Influența Grupului asupra Adolescentului

Referat
7/10 (1 vot)
Domeniu: Psihologie
Conține 1 fișier: doc
Pagini : 5 în total
Cuvinte : 1338
Mărime: 8.86KB (arhivat)
Publicat de: Romulus Nechifor
Puncte necesare: 7

Extras din referat

1. Adolescenţa

Adolescenţa este acea perioadă a vieţii care se situează între copilărie, pe care o continuă, şi vârsta adultă. Este o „perioadă integrată”, marcată de transformări corporale şi psihologice care incep pe la 12 sau 13 ani şi se termină între 18 şi 20 de ani. Aceste limite sunt vagi, deoarece apariţia şi durata adolescenţei variază după sex, rasă, condiţiile geografice şi mediul socioeconomic.

Pe plan psihologic, adolescenţa este marcată de activarea şi înflorirea instinctului sexual, de conturarea intereselor profesionale şi sociale, a dorinţei de libertate şi de autonomie, de amplificarea vieşii afective. Inteligenţa se diversifică, puterea de abstractizare a gândirii creşte, aptitudinile particulare se precizează.

Funcţia adolescenţei este de a recunoaşte, în toată paleta de virtualităţi existente, posibilităţile fiecăruia, care le vor permite indivizilor să-şi aleagă o cale şi să se angajeze în viaţa adultă. Dar este şi aceea de a descoperi mai îndeaproape fiinţele umane, pe sine însuşi şi pe ceilalţi şi de a stabili noi raporturi cu anturajul: distanţarea faţă de părinţi, apropierea (camaraderie, amiciţie, dragoste) de cei de-o seamă.

Adolescenţii constituie un ansamblu social deosebit de bogat în virtualităţi şi de dinamic.

2. Grupul

Una dintre cele mai mari necesităţi a adolescenşilor este apartenenţa la un grup.

Putem defini grupul ca „factor determinant al comportamentului şi acţiunii umane, cu influenţe pozitive şi negative asupra acestora, ca facilitator al inserţiei sociale a individului sau ca accelerator al maturizării sociale a acestuia. Grupul îşi pune pecetea asupra personalităţii umane şi a performanţelor acesteia, o propulsează în sistemul de prestigiu al realităţii sociale sau o devalorizează, o afundă în abisuri şi tenebre; el invită, incită, sugerează sau presează, obligă spre acţiune, amplifică sau multiplică sau scade şi minimalizează forţele şi responsabilităţile membrilor săi, determină sau amână şi suspendă acţiunile membrilor componenţi, facilitează sau inhibă comportamentul participanţilor” (Mielu Zlate, Camelia Zlate, 1982)

Grupul poate fi înţeles ca mijloc de socializare, formare şi dezvoltare a personalităţii umane, ca mediu educativ şi educogen, ca laborator în care se plămădeşte nu numai personalitatea fiecaruia dintre membrii componenţi, ci şi relaţiile dintre aceştia, în care are loc clarificarea progresivă a concepţiilor şi atitudinilor despre sine, despre alţii şi despre grup, în care se cristalizează conştiinţa de grup a participanţilor, în care omul se formează ca om şi ca personalitate, dezvoltându-şi competenţele sociale.

3. Influenţa grupului asupra adolescentului

Influenţa grupului de prieteni asupra adolescentului elev se materializează în conduita acestuia, iar măsura în care aceasta ia forme pozitive sau negative, depinde de un complex de factori individuali şi sociali. Unii adolescenţi se simt mai în siguranţă când fac parte dintr-o gaşcă. Părinţii nu îi pot alege adolescentului prietenii, iar „tipii duri” pot adeseori să li se pară extraordinari atât băieţilor, cât şi fetelor. Însă, pentru majoritatea copiilor, faptul de a face parte dintr-o gaşcă reprezintă numai o fază.

Prietenii pot să constituie o sursă importantă de sprijin pentru adolescenţi, mai ales pentru fete, însă pot să fie şi o sursă de neplăceri şi de rivalităţi. Multor tineri le face plăcere să facă parte dintr-o „bisericuţă” şi majoritatea şcolilor au „bisericuţele” lor, care le pot face viaţa cu adevărat mizerabilă celor care sunt mai puţin deştepţi, mai puţin sportivi, mai puţin în pas cu moda, mai puţin „cool”.

4. Delicvenţa juvenilă

Conform unor autori, delicvenţa juvenilă reprezintă „orice act care încalcă exigenţele de conformism impuse de către adulţi minorilor şi tinerilor” (Rădulescu M. S., 1999). În clasa delicvenţei juvenile intră, pe lângă actele care definesc delicte în general, şi altele care sunt specific legate de vârstă, cum ar fi „starea de neascultare”, „chiulul de la şcoală”, fuga de acasă, vagabondajul, consumul de băuturi alcoolice, fumatul ş. a., acte pentru care adultul nu este sancţionat.

Preview document

Influența Grupului asupra Adolescentului - Pagina 1
Influența Grupului asupra Adolescentului - Pagina 2
Influența Grupului asupra Adolescentului - Pagina 3
Influența Grupului asupra Adolescentului - Pagina 4
Influența Grupului asupra Adolescentului - Pagina 5

Conținut arhivă zip

  • Influenta Grupului asupra Adolescentului.doc

Alții au mai descărcat și

Perspective psihologice și sociologice asupra schimbării sociale

Schimbarea a fost dintotdeauna un element constant in viata sociala, dupa cum putem observa evolutia vietii numai in ultimele doua secole,...

Empatia

O mare varietate de definitii si metafore au fost oferite de literature de specialitate cu privire la empatie, incluzand: “Empatia este eul...

Neuropsihologia Atenției

NEUROPSIHOLOGIA ATENTIEI Exista numeroase puncte de vedere care ar putea fundamenta o teorie moderna a procesului atentiei. În decursul istoriei...

Comportamentul Social

Pentru o mai buna intelegere a subiectului propus vom face mai intai cateva precizari necesare pentru constructia interioara a lucrarii. In primul...

Te-ar putea interesa și

Cadrul violenței școlare în România - școala între instanță de educare și mediu favorizant pentru violență

I INTRODUCERE Violenţa în şcoli este un fenomen care frământă toate societăţile şi se produce la toate şcolile de diferite niveluri, spectrul ei...

Reprezentările Sociale ale Internetului la Copii și Adolescenți

INTRODUCERE Internetul capătă o valoare tot mai mare, iar utilizarea sa de către adolescenţi şi preadolescenţi este tot mai frecventă. Pentru a...

Consilierea în reintegrarea socială a adolescenților toxicomani

De ce drogurile? Este consumul de droguri la adolescentii din România într-adevar o problema sociala sau este doar un fenomen izolat, caruia i se...

Influența grupului de egali asupra comportamentului delincvent la adolescenți

INTRODUCERE Dificultatea abordării noțiunii de delincvență este amplificată de diversitatea cuvintelor/ expresiilor folosite pentru a desemna...

Integrarea Scolară și Socio-profesională a Tinerilor Delicventi

ARGUMENT Întrucât, am facut voluntariat în cadrul Serviciului de Probatiune de pe lângă Tribunalul Neamt , am luat cunostintă de faptul că...

Delicvență și Criminalitate în Rândul Copiilor și Adolescenților

MOTTO : “ Copilul este ca un pui de vrabie. Daca îl strangi prea tare în palmă, îl sufoci, dacă îl laşi prea slobod, cade şi-l mănâncă pisica “ (...

Influența Adolescenților Asupra Deciziilor de Cumpărare în Familie

Introducere Comportamentele oamenilor au evoluat, diversificându-se de la o ţară la alta, de la cultură la cultură şi conducând la stiluri de...

Violența în Școală

Introducere Un fenomen care se răspândeşte pe zi ce trece şi care, asemenea unei epidemii, nu doar că nu poate fi oprit cu uşurinţă dar lasă în...

Ai nevoie de altceva?