Importanța teoriilor învățării pentru eleborarea unor modele de instruire

Previzualizare referat:

Extras din referat:

Intr-un sens larg, invatarea trebuie inteleasa dincolo de notiunile de " educatie " si " scoala ". Invatarea presupune o atitudine atat fata de cunoastere cat si fata de viata, atitudine care pune accent pe initiativa omului. Termenul de " invatare " cuprinde achizitionarea si practicarea de noi metodologii, noi priceperi, noi atitudini si noi valori necesare pentru a trai intr-o lume in continua schimbare. Invatarea este, in fapt, procesul de pregatire pentru a face fata unor situatii noi. Ea se poate produce constient, sau, deseori, inconstient, de obicei din experienta unor situatii de viata, cu toate ca si situatiile imaginate pot declansa invatarea. Practic, fiecare persoana din lume, scolarizata sau nu, experimenteaza procesul invatarii la diferite nivele, dar probabil ca in prezent nimeni nu invata inca la nivelul, cu intensitatea si cu viteza necesara pentru a face fata complexitatii lumii moderne.

Teoria reprezinta un model eficient de achizitie informationala, de constructie, reconstructie si chiar de dezvoltare a determinantilor invatarii umane. Principalele teorii cunoscute cu semnificatie referentiala in studiul invatarii au fost grupate in modele. Se poate vorbi astfel despre:

o Modelul asociationist si al conditionarii clasice, in care includem: teoria conditionarii clasice si teoria conditionarii prin contiguitate.

o Modelul behaviorist ( asociationist-comportamentist ), in care se pot cuprinde: teoria conexionista, teoria conditionarii operante ( Skinner ), teoria asteptarii sau a behaviorismului intentional ( Tolman ), teoria mediatiei, teoria reducerii sistematice a tensiunii comportamentului, teoria revizuita a celor 2 factori.

o Modelul gestaltist regasibil in teoria legilor organizarii invatarii si teoria campului.

o Modelul functionalist-pragmatist concretizat prin: teoria experimentalista sau a invatarii progresive, teoria echilibrului functional in invatare ( Claparede ).

o Modelul matematic, informational si cibernetic, in care inglobam : teoria matematica a invatarii, teoria esantionarii stimulului, teoria modelelor de tip Markov, modelele informationale ale invatarii, teorii sistematice, algoritmice si informationale asupra invatarii.

o Modelul psihosocial care cuprinde : teoria invatarii prin imitatie, teoria comportamentelor interpersonale in invatarea sociala ( M. Zlate ), teoria resocializarii prin munca si instruire a comportamentelor deviante.

o Modelul compensatoriu in invatare cuprinde variate teorii ale invatarii aplicate si centrate pe diferite categorii de deficienti ( Zazzo, Pufan, Verza, Damaschin ).

o Modele autodidaxologice ( de autoinstruire ) in care sunt incluse toate teoriile, modelele si paradigmele privind invatarea completiva, perfectiva si de autoinstruire la tineri si adulti.

o Modelul operational si dinamic care poate cuprinde : teoria formarii pe etape a actiunilor mentale, a cunostintelor si convingerilor ( Galperin ), teoria psihogenezei stadiale a operatiilor intelectuale ( Piaget, Aebli ), teoria anticiparii operationale, teoria gradient-dinamica.

o Modelul cognitivist in care pot fi incluse : teoria structurala, genetic-cognitiva ( Bruner ) , teoria organizatorilor invatarii verbal-cognitiva, teoria invatarii cumulativ-ierarhice.

o Modelul intergrativist care include : teoria holodinamica asupra invatarii, teoria interdependentei proceselor cognitive, dinamice si reactionale, teoria integratorie si determinista a invatarii, teoria invatarii depline, teoria interdisciplinara ( integrata ) a invatarii

Descarcă referat

Pentru a descărca acest document,
trebuie să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Importanta teoriilor invatarii pentru eleborarea unor modele de instruire.doc
Alte informații:
Tipuri fișiere:
doc
Diacritice:
Nu
Nota:
8/10 (1 voturi)
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
5 pagini
Imagini extrase:
5 imagini
Nr cuvinte:
1 109 cuvinte
Nr caractere:
7 361 caractere
Marime:
13.39KB (arhivat)
Publicat de:
Anonymous A.
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Referat
Domeniu:
Psihologie
Tag-uri:
teorii, invatare, modele, instruire
Predat:
Facultatea de Psihologie si Stiintele Educatiei , Universitatea din Bucuresti din Bucuresti
Materie:
Psihologie
Sus!