Dinamica Relatiei dintre Valori, Atitudini si Comportament

Extras din referat Cum descarc?

1. Valorile si dinamica lor
1.1 Conceptul de valoare si notiuni conexe
Conform Dictionarului explicativ al limbii romane, notiunea de valoare are urmatoarea definitie: "ansamblul calitatilor care fac un lucru bun, dorit si apreciat". Dar valorile sociale nu se nasc odata cu individul. Formarea atitudinilor de valoare si a sistemelor de valoare reprezinta o parte organica a procesului de socializare. Socializarea este un proces de continua interactiune si adaptare
sociala prin care se asimileaza aptitudinile si deprinderile necesare activitatii specifice fiecarui individ posesor de statusuri si roluri sociale definite. Rolul valorilor, in motivarea unor decizii de actiune in defavorarea altora, se manifesta mai ales cind exista un conflict motivational imediat premergator
actiunii alese. Purtatorul de valoare in acest conflict motivational este actiunea, in timp ce realizarea unei actiuni este de fapt valorizarea concreta, adica o actiune aleasa prin excluderea altora ca mai putin valoroase.
Intre termeni cum ar fi "valori", atitudini", "norme", "interese", "idealuri" sunt multe suprapuneri semantice, iar in numeroase contexte lingvistice ei sunt echivalenti. In psihologia sociala, chiar si in sociologie, conceptul de valoare a fost in larga masura diluat in cei de norma si atitudine. 
Exista o varietate de definitii si intrerpretari date valorii. In disciplinele socio-umane, acceptiunea cea mai frecventa este aceea de principii generale si abstracte despre ceea ce este important si de pretuit in viata, despre cum trebuie oamenii sa se comporte si sa aprecieze (in termeni de bun/rau, drept/nedrept, urat/frumos etc.) situatiile, evenimentele, persoanele, precum si obiectele sociale si naturale. Astfel de principii sunt: bunatatea, adevarul, dreptatea, libertatea, cooperarea, competitia, realizarea de dine. O atare definitie are insa doar un caracter orinetativ, important fiind a dezvalui mai analatic notele fundamentale ale conceptului si a surprinde relatia cu alte notiuni apropiate. 
Notele fundamentale ale conceptului de valoare sunt: generalitate si centralitate in universul spiritual-simbolic al societatii si in structura personalitatii umane, standarde (criterii evualuative) ale actiuniilor umane, vectori motivationali care determina si orienteaza actiunea, accentuatul lor caracter constient, deliberat, in sensul de adeziune "la ceea ce este de dorit" P. Smith si S. Schwartz (1997, p. 80), desprind cinci aspecte mai importante ale acestora: 1) Valorile sunt idei (credinte), dar nu unele reci, ci infuzate de simturi; 2) Ele se refera la scopuri dezirabile (de exemplu eglitatea) si la moduri de conduite prin care se promoveaza respectivele scopuri (corectitudine, ajutor etc.) 3) Valorile transced actiuni si situatii specifice (supunerea, spre pilda, se practica la scoala, la locul de munca, in familie, cu prietenii sau cu strainii); 4) Valorile servesc drept standarde de selectie si evaluare a comportamentului persoanelor si evenimentelor; 5) Ele se ordoneaza atat la nivel societal, cat si individual, dupa importanta uneia fata de alta, formand sisteme de valori. 
Conceptele mai importante cu care cel de valoare se interesecteaza sunt: atitudinea, norma, idealul, interesul, nevoia si trasaturile de personalitate. 
Nu e usor de descifrat raportul dintre ideal si valoare. Pentru Petre Andrei (1945), idealul ar fi o valoare generala pe care individul o formuleaza sub influenta societatii si spre ca carei realizare tinde din toate puterile, valoare ce devine criteriu de apreciere a tuturor celorlalte valori. 
M. Rokeach (1973) consemneaza distinctia dintre valoare si interes in urmatorii termeni: "Un interes este doar una dintre manifestarile valorii si, prin urmare, are doar cateva dintre atributele acesteia. Un interes poate ghida actiuni, poate servi functiilor de adaptare, aparare, cunoastere si actualizare a eului. Valorile nu pot fi identificate nici cu nevoile, propensiunile si trebuintele. Ele apar ca o reprezentare si distilare pe plan cognitiv a nevoilor si la nivel individual ca o sinteza a trebuintelor personale cu cele grupal-societale. Ludwig von Bertalanffy (1971) noteaza ca "...valorile sunt in parte verbalizari ori simbolizari ale datelor biologice si acestea se aplica la multe valori egotiste si societale din comportament. Dar anumite valori transced universurile biologice; acestea reprezinta asa-numitele valori superioare, ce sunt frecvent fara utilitate biologica" 
In ceea ce priveste raportul valoare-atitudine, dintr-o perspectiva preponderent macrosocioculturala, valorile ne apar ca date obiective, supraindividuale, ca fapte sociale in expresie durkheimiana. In acest fel putem vorbi despre atitudinea fata de valoare, asa cum vorbim despre atitudinea fata de scoala, fata de parinti, fata de Biserica sau fata de alte comportamente ale mediului inconjurator. In conceptia lui M. Rokeach (1973), diferenta dintre atitudine si valoare ar decurge din faptul ca o atitudine se refera la un complex de convingeri (beliefs) fata de un obiect sau o situatie specifica, pe cand o valoare se refera la o singura convingere, insa una de mare generalitate, transgresand situatii si obiecte particulare: valorile, ca principii fundamentale despre moduri de comportament sau scopuri ultime ale existentei, sunt la nivelul individului de ordinul zecilor, iar atitudinile- de ordinul sutelor sau chiar al miilor. 
Valorile ocupa un loc mai central in configuratia personalitatii umane si ghideaza depotriva atitudinile, judecatile si actiunile noastre; intr-un anume sens, valorile se exprima in atitudini. atitudinile apar astfel ca fiind instrumentale, fata de valori. Plasate mai in centrul sistemului motivational, valorile determina si asigura direct procesele de aparare si manifestare a eului, stima de sine. 
Prin analogie cu structura ierarhica a personalitatii in general, am putea considera ca si profilul axiologic al indivizilor are o asemenea forma: situate in centru si deasupra, valorile ca principii generale despre dezirabil se transcriu in norme si atitudini, iar atitudinile se specifica si exprima in opinii.


Fisiere in arhiva (1):

  • Dinamica Relatiei dintre Valori, Atitudini si Comportament.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:

* Prin apăsarea pe butonul “Descarcă acum” declar că am citit, înțeles și agreat termenii și condițiile.
* Prețul este fără TVA.


Hopa sus!