Gandirea ca Proces de Rezolvare a Problemelor

Extras din referat Cum descarc?

Andrei Cosmovici sustine ca in majoritatea manualelor publice la noi sub influenta materialismului dialectic, gindirea era definita ca o "reflectare generalizata si mijlocita a realitatii". 
Desigur aici sunt incluse aspecte importante ale ei .De exemplu, cind ma scol dimineata , ma uit pe fereastra si constat ca pamantul gindirii e ud si plin de balti , imi spun :,,asta noapte a plouat". 
Acest act presupune un proces de gindire care e mijlocit , fiindca nu vad ploaia, ci numai efectele ei. Este si o cunoastere generalizata, intrucat deductia are la baza convingerea ca ploaia abundenta uda totdeauna pamantul din fata ferestrei mele . Caracterizarea nu e specifica deoarece si o simpla imagine constituie ,, o cunoastere mijlocita " de existenta unor perceptii prealabile si, adesea, contine generalizari .Or, o amintire nu implica gindire, intr-un sens propriu. Si mai potrivit este termenul de reflectare, el sugerand un fenomen pasiv, similar constituirii imaginii intr-o oglinda, pe cind gindirea implica actiuni, poate fi descrisa ca o activitate de mare complexitate, in ea intervenind intreg psihismul, indeosebi vointa de a solutiona o problema. 
Gindirea este o succesiune de operatii care duc la dezvaluirea unor aspecte importante ale realitatii si la dezvoltarea anumitor probleme. 
Cind vorbim de probleme ne gandim la dificultatile intampinate in calea atingerii unui obiectiv propus. 
Totusi Rene Descantes considera gindirea drept o calitate specifica spiritului. Deci noi am gindit tot timpul. De fapt, marele ginditor pune semnul egalitatii intre termenii "gindirii" si "constiinta". Psihologia trebuie insa sa distinga niveluri diferite de activitate. Iata, mergem pe strada si-l intalnim pe micul nostru Z. Il intrebam: "ce mai faci!" . el ne raspunde ca se duce la facultate. Aceasta convingere decurge aproape automat si nu presupune nici un efort. N-am putea vorbi de gindire propriu - zisa ci doar de un act de comunicare elementara. Gindirea implica o succeasiune de operatii. Cind spunem succesiune nu inseamna ca actul de gindire trebuie sa dureze mult: ca si in cazul perceptiei, implicarea lor se poate realiza extrem de repede, ca si cum ar fi simultan. Alteori rezolvarea presupune eforturi prelungite, ani de zile aspect subliniat in descrierea actului de creatie, in care gindirea este inclusa in mod organic. 
Bogoslovschi ne defineste "gindirea" ,este reflectarea mijlocita si generalizat-abstracta sub forma notiunilor a insusirilor esentiale si necesare ale obiectelor si fenomenelor, a legaturilor logice, cauzate dintre ele. 
I. GINDIREA CA PROCES PSIHIC CENTRAL
Paul Popescu-Neveanu ne defineste gindirea ca proces psihic central ca, desfasurandu-se larg, si apeland la resursele celorlalte procese psihice - nu numai memorie dar si afectivitate si vointa - in vederea progreselor, adincirii si extensiunii cunoasterii, gindirea indeplineste in sistemul psihic uman un rol central si este definitorie pentru om, ca subiect al cunoasterii logice, rationale. 
Centralitatea gindirii. Consta nu numai in faptul ca ea antreneaza celelalte disponibilitati si functii pentru a trece dincolo de aparente la esenta, dincolo de particular la general, dar si in faptul ca instalandu-se ca un ,,stat major" al sistemului, orienteaza, conduce, valorifica celelalte procese si functiuni, perceptii ce devin observatii, comunicare verbala ce dovedeste inteles, subordonandu-se normelor logice, vointa ce-si precizeaza, scopuri pe baza de perceptii si isi urzeste planurile in baza unor rationamente. 
Incercand o definitie a gindirei, suntem nevoiti mai intai sa precizam ce anume din lumea obiectiva se reflecta informational in planul intelectual subiectiv. Daca faptele singulare nu sunt obiect al gindirii, ci ale proceselor senzoriale, atunci ne intrebam ce reprezinta invariantii, constantele din multitudinea obiectelor si fenomenelor care se divid in clase si categorii care se ocupa gindirea. 
Am definit relatii categoriale, iar pe cele determinarea, cum sunt legile obiective, le consideram adecvat ca fiind determinative. 
Gindirea se defineste ca proces cognitiv de insemnatate centrala in reflectare realului care, prin intermediul si generalizarii coordonate in actiuni mintale, extrage si prelucreaza informatii despre relatii categoriale si determinative in forma conceptelor, judecatilor si rationamentelor. Gindirea este in primul rind o cunoastere mijlocita. Cind cunoasterea nemijlocita este posibila dar nu-i rationala. De exemplu, putem afla inaltimea celui mai inalt copac, daca in ziua cu soare infigem un baston in pamant si asteptam timpul cind umbra bastonului va fi egala cu inaltimea lui. Gindirea este in al doilea rind, cunoasterea a relatiilor si a legaturilor logice intre obiectele si fenomenele lumii din jur. Ea ne ofera posibilitatea sa intelegem legitatile lumii materiale, legaturile de cauza si efect in natura si in viata social-istorica, legitatile psihicului omului. Cu alte cuvinte gindirea este in al treilea rind o cunoastere generalizata a realitatii, e un proces de cunoastere a proprietatilor generale si esentiale ale obiectelor si fenomenelor. 
Cu ajutorul gindirei omul cunoaste, de exemplu, proprietatile generale si esentiale ale metalelor, proprietatile generale ale razelor, proprietati generale ale lichidelor ,proprietati generale ale triunghiurilor, caracteristica generala a verbului, a adjectivului. 
Acum putem da o definitie completa si desfasurata. Gindirea este, deci, un proces de cunoastere mijlocita si generalizata a lumii inconjuratoare. 
1.1. Procesul constituirii intelectuale.
Intelectul desemneaza un sistem de relatii, si procese psihice superioare (inteligenta, gindire, memorie, imaginatie, limbaj), sistemul ce constituie si se formeaza plenar la nivel uman, depasind experienta senzoriala, dar bazandu-se pe ea, uzand de proprietati specifice ale creierul uman si realizandu-se numai prin modelare culturala si integrare socioculturala. Stadiile dezvoltarii intelectuale strabatute de copil de la nastere si pina la varsta de 18-20 ani ne permit sa intelegem procesul constituirii intelectului. Unul dintre cei mai vestiti psihologi ai contemporaneitatii J. Piaget a propus conceptia dezvoltarii intelectului copiilor, care a exercitat o puternica influentei asupra intelegerii procesului de dezvoltare a gindirii copiilor. In aspect teoretic acest savant sustine ideea referitoare la originea plastica, dependenta de activitate de operatii intelectuale.


Fisiere in arhiva (1):

  • Gandirea ca Proces de Rezolvare a Problemelor.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* La pretul afisat se adauga 19% TVA, platibil in momentul achitarii abonamentului / incarcarii cartelei.

Hopa sus!