Dezvoltarea Personală

Referat
7/10 (1 vot)
Domeniu: Psihologie
Conține 1 fișier: docx
Pagini : 13 în total
Cuvinte : 3468
Mărime: 94.81KB (arhivat)
Publicat de: Iustina Neacșu
Puncte necesare: 6

Extras din referat

- personalitatea se referă la un set de calități și însușiri personale, de factură psihică și fizică, ce definesc, individualizează și exprimă persoana așa cum este ea în realitate;

- personalitatea era considerată în sensul său etimologic de mască, respectiv de modalitate a persoanei de a se înfațișa altora, de a prezenta deliberat o imagine de sine care nu se suprapune decât în mică masură sau deloc cu realitatea;

- personalitatea era identificată cu rolul social, politic sau economic deosebit al unei anumite persoane, existând în acest context o anumită juxtapunere cu conceptul de "personaj de excepție" într-un anumit domeniu;

- personalitatea avea ca referențial mai ales un ansamblu de calităti de ordin etic (onestitate, demnitate, sobrietate) prin intermediul cărora persoana respectivă se impunea în planul valorilor morale; (Guilford, J.P., 1985).

Dezvoltarea personală şi rolul învăţării în dezvoltarea personală

Suntem martorii dar şi autorii voluntari sau involuntari a unor schimbări majore, de anvergură in istoria omenirii, unde se petrec schimbări profunde şi rapide atât în tehnologie cât şi în cunoştinţele ştiinţifice.

Omenirea a intrat în societatea cunoaşterii, a învăţării pe tot parcursul vieţii, volumul cunoştinţelor se dublează la fiecare 10 ani, ceea ce impune noi cerinţe în educaţie care să ajute omul în a face faţă schimbărilor societăţii, în a se transforma cu ajutorul educaţiei într-un „cameleon” adaptat mediului.

Ritmul schimbării în toate domeniile este deosebit de alert, generând de-a lungul vieţii active a unui individ 3-4 cicluri de completare /schimbare a formării iniţiale. Schimbările rapide din tehnologie şi comunicare produc efecte directe şi deosebit de profunde asupra forţei de muncă.

Se ridică întrebarea dacă omul este pregătit pentru ca aceste schimbări să fie orientate spre îmbunătăţirea existenţei şi spre sporirea intensă a calităţii vieţii.

Complexitatea fenomenelor din societatea modernă solicită un bagaj de cunoştinţe şi capacităţi din ce în ce mai bogat. Aici intervine educaţia permanentă, care este un proces de perfecţionare, de dezvoltare personală socială şi profesională pe durata întregii vieţi a indivizilor, în scopul îmbunătăţirii calităţii vieţii lor, cât şi colectivităţii din care fac parte.

Educaţia permanentă are loc pe tot parcursul vieţii, indiferent dacă aceasta se realizează într-un cadru formal, organizat sau într-un cadru informal.

Aceasta presupune trecerea de la un ansamblu de cunoştinţe, informaţii, de competenţe („a şti să faci/ să acţionezi”) la învăţarea prin experienţă/ prin practică, de la transmiterea şi memorarea de informaţii (informare), la formarea de abilităţi, capacităţi, competenţe. Informaţia nu are nici o valoare pentru persoanele care doresc să se dezvolte dacă nu o poate utiliza în practică, indiferent dacă este vorba de locul de muncă.

Ce trebuie înţeles până acum este faptul că dezvoltarea personală se realizează pe tot parcursul vieţii, ne ajută să facem faţă schimbărilor şi să ne adaptăm. În nici un caz nu se mai pune problema să termini o şcoală, să îţi găseşti un loc de muncă din care să ieşi la pensie, dimpotrivă, chiar dacă ai un loc de muncă stabil, începi să te perfecţionezi, să acumulezi noi cunoştinţe şi competenţe care să îţi folosească la un alt loc de muncă, chiar dacă acest lucru se va întampla în viitorul apropiat şi nu imediat.

Putem să spunem că, educaţia permanentă ne fereşte de îmbătrânirea timpurie din punctul de vedere cerebral şi psiho-social, ne menţine tinereţea spirituală.

Totul depinde de noi în a ne manifesta disponibilitatea de a învăţa.

Idei preconcepute cu privire la învăţarea pe tot parcursul vieţii

Creşterea şi dezvoltarea umană se caracterizează prin două limite principale, care sunt definitorii:

- limita reală, practică a aptitudinii maxime a cuiva sau capacitatea potenţială;

- limita psihologică, la fel de reală, în care omul se autosituează.

Barierele care ne îngrădesc şi ne fixează cel mai bine, lanţurile care ne leagă cel mai strâns sunt acelea pe care ni le făurim noi înşine.

Apar întrebări:

De ce se întâmplă astfel?

De ce suntem nepregătiţi? de ce suntem temători?

De ce nu încercăm a ne dezvolta potenţele?

Bibliografie

1. Allport, G.W., Structura și dezvoltarea personalității, Editura Didactică și Pedagogică, București, 1996.

2. Băban, A. (coord.), Consiliere educațională, Cluj-Napoca, 2003.

3. Șchiopu U., Verza E., Psihologia vârstelor, Ed. Didactică și Pedagogică, București, 1995.

4. Golu, M., Dinamica personalităţii, Editura Geneze, Bucureşti, (1993) .

5. Dave, H.R., Fundamentele educaţiei permanente, Editura Didactică şi Pedagogică, Bucureşti (1991).

6. Glava, A., Modele şi tehnici de dezvoltare personală şi socială , ID, Cluj-Napoca.

7. Kidd, R. J., Cum invaţă adulţii, Editura didactică şi pedagogică, Bucureşti (1981).

Site-uri

1) www.google.ro

2) www.wikipedia.ro

3) www.didactic.ro

4) http://www.ueb.ro

Preview document

Dezvoltarea Personală - Pagina 1
Dezvoltarea Personală - Pagina 2
Dezvoltarea Personală - Pagina 3
Dezvoltarea Personală - Pagina 4
Dezvoltarea Personală - Pagina 5
Dezvoltarea Personală - Pagina 6
Dezvoltarea Personală - Pagina 7
Dezvoltarea Personală - Pagina 8
Dezvoltarea Personală - Pagina 9
Dezvoltarea Personală - Pagina 10
Dezvoltarea Personală - Pagina 11
Dezvoltarea Personală - Pagina 12
Dezvoltarea Personală - Pagina 13

Conținut arhivă zip

  • Dezvoltarea Personala.docx

Alții au mai descărcat și

Socializarea și integrarea socială

1.1 Socializarea Socializarea este un proces foarte complex, ce presupune multiple interacţiuni între individ, în calitate de socializat şi...

Relația dintre inteligență și personalitate

1.PERSONALITATEA 1.1. Definiţia şi caracterizarea personalităţii Persoana înseamnă individul uman concret. Personalitatea însă, este o...

Empatia

O mare varietate de definitii si metafore au fost oferite de literature de specialitate cu privire la empatie, incluzand: “Empatia este eul...

Neuropsihologia Atenției

NEUROPSIHOLOGIA ATENTIEI Exista numeroase puncte de vedere care ar putea fundamenta o teorie moderna a procesului atentiei. În decursul istoriei...

Comportamentul Social

Pentru o mai buna intelegere a subiectului propus vom face mai intai cateva precizari necesare pentru constructia interioara a lucrarii. In primul...

Te-ar putea interesa și

Profilul de Personalitate și Psihodiagnoză la Adolescenții Depresivi Formă Ușoară sau Severă

ARGUMENT În alegerea temei propuse pentru aceasta lucrare, au fost determinante câteva motive care au constituit un temei al reflecţiei şi...

Importanța grupurilor de dezvoltare personală în construirea competențelor dorite de către angajatorii de top din România

INTRODUCERE Nevoia ce stă la baza demarării acestui proiect o constituie deficitul de instruire practică, posibilităţile reduse de a face practică...

Dezvoltarea personalității elevului în alternativa step-by-step

INTRODUCERE Sistemul alternativ Step by Step este bine structurat şi corespunde atât intereselor şi nevoilor de grup, cât şi a celor individuale,...

Educația preșcolară - premisă a dezvoltării psiho-fizice a copilului

ARGUMENT Ca primă etapă a sistemului de învăţământ, grădiniţa de copii are o importanţă covârşitoare în formarea personalităţii tinerei generaţii...

Relația dintre Adolescenți și Părinți Privind Percepția și Dezvoltarea Personalității

ARGUMENT Adolescenţa este perioada unor spectaculoase evoluţii şi transformări psihosomatice şi psihosociale.Este vorba de acele transformări care...

Plan dezvoltare personală - MRU

1.Evaluarea situatiei actuale( Analiza SWOT) Puncte tari: -absolvirea FEAA; -cunoştinţe de operare PC; -capacitate de comunicare:...

Familia - factor educativ în dezvoltarea personalității preșcolarilor

I.Legitimitatea cercetării Cine-l vede pe copil cum creşte? Nimeni! Numai cei care vin din altă parte spun: “Vai, ce a crescut!”. Dar nici mama,...

Rolul mass-media în dezvoltarea personalității

Această lucrare constă în prezentarea mass-media si a influenţei ei asupra personalităţii fiinţei umane. Pe lângă noţiunile de teorie ce vor face...

Ai nevoie de altceva?