Experimentele Zimbardo și Milgram

Previzualizare referat:

Extras din referat:

Experimentul Zimbardo:

In 1971 Philip Zimbardo a initiat un experiment ale carui rezultate au surprins la vremea respectiva. Experimentul poate fi gasit aici : http://www.prisonexp.org

"Philip Zimbardo a infiintat, in cadrul Universitatii Stanford, o inchisoare experimentala in care a desemnat aleator studenti in pozitii de gardieni si prizonieri. Acestia trebuiau, timp de doua saptamani, sa lucreze in schimburi de opt ore, daca erau gardieni. De asemenea, cercetatorul s-a asigurat ca toti participantii sunt cat se poate de sanatosi fizic si psihic pentru a putea distinge intre influentele dispozitionale si cele situationale asupra comportamentului lor. In acelasi timp, studentii au fost selectati astfel incat sa nu fi avut nici un fel de pregatire sau experienta in roluri de prizonieri sau gardieni.

Ca elemente centrale ale experimentului, trebuie amintite puterea si lipsa puterii, dominarea si obedienta, controlul si revolta, identitatea si anonimatul, regulile coercitive si rolurile restrictive, libertatea si servitutea.

Aceste aspecte au fost puse in practica prin crearea unor conditii reale specifice inchisorilor, inclusiv uniforme, numere de identificare, in loc de nume, pentru prizonieri si titluri pentru gardieni (superintendent, ofiter corectional etc).

In fiecare moment erau noua prizonieri, cate trei in fiecare celula, si trei gardieni in schimburi de cate opt ore. Totul era inregistrat audio si video.

Experimentul a trebuit oprit dupa sase zile, desi a fost organizat pentru doua saptamani, pentru ca situatia risca sa scape de sub control, deoarece violenta si degradarea prizonierilor de catre gardieni au ajuns la un nivel foarte ridicat. Oameni normali au ajuns sa se comporte sadic in rolurile de gardieni, producand umilire si durere tinerilor care erau prizonieri. Unii dintre studentii prizonieri au suferit caderi emotionale. Cele mai multe acte de violenta impotriva prizonierilor au fost inregistrate pe timpul noptii, cand gardienii credeau ca nu sunt supravegheati. Imaginile cu gardienii care abuzau de prizonieri si ii agresau seamana foarte mult cu fotografiile care infatiseaza abuzurile din inchisoarea americana din Abu Ghraib, care au socat lumea. Si intr-un caz si in altul, comportamentul abuziv a aparut pe fondul unui leadership impropriu, al lipsei controlului si al incapacitatii comandantilor de a intari standarde de comportament, aproband astfel, in mod tacit, comportamentele abuzive. Prizonierii care s-au adaptat mai bine au fost cei care s-au supus orbeste fata de autoritate, cei care au permis gardienilor sa ii dezumanizeze si sa-i degradeze din ce in ce mai mult. Prizonierii care au fost caracterizati ca avand o personaliate mai autoritara (accepta mai usor diferentele de status si putere, considerandu-le normale) au supravietuit mai bine in acest mediu total autoritar."

Un alt experiment interesant :

" In 1963, Stanley Milgram, profesor la Universitatea Yale, a realizat un experiment in care a testat obedienta fata de autoritate. El a recrutat, pe baza unui anunt in ziar, barbati de diferite profesii cu varste cuprinse intre 20 si 50 de ani, care sa participe contra a patru dolari pe ora, la un experiment privind memoria si invatarea. Studiul avea in vedere influenta pedepsei asupra invatarii. Din doi indivizi unul era desemnat ,,profesor" iar celalalt ,,student".

,,Studentul" era condus intr-o camera, asezat intr-un fel de scaun electric si i se atasa un electrod. I se explica faptul ca ,,profesorul" ii va citi o lista de perechi de cuvinte simple si ca apoi ii va fi testata abilitatea de a-si aminti al doilea cuvant din pereche. In cazul in care va face greseli, i se va administra un soc electric de intensitate crescatoare.

In realitate, experimentul viza comportamentul ,,profesorului". Dupa instalarea ,,studentului" in scaunul electric, profesorul era asezat in fata unui generator de socuri electrice, prevazut cu 30 de leviere, fiecare etichetat cu un voltaj de la 15 la 450 de volti. Fiecare grup de patru leviere era etichetat de la ,,soc usor" pana la ,,Pericol: soc sever"; ultimele doua leviere erau marcate cu XXX. Cand unul dintre leviere era manevrat, se aprindea o lumina si se auzea un bazait.

Fiecarui ,,profesor" ii era administrat un soc electric de 45 de volti pentru a-i intari credinta in autenticitatea socului electric aplicat ,,studentului". Acesta din urma era, in realitate, un complice al experimentatorului. El nu primea nici un soc electric. In schimb, in functie de intensitatea socului pe care ,,profesorul" credea ca i-l administreaza, ,,studentul" trebuia sa mimeze durerea. Daca la 75 de volti ,,studentul" mormaia, la 120 de volti se vaicarea zgomotos, la 285 de volti scoate un strigat de agonie, iar dupa aceea nu mai scotea nici un sunet.

Download gratuit

Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Experimentele Zimbardo si Milgram.doc
Alte informații:
Tipuri fișiere:
doc
Diacritice:
Nu
Nota:
3/10 (4 voturi)
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
3 pagini
Imagini extrase:
3 imagini
Nr cuvinte:
1 238 cuvinte
Nr caractere:
7 053 caractere
Marime:
10.62KB (arhivat)
Publicat de:
Anonymous A.
Nivel studiu:
Liceu
Tip document:
Referat
Materie:
Psihologie
Tag-uri:
experiment, inchisoare, cercetare, cercetator
Predat:
la liceu
Sus!