Forme ale Rolurilor Educative Parentale - Parinti Divortati, Parinti Vitregi

Extras din referat Cum descarc?

Noile moduri de educare ale copiilor in familiile contemporane au lansat noi provocari stiintelor socio-umane, incepand cu decenilul al optalea al secolului XX:
(1) parinte care este principalul responsabil de educatia si intretinerea copilului al carui genitor este;
(2) parinte care traieste izolat de propriul copil;
(3) adultul pus in postura de a deveni parintele unui copil cu alti genitori.
Familiile monoparentale
Termenul a fost folosit, pentru prima data, in literatura anglo-saxona, sub denumirea one(single) parent family incepand cu anul 1960, iar mai apoi preluat de literatura franceza cu denumirea de familie monoparentala. Termanul a inlocuit pe altii similari, cum ar fi: ,,parinti izolati'', ,, manaje conduse de femei'', ,, mame singure in dificultate'', ,,mame necasatorite'', ,,menaje monoparentale''. Familiile monoparentale se definesc ca unitati sociale formate dintr-un parinte si unul sau mai multi copii.
Conceptul are la baza cel putin doua cauze:
a) modificarile demografice din anii 1960-1970: diminuarea semnificativa a ratei nuptialitatii si multiplicarea coabitarilor, cresterea numarului de copii nascuti in afara casatoriei, explozia ratei divortialitatii.
b) normalizarea unui fenomen considerat pana atunci ca anormal, marginal sau deviant, familia formata din copil (copii) si un parinte (nu parinti). Familia monoparentala devine o alternativa a familiei clasice, pe masura ce inregistreaza o frecventa mai mare si ea devine ceva obisnuit pentru membrii societatii. 
Familie parentala sau familie conjugal-parentala
Noul concept are menirea de a defini familia prin relatia parentala, care era secundara relatiei conjugale in familia clasica, iar acum devine primordiala. Acest concept surprinde evolutia transformarilor inregistrate in ultimele trei decenii in domeniul familiei: posibilitatea ca cele doua tipuri de raporturi familiale - conjugal si parental - sa apara si sa functioneze separat unul de celalalt. Familia parentala poate rezulta ca urmare a unor experiente diferite (Stanciulescu, 1997):
a) nasterea unui copil in urma unei experiente sexuale juvenile, care nu se concretizeaza intr-o ,,casatorie de reparatie'';
b) decizia, prin optiune libera, a unor femei (trecute de 30 de ani) celibatare de a avea copii in afara unei casatorii legale sau a unei uniuni libere (parentalitate celibatara);
c) divortul unor cupluri cu copii necasatoriti,
d) decesul unuia dintre parteneri.
Divortul contemporan intervine dupa o durata mediana a casatoriei de aproximativ 10 ani, respectiv la o varsta medie a partenerilor de 36 de ani barbatii si 34 de ani femeile (Bawin-Legros,1988, apud. Stanciulescu, 1997). In S.U.A. aproape un sfert din familiile americane cu copii erau in 1986 familii monoparentale, cifra reprezentand dublul celei din 1960 (Saxton, 1990). In Europa, amploarea fenomenului este ceva mai mica (nedepasind 15% din totalul familiilor nucleare), iar ratele de crestere ceva mai scazute(Lefaucheur, 1987). In marea majoritate a cazurilor de divort (90%) copiii rezultati in urma casatoriei sunt incredintati mamelor. De aceea, intalnim mai des familii monoparentale materne, carora li s-au dedicat un numar mai mare de studii. 
Dificultati de exercitare a rolurilor educative in familiile (mono)parentale
Conform sintezei realizate de B. Bawin- Legros (1988), studiile asupra familiilor monoparentale arata ca, in cadrul acestei categorii de populatie, sunt specifice urmatoarele fenomene:
- o frecventa mai mare a nasterilor ilegitime;
un numar mai mare al copiilor abandonati;
- aparitia cazurilor de retard in dezvoltarea psiho-afectiva;
- cazuri de esec sau abandon scolar;
- adaptare mai greoaie la modelul cultural ,,consumerist'', cazand victime ,,noii saracii'';
- tendinta de a se autoreproduce (copiii proveniti din asemenea familii au ,,sanse'' mari de a repete ca adulti experienta parintilor); 
- monoparentalitatea, si in special cea rezultata din divort, este corelata cu o diminuare a activitatii educative;
- suprasolicitarea rolului matern (material, emotional, relational), care conduce la un dezinteres relativ fata de educatia copilului sau/si prezenta unui conflict de rol ( dominate de propriile stari afective, mamele sunt mai putin disponibile pentru copil, exact in momentele in care acesta de atentie si eforturi sporite);
- rolul patern se caracterizeaza de obicei prin absenta, deprivare sau deresponsabilizare.
Copiii aflati sub incidenta divortului sunt marcati de numeroase probleme psihologice si relationale. Reactia lor este diferita in functie de varsta, sex sau timpul trecut de la separarea parintilor.
(1) Copiiii de varsta mica (sub 6 ani) sunt cei mai afectati pe termen scurt. Par a deveni mai dependenti, mai neascultatori, mai agresivi, mai putin afectuosi decat cei care raman


Fisiere in arhiva (1):

  • Forme ale Rolurilor Educative Parentale - Parinti Divortati, Parinti Vitregi.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* Prețul este fără TVA.

Hopa sus!