Dezvoltarea Vorbirii la Preșcolari

Referat
7/10 (1 vot)
Domeniu: Psihologie
Conține 1 fișier: docx
Pagini : 6 în total
Cuvinte : 1878
Mărime: 17.65KB (arhivat)
Publicat de: Amedeu Marin
Puncte necesare: 3

Extras din referat

Inca din prescolaritate, trebuie sa formam la copii capacitatea de a comunica cu cei din jur, de a-si exprima in mod inteligibil gandurile, impresiile, trebuintele, de a cunoaste realitatea obiectiva.

Limbajul, ca mijloc de comunicare, asigura copilului schimbul de idei si impresii intre el si semenii lui, transmiterea unor cunostinte, contribuind la imbogatirea necontenita a experientei lor de viata, la largirea si complicarea relatiilor cu mediul social.

Toate acestea se realizeaza prin intermediul cuvantului. Cercetarile psihologice au aratat, iar experienta didactica a confirmat ca dezvoltarea limbajului copilului are loc sub influenta mediului si a educatiei. Acest lucru se realizeaza cu optima eficienta in cadrul intregului program din gradinita, dar un loc important revine disciplinei care apartine sferei limbii si literaturii romane.

In gradinita de copii si apoi la scoala are loc adevarata “cultivare a limbii individului” exercitandu-se o influenta dirijata, planificata, bazata pe concluzii psihopedagogice, cu probleme, notiuni si sarcini gradate ca dificultate si organizate in sisteme logice, metodice.

Eficienta muncii de dezvoltare a vorbirii copilului si de invatare logica, functionala a gramaticii sporeste cu cat sunt mai stiintific selectionate, ordonate, distribuite cunostintele, activitatile si exercitiile, pe trepte de invatamant si ani de studiu si cu cat exista o continuitate a demersurilor pedagogice in raport cu obiectivele majore ale dezvoltarii limbajului si al studiului limbii.

Programa pentru invatamantul prescolar urmareste pregatirea copiilor pentru respectarea fenomenului gramatical din scoala primara, dar mai ales, dezvoltarea capacitatii de comunicare verbala a acestora. Ea prevede probleme si cerinte menite sa contribuie efectiv la dezvoltarea limbajului si la organizarea cunostintelor in sistem concentric cantitativ, adaugandu-se, pe niveluri de varsta, componenti ai aceleiasi probleme abordate in grupa precedenta, dar si intr-o organizare concentric – calitativa, prin sporirea gradului de generalizare si abstractizare a cunostintelor prevazute pentru grupele mai mari, in raport cu nivelul dezvoltarii gandirii logice a prescolarilor.

Problemele si cunostintele destinate studiului, mai precis exercitiului de educarea limbajului sunt urmarite in sfere concentrice nu numai pe niveluri de varsta dar si pe componente si probleme ale stiintei limbii: planul fonetic, lexical, gramatical si cel al expresivitatii limbii. Gramatica este o stiinta destul de dificila, care opereaza cu notiuni abstracte; din acest motiv ea ar trebui sa se studieze in clasele mai mari ale scolii, cand gandirea logica, abstracta, a elevilor este formata. La varsta prescolara, precum si la cea scolara mica, nivelul scazut al gandirii logice, abstracte, caracterul concret intuitiv al cesteia, absenta unor cunostinte gramaticale – ca suport preferential – gradul inalt de abstractizare a categoriilor de stiinta limbii nu permit intelegerea si invatarea logica a notiunilor lingvistice elaborate in intreaga sfera de cuprindere si intr-o ordine impusa de logica interna a stiintei limbii. Din acest motiv la aceste varste, ordinea notiunilor nu poate respecta logica interna a stiintei. Cerintele psihologice ale studierii logice, obliga la o invatare prin dezvaluire, partiala si treptata a sferei de cunostinte si notiuni gramaticale.

Ea se poate face sub forma empirica, prin observatii asupra limbii, prin selectarea unor modele de exprimare si prin exercitii de intrebuintare a unor structuri lingvistice inca din gradinita, prin activitatile de dezvoltare a limbajului.

In gradinita, insusirea limbajului se realizeaza constient, dirijat, stiintific, cu accent permanent pe prevenirea si corectarea defectelor de vorbire, pe exersarea organului fonator, pentru asigurarea unei pronuntii clare a sunetelor si a grupurilor de sunete, pentru dezvoltarea capacitatii de diferentiere perceptiv fonetica si initierea copiilor in analize si sinteze fonetice, pentru imbogatirea si activizarea vocabularului, insusirea practica a raporturilor gramaticale sub aspect morfologic si sintactic, pentru dezvoltarea fluentei si fluiditatii in vorbirea monologata si dialogata, formarea ritmului de vorbire corespunzator continutului si a deprinderii de a respecta pauzele, intonatia si accentul, pe formarea si exersarea unei exprimari logice, clare, corecte, cursiv si nuantate.

Problema auzului la varsta prescolara se refera la capacitatea copiilor de a percepe sunetele limbii noastre, de a le diferentia, de a sesiza greselile de pronuntie proprii si ale altora.

Sunetele limbii materne se formeaza in mod treptat incepand din primul an de viata si se consolideaza in structuri fonetice din ce in ce mai complexe, incat spre sfarsitul prescolaritatii toti copii care beneficiaza de conditii normale de dezvoltare reusesc sa se exprime corect. In cazul in care exista anumite afectiuni ale sistemului nervos, ale auzului, sau grave anomalii ale aparatului fono-articular apar o serie de intarzieri in evolutia laturii fonetice a limbajului, care se manifesta sub forma a variate tulburari de pronuntare.

Preview document

Dezvoltarea Vorbirii la Preșcolari - Pagina 1
Dezvoltarea Vorbirii la Preșcolari - Pagina 2
Dezvoltarea Vorbirii la Preșcolari - Pagina 3
Dezvoltarea Vorbirii la Preșcolari - Pagina 4
Dezvoltarea Vorbirii la Preșcolari - Pagina 5
Dezvoltarea Vorbirii la Preșcolari - Pagina 6

Conținut arhivă zip

  • Dezvoltarea Vorbirii la Prescolari.docx

Alții au mai descărcat și

Analiza comparativă a comportamentelor copiilor preșcolari și școlari mici

Motto: ”Un copil poate oricând să înveţe un adult trei lucruri: cum să fie mulţumit fără motiv, cum să nu stea locului niciodată şi cum să ceară...

Dezvoltarea limbajului la copiii de vârstă preșcolară, 6-7 ani

Dezvoltarea vorbirii se face cel mai bine prin procesul de invatamant. Prin activitatea desfasurata la gradinita se dezvolta atat latura lexicala...

Psihologia dezvoltării - noțiuni generale

Dezvoltarea intelectuală. Între 3-6 ani se constată o evidentă dezvoltare a abilităţilor cognitive. Cresc competenţele, se dezvoltă inteligenţa,...

Schizofrenia

CUVINTE CHEIE (Keywords) Psihoza (din greacă "psyche", minte/suflet, și "-osis", stare anormală) este un termen medical folosit pentru a descrie...

Clasificarea testelor proiective

CLASIFICAREA TESTELOR PROIECTIVE Clasificarea testelor proiective se poate realiza în diferite moduri. Inventatorul expresiei “test proiectiv“,...

Psihomotricitate

Conceptul de psihomotricitate Conceptul de psihomotricitate nu este clar definit şi acest demers vine din dorinţa specialiştilor de a dezvolta...

Logopedie

LOGOPEDIE Copilul, acest candidat la umanitate, a carui reusita depinde de zestrea ereditara cu care vine pe lume, dar si de lumea în care vine,...

Consiliere

Bolile psihice: • Nevroze: se împart în: 1. nevroza astenică (neurastenie), 2. nevroza psihastenică (psihastenia), 3. nevroza isterică (isteria),...

Te-ar putea interesa și

Limbajul și Metodica Dezvoltării Vorbirii

INTRODUCERE Tulburarea de limbaj poate constitui un factor stresant, atunci când subiectul nu găseşte înţelegerea necesară faţă de dificultatea sa...

Bazele pshiopedagogice ale stimulării creativității copiilor preșcolari de 6-7 ani

Introducere.3 Capitolul I. Repere conceptuale ale creativităţii la preşcolarii de 6 – 7 ani.9 1.1 Conceptul de creativitate şi delimitările ei...

Implicații psihopedagogice ale jocului didactic în dezvoltarea limbajului la preșcolari

IMPLICATII PSIHOPEDAGOGICE ALE JOCULUI DIDACTIC IN DEZVOLTAREA LIMBAJULUI LA PRESCOLARI ARGUMENT Prin natura ei, limba este un sistem de semne...

Îmbogățirea Vocabularului Preșcolarilor prin Activități de Educare a Limbajului

CAPITOLUL I Motivaţia alegerii temei În învăţământul românesc de toate gradele, dar în special în învăţământul preşcolar studiul lexical merită o...

Dezvoltarea personalității copilului de vârstă preșcolară

INTRODUCERE Fiecare perioada de vârsta îsi are însemnatatea ei în evolutia fiintei umane si în conturarea personalitatii, cred ca perioada...

Dezvoltarea limbajului - premisă a integrării sociale a copiilor din grădiniță

INTRODUCERE Limbajul este un mijloc de creaţie, de afirmare de sine, de adaptare şi de facilitare a relaţiilor sociale. Limbajul este strâns legat...

Jocul didactic - Metodă și formă de organizare a activităților instructiv-formative în grădinița de copii

ARGUMENTUL Perioada preșcolarității este tot mai des apreciată ca fiind vârstă ce cuprinde cea mai importantă experiență educațională din viața...

Metode activ-participative folosite în activitățile de educare a limbajului

CAPITOLUL I PROFILUL PSIHOLOGIC AL COPILULUI PREŞCOLAR I.1 Caracteristici ale dezvoltării pshihofizice ale copilului în perioada preşcolară...

Ai nevoie de altceva?