Dezvoltarea motricității la copii cu probleme speciale

Referat
8/10 (1 vot)
Domeniu: Psihologie
Conține 1 fișier: doc
Pagini : 28 în total
Cuvinte : 7721
Mărime: 46.82KB (arhivat)
Publicat de: Valentin Scarlat
Puncte necesare: 7

Extras din referat

I.Observatia-Elemente teoretice

1. Definite

Observatia este definita ca “,actiunea de a privi cu atentie flintele, lucrurile,evenimentele. fenomenele pentru a le studia, supraveghea fi a trage concluzi asupra acestora" {Petit Larousse, 1998). Ca metoda stiintifica, observatia consta in ,,inregistrarea sistematica, prin simturi, a caracterisiticilor si transformarilor obiectului studiat" (Doron, Parot, 1999). Aceasta definitie evidentiaza ca observatia nu este un act pasiv, ea se prelungeste cu un comportament reflexiv, de clasificare si sistematizare."A observa nu inseamna doar a identifica un obiect, un comportament, ci si a-1 clasifica, a-l introduce intr-o anumita categorie. Actul clasificarii asociaza faptului observat o anume idee.

“,0bservatorul trebuie sa fie fotograful fenomenelor” spune C. Bernard (1984) - reducand astfel observatia la o simpla inregistrare, considerand ca doar astfel aceasta metoda poate furniza informajii obiective. Dar fotograful sau cineastul care inregistreaza realitatea in direct, pe “viu" ne ofera o imagine obiectiva a acesteia ? Bineinteles ca nu. Fotograful isi alege un anume unghi, se afia intr-un anume loc, isi alege sensibilitatea filmului, lumina, planurile . “Harta nu este teritoriul” spune Korzybsky. imaginea despre realitate nu esie realitatea. Observatia este expresia unei selectii constiente sau inconstiente si se desfasoara totdeauna intr-un context complex: cel al situatiei si cel al atitudinilor (constiente sau nu) ale celui care observa.

A observa nu inseamna a vedea, ci mai degraba a injelege, a analiza si

organiza realitatea care intra sub incidenta simturilor noastre.

Atunci cand “vedem”, obiectele se impun privirii noastre; cand observam –

dezvoltam o atitudine activa, cautam, selectam. Putem vedea fara sa ne punem intrebari si formula ceea ce vedem intr-un limhaj obtinuit care nu este totdeauna foarte- precis. Cand observaii, mergem mai departe.

Observatia presupune si interogatii in legatura cu ceea ce se observa. Observand, cercetatorul isi propune sa denumeasca intr-o maniera cat mai precisa ceea ce vede si adopta o atitudine particulara - cautarea sensului. Observafia are ca scop intelegerea; daca. de exemplu, cineva solicita un anume ajutor - cercetatorul se interogheaza asupra cauzelor si consecintelor dificultatilor sale sau asupra felului in care acesta solicita ajutorul. Trebuie, totusi, sa retinem ca aceasta injelegere este in mod, necesar partiala. Ea depinde de numarul de elemente pe care le pot observa, de cadrele de referinta utilizate pentru degajarea unei anume logici. Prin observajie noi organizam ceea ce vedem pentru a putea raspunde la intrebarile care au general activitatea de observatie. Observand, realizam simultan doua actiuni: analizam, disecam fapte sau situatii, apoi le reconstruim. le caracterizam. le atribuim un anume sens.

In observajie, cercetatorul (personalitatea lui) este cel mai important “instrument” cu ajutorul lui sunt adunate informatiile, intelese, analizate si organizate. Acest fapt asigura observatiei, in egala masura, resurse si limite deosebite.

Prin urmare, observatia stiintifica este totdeauna o observatie polemica intrucat ea confirma sau infirma o teza anterioara (G. Bachelard). Spre deosebire de observatia empirica, spontan, observatia stiintifica - dupa cum am mentionat - are la baza anumite ipoteze si intrebari iar cercetatorul isi va limita observatia la variabilele care intra in formularea ipotezelor sau intrebarilor sale. Acest fapt asigura caracterul orgamzat si sistematic al observaliei stiinfifice, dar prezinta si anumite riscuri - nu gasim decat ceea ce cautam si nu cautam decat ceea ce corespunde credintelor, asteptarilor si convingerilor noastre (fundamentate stiintific sau nu). De aceea tot mai multi auiori afirma importanta sensibilitalii observatorilor la fapte neasteptate, uneori aberante, care pot conduce la dezvoltarea si extinderea unei teorii existente. Robert K. Merton numeste acest fapt ”serendipitate”. Totusi, asa cum afirma R. Konig, “nu observata naiva a unui observator naiv, ci dimpotriva observarea naiva a unui observator instruit” constituie serendipity pattern (cf. S. Chelcea,1975). De aceea suntem de acord cu M. Reuchlin cand X afirma ca observatia stiintifica trebuie sa utilizeze totdeauna “ipoteze complet explicite” chiar daca prin serendipitate pot

Preview document

Dezvoltarea motricității la copii cu probleme speciale - Pagina 1
Dezvoltarea motricității la copii cu probleme speciale - Pagina 2
Dezvoltarea motricității la copii cu probleme speciale - Pagina 3
Dezvoltarea motricității la copii cu probleme speciale - Pagina 4
Dezvoltarea motricității la copii cu probleme speciale - Pagina 5
Dezvoltarea motricității la copii cu probleme speciale - Pagina 6
Dezvoltarea motricității la copii cu probleme speciale - Pagina 7
Dezvoltarea motricității la copii cu probleme speciale - Pagina 8
Dezvoltarea motricității la copii cu probleme speciale - Pagina 9
Dezvoltarea motricității la copii cu probleme speciale - Pagina 10
Dezvoltarea motricității la copii cu probleme speciale - Pagina 11
Dezvoltarea motricității la copii cu probleme speciale - Pagina 12
Dezvoltarea motricității la copii cu probleme speciale - Pagina 13
Dezvoltarea motricității la copii cu probleme speciale - Pagina 14
Dezvoltarea motricității la copii cu probleme speciale - Pagina 15
Dezvoltarea motricității la copii cu probleme speciale - Pagina 16
Dezvoltarea motricității la copii cu probleme speciale - Pagina 17
Dezvoltarea motricității la copii cu probleme speciale - Pagina 18
Dezvoltarea motricității la copii cu probleme speciale - Pagina 19
Dezvoltarea motricității la copii cu probleme speciale - Pagina 20
Dezvoltarea motricității la copii cu probleme speciale - Pagina 21
Dezvoltarea motricității la copii cu probleme speciale - Pagina 22
Dezvoltarea motricității la copii cu probleme speciale - Pagina 23
Dezvoltarea motricității la copii cu probleme speciale - Pagina 24
Dezvoltarea motricității la copii cu probleme speciale - Pagina 25
Dezvoltarea motricității la copii cu probleme speciale - Pagina 26
Dezvoltarea motricității la copii cu probleme speciale - Pagina 27
Dezvoltarea motricității la copii cu probleme speciale - Pagina 28

Conținut arhivă zip

  • Dezvoltarea Motricitatii la Copii cu Probleme Speciale.doc

Alții au mai descărcat și

Repere psihologice asupra disfuncțiilor comportamental-adaptative la copiii străzii

CAPITOLUL I SCURTA ANALIZA A LEGISLATIEI PRIVIND PROTECTIA COPILULUI AFLAT IN DIFICULTATE 1. Situatia inainte de 1989 In regimul comunist,...

Empatia

O mare varietate de definitii si metafore au fost oferite de literature de specialitate cu privire la empatie, incluzand: “Empatia este eul...

Neuropsihologia Atenției

NEUROPSIHOLOGIA ATENTIEI Exista numeroase puncte de vedere care ar putea fundamenta o teorie moderna a procesului atentiei. În decursul istoriei...

Chestionar de măsurare a comportamentului agresiv

Agresivitatea,tendinta de a ataca-luat intr-un sens restrans,acest termen se raporteaza la caracterul belicos al unei persoane.Intr-o acceptiune...

Comportamentul Social

Pentru o mai buna intelegere a subiectului propus vom face mai intai cateva precizari necesare pentru constructia interioara a lucrarii. In primul...

Te-ar putea interesa și

Particularitățile complexelor de dezvoltare fizică armonioasă în modelarea somatică și educarea motrică a preșcolarilor

Introducere Lucrarea de față își propune să urmărească particularitățile complexelor de dezvoltare fizică armonioasă în modelarea somatică și...

Proiectarea curriculară a complexelor de dezvoltare fizică la grupa mică și mijlocie

1.1. Importanţa exerciţiilor fizice în formarea personalităţii preşcolarului Din cele mai vechi timpuri sănătatea, instruirea, educaţia au stat în...

Contribuții Metodice privind Valorificarea Conținuturilor Programei de Educație Fizică în Dezvoltarea Motricității Preșcolarului

Introducere Sănătatea, dezvoltarea fizică armonioasă constituie premise importante ale calităţilor, capacităţilor şi trăsăturilor de caracter ale...

Handbal Juniori

CAP.I TENDINŢE ACTUALE DE DEZVOLTARE ÎN JOCUL DE HANDBAL PE PLAN INTERNAŢIONAL În ultimii ani de zile, nivelul performanţelor din handbalul...

Studiul Preliminar Privind Diagnoza și Prognoza Dezvoltării Motrice a Copiilor Preșcolari

CAPITOLUL 1 PREMISELE LUCRĂRII 1.1. Motivarea alegerii temei În alegerea temei am pornit de la premisa că activitatea motrică a copiilor...

Intervenții psihopedagogice asupra copilului supradotat

Astăzi persistă în psihologie întrebarea dacă inteligența este capacitatea generală de achiziție a cunoștinţelor, de rațiune și rezolvare de...

Programul de stimulare psihomotrică, mijloc de educare a componentelor psihomotrice a preșcolarilor

INTRODUCERE 1. Principalele aspecte subordonate temei Psihomotricitatea este definită ca rezultat al integrării funcţiilor motrice şi mentale sub...

Comunicarea în Relația de Asistență Socială

INTRODUCERE COMUNICAREA ÎN RELAŢIA DE ASISTENŢĂ SOCIALĂ Comunicarea a devenit în a doua jumătate a secolului XX acţiunea umană cea mai vizibilă ,...

Ai nevoie de altceva?