Francois Fenelon

Extras din referat Cum descarc?

Francois de Salignac de la Mothe-Fenelon(1651-1715)
Repere biografice :
- S-a nascut la Perigord, Franta, in 1651.
- Filosof si teolog recunoscut, este numit preceptor al nepotilor "Regelui Soare" cu care va intra mai tarziu intr-un conflict deschis.
- Este arhiepiscop de Cambrai si membru al Academiei franceze.
- Se dovedeste a fi destul de critic fata de absolutismul regelui Ludovic al XIV- lea, facand pledoarie pentru o monarhie luminata.
Opera :
- Aventurile lui Telemah (,,Les aventures de Telemaques"), roman mitologic, care relateaza peripetiile fiului lui Ulise, insotit de educatorul Mentor, in cautarea tatalui, scriere prin care autorul isi prezinta programul sau educativ (1787);
- Tratat despre educatia fetelor (,,Traite de l'education des filles"), lucrare teoretica cu caracter pedagogic (1687);
- Dialogurile mortilor (1712);
- Tabelele de la Chaulnes (,,Les tables de Chaulnes") - (1711);
- Scrisoare catre Academie (,,Lettre a l'Academie"), arta poetica (1714). 
Premise ale gandirii pedagogice :
In scrierile sale, Fenelon se dovedeste a fi un fin cunoscator al psihologiei copilului. Observand ca un copil este mai putin predispus catre rationamentul abstract si mai deschis lucrurilor concrete, recomanda intemeierea educatiei pe curiozitate si activitate ludica. "Trebuie sa urmam calea naturii -spune el-, iar instinctele copilului nu trebuie combatute, ci bine dirijate." El insusi, in calitate de conducator al unei scoli de fete, a avut o mare contributie de ordin pedagogic si ideologic pentru o pertinenta educatie a fetelor.
In lucrarea Aventurile lui Telemah, Fenelon descrie peripetiile si incercarile personajului in cautarea tatalui. Telemah, tanar inca neexperimentat, este "o fiinta care nu poate stapani viitorul, fiindca nu are previziune, si nici prezentul, intrucat nu dispune de capacitatea de a-l <<cumpani>>".Este valorizata pozitiv plasticitatea tineretii in comparatie cu rigiditatea batranetii.
Conceptia pedagogica :
Fenelon a avut o contributie remarcabila in zdruncinarea mentalitatii din acea vreme cu privire la capacitatea intelectuala a femeii, "neputinta ei innascuta" de a se ridica la nivelul barbatului. Prescriindu-le acestora un model de educatie, Fenelon elaboreaza teze si principii general valabile pentru toti cei aflati in procesul de educatie. Astfel, el indica clar ca se va cere de la elev numai ce acesta este in stare sa faca, fara a depasi posibilitatile varstei si pe cele individuale. De asemenea, el pledeaza pentru ideea ca educatia nu se poate baza pe inocularea fricii si pe constrangere.
El deschide o perspectiva in care placerea si invatarea bazata pe agreabil devin temeliile unei educatii viabile. Trebuie sa lasam copilul sa fie cat mai liber, sa se joace, sa imbine activitatile de invatare cu cele ludice. Increderea reciproca si sinceritatea relatiilor dintre actorii educatiei sunt foarte importante. Relevand raportul intim dintre joc si interes, Fenelon a neglijat relatia dintre interes si efort, care se va exploata in actul didactic.
In scrierea sa Tratat despre educatia fetelor, Fenelon scoate in relief o serie de calitati ale acestora: indemanare, meticulozitate, simt de curatenie si economie, afectiune, persuasiune, daruri cu care ele pot avea o influenta benefica asupra moravurilor societatii in general, asupra barbatului si copiilor in special.
Fenelon este adeptul unei educatii diferentiate pentru baieti si fete, dat fiind ca rolurile acestora in societatea sunt oarecum diferite; diferenta dintre activitatile lor se va reflecta si in privinta studiilor. Continutul educatiei fetelor cuprinde activitati precum scrisul, cititul, socotitul, cunostinte de gramatica, de istorie antica si istoria Frantei. Cu riguroase selectii: poezie, muzica si pictura.
Instructia indirecta, implicita, este marele procedeu didactic pentru care Fenelon face o intensa pledoarie. Instructia se va induce pe o cale naturala si nu se va proceda prin impunere. "Lectiile" vor avea aerul unor intamplari sau ocazii oarecare de invatare si nu se vor derula cu rigoare si strictete. "permite copilului sa se joace si imbina instruirea cu jocul -ne indeamna Fenelon- ; intelepciunea sa-i apara cate putin si in chip vesel; fereste-te sa-l obosesti cu precizari nesocotite".
Concluzii :
Fenelon a dezvoltat o teorie a educatiei fetelor, unele dintre preceptele lui avand o valoare generala. 
A pledat pentru o instructie bazata pe interes si pentru stimularea elevilor ca sa depuna efort. 
Suportul intuitiv, concret este nelipsit, iar activitatea ludica reprezinta un mediu prielnic pentru formare si informare. 
Autorul vine cu detalii de ordin metodic si prescrie un continut interesant, profitabil si lejer pentru limitele timpului sau.


Fisiere in arhiva (1):

  • Francois Fenelon.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Descarca gratuit aceast referat (0 €)

Completezi numele, prenumele și adresa de email. După aceea primesti prin email link-ul pentru descărcare. Completeaza o adresă de email validă.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.



Hopa sus!