Evaluarea

Referat
7/10 (1 vot)
Domeniu: Psihologie
Conține 1 fișier: docx
Pagini : 5 în total
Cuvinte : 1487
Mărime: 17.62KB (arhivat)
Publicat de: David G.
Puncte necesare: 6

Extras din referat

Tipuri de evaluare

Clasificarea tipurilor de evaluare are la baza trei criterii de compozitie:

I Cantitatea si calitatea informatiei sau experientei pe care trebuie s-o acumuleze elevul si care trebuie evaluate. Dupa acest criteriu distingem evaluarea partiala sau evaluarea globala;

II Axa temporala la care se raporteaza evaluarea: la inceputul, pe parcursul si la finalul instruirii;

III Sistemul de referinta pentru emiterea judecatilor de valoare asupra rezultatelor evaluate: evaluarea criteriala (bazata pe obiective) sau evaluarea comparative, normative, clasificatorie.

Din combinarea criteriilor rezulta trei tipuri de evaluare prezente in activitatea oricarui cadru didactic-evaluator (Ion T. Radu):

- Evaluarea initiala

- Evaluarea formativa si formatoare

- Evaluarea sumativa sau “certificativa”

Evaluarea initiala

Evaluarea initiala se realizeaza la inceputul unui program de instruire si vizeaza identificarea conditiilor in care elevii pot sa se intregreze in activitatea de invatare ce urmeaza. Este una din premisele conceperii si asigurarii succesului programului respective. Evaluarea initiala este necesara, asigurand pregatirea optima a oricarui program instructiv-educativ.

Evaluarea initiala asigura:

- Cunoasterea nivelului de realizare a invatarii prealabile, a nivelului comportamentului cogniti initial. Aceste lucruri sunt extrem de utile sa le stie profesorul la debutul unui program de instruire: la intrarea copilului in clasa I, pentru a cunoaste nivelul pregatirii elevilor cu care va lucra; la intrarea in ciclul gimnazial; la inceputul studiului unei discipline scolare etc.

- Determinarea liniei de pornire a elevilor dar si a cadrelor didactice si a altor factori educationali la inceputul unui program de instruire (an scolar, intrarea in clasa I, in ciclul gimnazial sau liceal etc.);

- punte de legatura intre o stare precedenta si una viitoare;

- Refacerea sau remedierea unei stari de fapt, prin aplicarea unui program adecvat de recuperare sau de refacere a notiunilor fundamentale ce vor fi implicate in sustinerea invatarii viitoare, pentru a omogeniza oarecum fondul de cunostinte si abilitati indispensabile unui nou parcurs (Ion Cerghit, op. cit., 2002).

Functiile evaluarii initiale

”Evaluarea initiala nu are rol de control. Este insa diagnostica, stimulanta si jaloneaza planul de urmat in procesul de invatare” (Yvan Abernot, op. cit.). Acest tip de evaluare mai este denumit si ”raul necesar”, pe de o parte din cauza ca, orice evaluare este stresanta, iar pe de alta parte pentru ca, se doreste sa se faca din acesta activitate un demers firesc, normal, natural, uman.

Se realizeaza prin examinari orale, probe scrise, practice etc. Acestea asigura un diagnostic al pregatirii elevilor si totodata indeplinesc o functie predictiva, indicand conditiile in care elevii vor face fata cerintelor noului program de instruire.

Evaluarea initiala indeplineste, in principal, doua functii:

1)Functia diagnostica

2)Functia prognostica

1)Functia diagnostica a aceste evaluari initiale se manifesta atat din perspectiva elevilor cat si a cadrului didactic care va lucre cu acestia

Din perpectiva elevilor, evaluarea initiala este benefica pentru ca:

- Inventariaza achizitiile existente la momentul T 0 (zero);

- Depisteaza eventuale decalaje intre acestia;

- Constata, la momentul respective, capacitatile/posibilitatile de invatare ale elevilor etc. ;

- Din perspectiva profesorilor:

- Descopera factorii (cauzele) care explica situatia respective;

- Arata si explica nevoile de dezvoltare ale elevilor;

- Ii ajuta sa-si multiplice caile de stimulare a dezvoltarii optimale a acestora

- Pun in evidenta caracteristicile diferentiale ale elevilor si posibilitatile de a actiona in directia atingerii obiectivelor etc. (Ioan Cerghit, op. cit., I.T. Radu, Evaluarea in procesul didactic, E.D.P, Bucuresti, 2000).

2)Functia predictiva (prognostica) a acestei evaluari consta in aceea ca datele obtinute prin evaluarea initiala ajuta la conceperea si organizarea activitatii in trei planuri:

- Modul adecvat de predare/invatare a noului continut;

- Aprecierea oportunitatii organizarii unui program de recuperare pentru intreaga clasa

- Adoptarea unor masuri de sprijinire si recuperare doar a unor elevi.

Preview document

Evaluarea - Pagina 1
Evaluarea - Pagina 2
Evaluarea - Pagina 3
Evaluarea - Pagina 4
Evaluarea - Pagina 5

Conținut arhivă zip

  • Evaluarea.docx

Alții au mai descărcat și

Motivația Învățării la Școlarul Mic

Introducere Motivaţia reprezintă un proces psihic important pentru că ea impulsionează, declanşează acţiunea, iar acţiunea prin intermediul...

Stiluri și strategii de intervenție ale cadrului didactic în situații de criză educatională

Criza poate fi definită ca un eveniment sau un complex de evenimente inopinate, neașteptate dar și neplanificate, generatoare de periculozitate...

Empatia

O mare varietate de definitii si metafore au fost oferite de literature de specialitate cu privire la empatie, incluzand: “Empatia este eul...

Neuropsihologia Atenției

NEUROPSIHOLOGIA ATENTIEI Exista numeroase puncte de vedere care ar putea fundamenta o teorie moderna a procesului atentiei. În decursul istoriei...

Comportamentul Social

Pentru o mai buna intelegere a subiectului propus vom face mai intai cateva precizari necesare pentru constructia interioara a lucrarii. In primul...

Te-ar putea interesa și

Evaluarea și Managementul Zgomotului Ambiental

CAP 1. ZGOMOTUL AMBIENTAL Sunetul reprezintă o vibratie a particulelor unui mediu capabilă să producă o senzatie auditivă. Din punst de vedere...

Raport de Evaluare SC Contor Group SRL Arad

TITLUL I. SINTEZA EVALUARII 1. OBIECTUL EVALUARII – partile sociale ale SC Contor Group SRL Arad 2. SCOPUL EVALUARII - estimarea valorii de piata...

Evaluarea financiară a întreprinderii SC Aerostar SA

1.1. Prezentare evaluatori 1. Beneficiarul lucrarii: Societatea comerciala AEROSTAR S.A. 2. Echipa de evaluatori : 3. Scopul evaluarii îl...

Evaluarea întreprinderii SC Mechel SA Târgoviște

I. Definirea problemei 1. Prezentarea generala a societatii S.C. MECHEL TARGOVISTE S.A. 1.1. Scrut istoric Aceasta societate a fost infiintata...

Evaluarea initială, evaluarea formativă, evaluarea sumativă - strategii complementare

INTRODUCERE Oricare ar fi gradul de dezvoltare economică şi socială a unei ţări, învăţământul angajează direct sau mijlocit o parte însemnată a...

Auditul securității și sănătății în muncă și evaluarea riscurilor de accidentare și îmbolnăvire profesională

I. INTRODUCERE Prezenta lucrare isi propune sa indeplineasca urmatoarele obiective generale: 1. Auditarea securitatii si sanatatii in munca in...

Raport de evaluare a întreprinderii SC Rohe România SRL

1. Definirea misiunii 1.1 Identificarea intreprinderii evaluate Rohé Romania SRL este parte a grupului Rohe Holding GmbH, firma austriaca ce...

Raport de Evaluare

Capitolul 1 GENERALITATI 1. Prezentarea evaluatorului Prezentul raport de evaluare a fost realizat de către Popescu Mariana, autorizat nr....

Ai nevoie de altceva?