Dezvoltarea Psihică

Referat
8/10 (1 vot)
Domeniu: Psihologie
Conține 1 fișier: doc
Pagini : 26 în total
Cuvinte : 7692
Mărime: 30.25KB (arhivat)
Publicat de: Teohari Dima
Puncte necesare: 8

Cuprins

  1. CAP. I. Noţiuni generale despre dezvoltarea psihicului copilului în ontogeneză.
  2. CAP II : Dinamica dezvoltării psihice ale copilului.
  3. II.1. Factorii dezvoltării.
  4. II 2. Mecanismul dezvoltării psihice şi relaţia dintre învăţare – dezvoltare.
  5. CAP III : Caracteristicile şi stadiile dezvoltării psihice.
  6. III 1 Fazele dezvoltării şi caracterizarea principalelor perioade de vârstă ale copilăriei.
  7. CAP IV : Concluzii privitoare la conceptul de dezvoltare psihică.
  8. BIBLIOGRAFIE

Extras din referat

DEZVOLTAREA PSIHICĂ A COPILULUI

CAP. I. Noţiuni generale despre dezvoltarea psihicului în ontogeneză

Psihologia este ştiinţa care se ocupă cu studierea legilor fundamentale ale fenomenelor psihice, ale activităţii psihice. Acesta studiază legile dezvoltării psihice a copilului şi adolescentului, particularităţile psihologice de vârstă ale copiilor şi adolescenţilor, da la naştere la maturitate, precum şi particularităţile lor psihice individuale.

Dezvoltarea activităţii psihice în ontogeneză înseamnă totalitatea transformărilor implicate în procesul foarte complex de formare a proceselor şi însuşirilor psihice în diferite perioade de vârstă ale copilăriei. Această dezvoltare are un caracter ascendent, iar transformările care se produc se supun legilor generale ale dezvoltării dialectice a fenomenelor din natură, societate, gândire. În dezvoltarea psihică a copilului se poate vorbi despre o mişcare de la simplu la complex, de la inferior la superior, despre acumulări cantitative care duc la schimbări calitative, despre înlocuirea şi restructurarea unor forme vechi şi apariţia altor forme noi ale activităţii psihice. Specificul dezvoltării fenomenelor psihice, faţă de dezvoltarea fenomenelor din natură şi societate, rezidă din faptul că în cazul dat avem de-a face cu forma superior organizată de mişcare a materiei. Psihicul fiind un produs al activităţii creierului, dezvoltarea proceselor cognitive, afective, volitive, este indisolubil legată de dezvoltarea sistemului nervos al copilului.

În plan fiziologic se poate spune că dezvoltarea echivalează cu ansamblul schimbărilor structurale şi funcţionale ce se produc în activitatea creierului, de la naştere şi până la maturitate, sub acţiunea influenţelor mediului.

În plan psihologic, dezvoltarea înseamnă formarea proceselor şi însuşirilor psihice, schimbarea şi restructurarea lor la niveluri tot mai înalte în diferite perioade de vârstă, ceea ce reprezintă de fapt mersul ascendent al devenirii copilului ca viitor membru al societăţii.

Printr-o observare curentă se constată că la vârste diferite, copiii prezintă particularităţi anatomorfologice şi psihologice distincte. Considerate în ansamblul lor, aceste particularităţi conferă personalităţii o unitate structurală diferită de la o etapă la alta a dezvoltării. Prin urmare, dezvoltarea ontogenetică a psihicului se realizează pe etape sau faze. Acelaşi lucru se poate spune şi în ceea ce priveşte dezvoltarea pe etape sau faze a diferitelor procese şi însuşiri psihice considerate separat.

Recunoaşterea principiului dezvoltării, a schimbărilor în etape a psihicului în ontogeneză nu este suficientă pentru a înţelege natura transformărilor care se produc, dar mai ales cauzele care le generează

În funcţie de nivelul la care au loc asemenea transformări, desprindem trei tipuri de dezvoltări şi anume :

a) dezvoltarea biologică: tradusă în schimbările fizice, morfologice şi biochimice ale organismului.

b) dezvoltarea psihică: ce constă în apariţia, instalarea şi transformarea proceselor, funcţiilor şi însuşirilor psihice.

c) dezvoltarea socială: caracterizată în reglarea conduitei individului, în conformitate cu normele şi cerinţele impuse de colectivitate, de mediul social existenţial.

Între cele trei forme ale dezvoltării umane ( biologică, psihică, socială ) există o strânsă interacţiune şi interdependenţă. Astfel, dezvoltarea psihică se realizează corelat cu cea biologică, dar nu simultan. Există unele pusee de creştere ( aspect esenţial al dezvoltării biologice ) sau de încetinire a ritmului şi care nu sunt secondate de pusee sau încetiniri ale ritmului dezvoltării psihice. Se ştie că pe la 15 ani creşterea încetează, ceea ce nu înseamnă că încetează şi dezvoltarea psihică, dimpotrivă, aceasta cunoaşte o evoluţie impresionantă.

De asemenea, dezvoltarea biologică ( creşterea ) influenţează dezvoltarea psihică, dar nu absolut şi mai ales nu în mod egal de-a lungul ontogenezei. În perioadele timpurii, dezvoltarea psihică este dependentă ca ritm, viteză, limite cronologice de cea biologică : la tinereţe şi maturitate, însă, ea capătă o relativă independenţă faţă de aceasta, ceea ce înseamnă că, în anumite limite temporare şi funcţionale, diverse modificări anatomofiziologice nu duc la modificarea evidentă a tabloului psihic şi mai ales la alterarea lui.

De data aceasta dezvoltarea psihică nu se mai subordonează celei biologice, ci intră tot mai profund sub incidenţa dimensiunilor vieţii socioculturale. Ea devine astfel o pârghie, un punct de sprijin şi susţinere a socialului, deoarece numai oamenii dezvoltaţi sub raport psihic, deţinători de cunoştinţe, deprinderi, priceperi, dotaţi cu aptitudini, formaţi caracterial, sunt capabili să menţină în funcţie structurile vieţii sociale.

Apare astfel problema forţelor motrice ale dezvoltării psihicului la copil

Preview document

Dezvoltarea Psihică - Pagina 1
Dezvoltarea Psihică - Pagina 2
Dezvoltarea Psihică - Pagina 3
Dezvoltarea Psihică - Pagina 4
Dezvoltarea Psihică - Pagina 5
Dezvoltarea Psihică - Pagina 6
Dezvoltarea Psihică - Pagina 7
Dezvoltarea Psihică - Pagina 8
Dezvoltarea Psihică - Pagina 9
Dezvoltarea Psihică - Pagina 10
Dezvoltarea Psihică - Pagina 11
Dezvoltarea Psihică - Pagina 12
Dezvoltarea Psihică - Pagina 13
Dezvoltarea Psihică - Pagina 14
Dezvoltarea Psihică - Pagina 15
Dezvoltarea Psihică - Pagina 16
Dezvoltarea Psihică - Pagina 17
Dezvoltarea Psihică - Pagina 18
Dezvoltarea Psihică - Pagina 19
Dezvoltarea Psihică - Pagina 20
Dezvoltarea Psihică - Pagina 21
Dezvoltarea Psihică - Pagina 22
Dezvoltarea Psihică - Pagina 23
Dezvoltarea Psihică - Pagina 24
Dezvoltarea Psihică - Pagina 25
Dezvoltarea Psihică - Pagina 26

Conținut arhivă zip

  • Dezvoltarea Psihica.doc

Alții au mai descărcat și

Aplicații ale Psihologiei Personalității în Psihologie Judiciară

Prevenirea şi combaterea fenomenului infracţional a preocupat şi preocupă omenirea. Această preocupare este pe deplin justificată dacă se are în...

Raportul Psihic - Creier

Psihicul este locul de organizare a tuturor proceselor care intervin intre stimul si reactie.El exista si la animal, dar la om el se diferentiaza...

Dezvoltarea limbajului la copiii de vârstă preșcolară, 6-7 ani

Dezvoltarea vorbirii se face cel mai bine prin procesul de invatamant. Prin activitatea desfasurata la gradinita se dezvolta atat latura lexicala...

Ereditate, mediu, educație

Prin dezvoltare, in general, se intelege un proces complex de trecere de la inferior la superior, de la simplu la complex, de la vechi la nou,...

Ipostazele Psihicului

Introducere Psihicul nu este omogen, uniform, nediferentiat, liniar. Uneori el este mai clar, mai lucid, alteori mai tulbure si mai obscur. In...

Adolescența - tranziția de la copilărie la maturitate

Adolescenta constituie obiectul unor preocupari deosebite atat in tara noastra,cat si in strainatate determinate de importanta cunoasterii profunde...

Dezvoltarea copilului 6-12 ani

Conform autorilor Ursula Schiopu si E. Verzea, perioada dintre intrarea copilului in scoala si terminarea ciclului elementar este descrisa fie ca...

Perioada prenatală

Dezvoltarea umana este un proces continuu care incepe deja din momentul conceptiei. De aceea intreaga perioada prenatala are un rol adesea...

Te-ar putea interesa și

Relația dintre educația parentală și particularitățile sociabilității preșcolarului

Introducere În desfasurarea educatiei formale din gradinite, un rol din ce în ce mai important îl detine parteneriatul acestei institutii cu...

Educația preșcolară - premisă a dezvoltării psiho-fizice a copilului

ARGUMENT Ca primă etapă a sistemului de învăţământ, grădiniţa de copii are o importanţă covârşitoare în formarea personalităţii tinerei generaţii...

Studiu de Caz privind Una dintre Grupele de Vârstă

Introducere La fel ca in cazul majoritati disciplinelor supuse studieri continuie din partea specialistilor din domeniul respectiv si asupra...

Rolul educației în dezvoltarea personalității

ARGUMENT Educația este unul dintre fenomenele care a apărut o data cu societatea umană, suferind pe parcursul evoluției sale, modificări...

Dezvoltarea Proceselor de Reflectare

I. STADIILE DEZVOLTARII PSIHICE, DEFINIRE SI CLASIFICARE Dezvoltarea ontogenetica generala se realizeaza prin crestere si maturizare – doua...

Importanța adultului în socializarea copiilor cu reținerea în dezvoltarea psihică (RDP)

INTRODUCERE Actualitatea temei. Se știe faptul că copiii cu reţinere în dezvoltarea psihică (RDP) se caracterizează printr-o simptomatologie...

Nivelul dezvoltării comunicării la copiii cu abatere în dezvoltarea psihică

Introducere Comunicarea este esenţa vieţii, este ceea ce avem toţi în comun. Limbajul ne permite să ne exprimăm gândurile, să ne dezvoltăm ideile...

Dezvoltarea psihică la vârstele copilăriei, preadolescenței și adolescenței

CAPITOLUL II DEZVOLTAREA PSIHICĂ LA VÂRSTELE COPILĂRIEI, PREADOLESCENȚEI ȘI ADOLESCENȚEI 2.1. Consideraţii generale privind dezvoltarea psihică...

Ai nevoie de altceva?