea unei petitie in care se cerea introducerea unor reguli foarte stricte de circulatie, aproximativ toti locuitorii au semnat. Dupa o perioada de timp, acestia au revenit la cei ce au semnat petitia propunandu-le instalarea aceluiasi panou in fata proprietatii. Rezultatul fiind unul destul de bun, astfel incat au acceptat de trei ori mai multi fata de experimentul initial. Deci pentru a obtine un rezultat bun, este convenabil ca oamenilor sa li se expuna mai intai cerere nesemnificativa, fara a fi afectati , ca apoi sa se revina cu cererea pe care o doreste manipulatorul. Aceasta tehnica fiind numita ,,Piciorul-in-usa". O alta tehnica este ,,Trantitul-usii-in-fata" total opusa fata de tehnica expusa mai sus. Tehnica se bazeaza pe prezentarea initial a unei cerinte mult mai complexe , avand toate sansele de a fi refuzata, ca ulterior manipulatorul sa revina defapt cu cerinta mult dorita de acesta, avand un standard mult mai scazut decat cererea initiala , sansele fiind extrem de mari de a fi acceptata de catre ceilalti. Manipularile medii au ca scop modificari insemnate ale situatiilor sociale, care au efecte mult peste asteptari , deoarece puterea de influenta , a imprejurarilor sociale asupra conduitei umane este subapreciata. Tehnici: tehnica autoritatii, dezumanizarea victimelor, dezindividualizarea atacatorilor.
1. Ficeac B., ,,TEHNICI DE MANIPULARE",2004, Editura,,CH Beck", Editia a VII-a, Bucuresti 2. Mitrofan L., Gatej E. R., ,,Psihologie si psihopatologie sociala" ,2019 , editura SPER, Bucuresti 3. Wilson, T.D. & Brekke, ,,N., Mental contamination and mental correction. Unwanted influences on judgments and evaluations. Psychological Bulletin",1994, United Kingdom 4. Gueguen N. ,,Psihologia manipularii si a supunerii ", 2007, Editura POLIROM, Bucuresti 5. Kevin Dutton , ,,Arta Manipularii",2019, Editura Globo , Bucuresti
După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site (vezi detalii).