Dezvoltarea limbajului la copiii de vârstă preșcolară, 6-7 ani

Referat
8/10 (1 vot)
Domeniu: Psihologie
Conține 1 fișier: doc
Pagini : 10 în total
Cuvinte : 2244
Mărime: 16.45KB (arhivat)
Publicat de: Horia Avram
Puncte necesare: 7
Profesor îndrumător / Prezentat Profesorului: MIHAI ANITEI
EXPERIMENTUL A FOST PREZENTAT IN CADRUL UNIVERSITATII TITU MAIORESCU FACULTATEA DE PSIHOLOGIE, CENTRUL TERITORIAL VALENII DE MUNTE.

Extras din referat

Dezvoltarea vorbirii se face cel mai bine prin procesul de invatamant. Prin activitatea desfasurata la gradinita se dezvolta atat latura lexicala cat si laturile semantica si gramaticala.

Transformarile de natura intelectuala, afectiva si relationala ce au loc la varsta prescolara isi pun amprenta asupra intregii vieti psihice a copilului.

Gandirea copilului la aceasta varsta este strans legata de dezvoltarea senzatiilor si perceptiilor. Gandirea copilului incepe in investigatii practice asupra obiectelor si fenomenelor din jurul lui, bazandu-se in continuare pe actul perceptiei (de aceea se spune ca la acest moment gandirea copilului este concreta). Gandirea concreta a copilului se deosebeste foarte putin de impresiile sale reale. Odata cu folosirea cuvintelor copilul devine capabil de gandire simbolica. Folosindu-se de cuvinte ca simboluri ale obiectelor, fenomenelor, persoanelor, actiunilor, copilul isi dezvolta abilitatea de a intelege si de a comunica. El are posibilitatea la aceasta varsta de a se juca “de-a scoala”, “de-a mama”, dezvolta astfel jocul imaginar in care cuvintele inlocuiesc situatiile concrete. Piaget afirma ca aceasta abilitate a copilului de a se folosi de simboluri nu include abilitatea relationarii logice. Tot acum copilul respecta, prin gandirea sa, principiul conservarii cantitatilor, a numarului. O alta caracteristica a gandirii este si caracterul ei egocentric. La aceasta varsta copilul isi centreaza gandirea asupra propriului ego.

Urmarea cursurilor unei gradinite duce in mod firesc, la conturarea unui autentic comportament interelational.structura formala si informala a grupului de copii din gradinita genereaza un climat psihosocial in care fiecare copil este in acelasi timp spectator si actor al tuturor intamplarilor care au loc aici. Pe masura ce sunt acceptate si constientizate unele reguli si norme de comportare, relatiile interpersonale se diversifica si se imbogatesc in continutul lor informational.

Datorita fenomenului perceptiei sociale, copilul de varsta prescolara este in stare sa realizeze o selectie in relatiile sale interpersonale, considerandu-i pe unii dintre partenerii sai prieteni sau rivali. Sistemul relatiilor interpersonale constituie fondul pe care incep sa se contureze trasaturile caracteriale.

Varsta prescolara este varsta la care relatia dintre gandire si limbaj are un anumit specific: particularitatile fiecarui fenomen, exprima particularitatile caluilalt si ambele fenomene se dezvolta in corelatie, favorizandu-se reciproc. Acest lucru permite adultului sa favorizeze dezvoltarea gandirii prin actiuni educative desfasurate asupra limbajului. Verbalizarea permanenta a actiunilor, antrenarea copilului in dialog, utilizarea integratorilor verbali sunt astfel de procedee.

Prescolarul opereaza cu notiuni care sunt individualizate cognitiv, afectiv si actional si pot fi rapid destructurate sau restructurate. Prescolarul nu este capabil sa isi organizeze cunostintele achizitionate din diferite surse in sisteme coerente si sa le utilizeze in rezolvarea diferitelor

probleme fara sa fie indrumati. Absenta sau insuficienta dezvoltare a limbajului intern il impiedica sa faca abstractizari si generalizari.

Copiiii la aceasta varsta se afla la stadiul gandirii preoperatorii putand prezenta si unele elemente incipiente, specifice stadiului urmator, cel al operatiilor concrete. Stadiul preoperator are drept caracteristica principala dezvoltarea schemelor si structurilor verbale ale limbajului si impletirea actiunilor directe asupra obiectelor cu functia designativ-cognitiva si reglatoare a cuvantului: unitatea imagine-denumire si imagine-cuvant-miscare (actiune). Cuvantul devine principalul instrument de vehiculare a datelor experientei senzoriale si de mediere a trecerii transformarilor din planul extern al actiunii in plan intern mental. Ca urmare, activitatea intelectului trece de la invariantii individuali la invariantii de clasa, generali mai multor elemente ale situatiei. Procesul ajunge, pana in pragul operatiei, anuntandu-i aparitia iminenta. Dar, deocamdata, nu exista nici deductie, nici operatie reala: copilul corecteaza pur si simplu o eroare, dar cu intarziere si ca reactie la propria sa exagerare, iar cele doua relatii sunt considerate alternative, in loc sa fie multiplicate logic. Avem de-a face doar cu un fel de reglare intuitiva, nefiind vorba de un mecanism operator propriu-zis. Coordonarile raporturilor reprezentationale continua sa ramana echivalente, pe plan mental, cu coordonarile perceptive din planul situational. De aceea, desfasurarea gandirii se muleaza pe scheletul operatiei numai atata timp cat corespunde unor relatii conservate perceptive, operatia latenta este infranta insa cu usurinta de cerintele abusive ale intentiei.

LIMBAJUL- FACTOR ESENTIAL PENTRU SCOLARIZARE

Educatia prescolarului urmareste integrarea cu succes a copiilor in activitatea de tip scolar. Obiectivele si cerintele educatiei prescolare se concretizeaza in, formarea unor capacitati necesare satisfacerii cerintelor activitatii scolare. Vorbirea copilului ce urmeaza a fi scolarizat trebuie sa fie corecta si expresiva, sa-l ajute sa-si exprime corect gandurile, dorintele, intentiile si trairile emotionale, sa verbalizeze adecvat ce vrea, sa comunice altora prin folosirea lexicala si gramaticala corecta a cuvintelor. Volumul continutului informativ dobandit de copii in procesul instructive-educativ ne poate oferi informatii concludente pentru aprecierea nivelului de adaptare scolara. Asimilarea compozitiei sonore a cuvintelor reprezinta un moment insemnat in dezvoltarea limbajului la varsta prescolara, ceea ce permite copilului sa se descurce in raporturile complexe ale formelor gramaticale. La varsta de 7 ani copilul stie aproximativ 4.000 cuvinte. Odata cu asimilarea fondului lexical, copilul isi insuseste si semnificatia cuvantului. Capacitatile intelectuale, morale,

estetice se dezvolta progresiv si sunt conditionate de stimularile la care copilul este supus prin intermediul anumitor factori.

Preview document

Dezvoltarea limbajului la copiii de vârstă preșcolară, 6-7 ani - Pagina 1
Dezvoltarea limbajului la copiii de vârstă preșcolară, 6-7 ani - Pagina 2
Dezvoltarea limbajului la copiii de vârstă preșcolară, 6-7 ani - Pagina 3
Dezvoltarea limbajului la copiii de vârstă preșcolară, 6-7 ani - Pagina 4
Dezvoltarea limbajului la copiii de vârstă preșcolară, 6-7 ani - Pagina 5
Dezvoltarea limbajului la copiii de vârstă preșcolară, 6-7 ani - Pagina 6
Dezvoltarea limbajului la copiii de vârstă preșcolară, 6-7 ani - Pagina 7
Dezvoltarea limbajului la copiii de vârstă preșcolară, 6-7 ani - Pagina 8
Dezvoltarea limbajului la copiii de vârstă preșcolară, 6-7 ani - Pagina 9
Dezvoltarea limbajului la copiii de vârstă preșcolară, 6-7 ani - Pagina 10

Conținut arhivă zip

  • Dezvoltarea Limbajului la Copiii de Varsta Prescolara, 6-7 Ani.doc

Alții au mai descărcat și

Analiza comparativă a comportamentelor copiilor preșcolari și școlari mici

Motto: ”Un copil poate oricând să înveţe un adult trei lucruri: cum să fie mulţumit fără motiv, cum să nu stea locului niciodată şi cum să ceară...

Afectivitatea în consilierea educațională

R.W.Strowing afirma : Consilierea inseamna multe lucruri.Ea este o tehnica de informare si evaluare.Este un mijloc de a modifica...

Afectivitatea

Intocmit: “Daca ratiunea il formeaza pe om, sentimentul e insa acela care il conduce” J.J. Rousseau 1. Introducere: Poate ca nici una dintre...

Dezvoltarea Psihică

DEZVOLTAREA PSIHICĂ A COPILULUI CAP. I. Noţiuni generale despre dezvoltarea psihicului în ontogeneză Psihologia este ştiinţa care se ocupă cu...

Ereditate, mediu, educație

Prin dezvoltare, in general, se intelege un proces complex de trecere de la inferior la superior, de la simplu la complex, de la vechi la nou,...

Psihologia dezvoltării - noțiuni generale

Dezvoltarea intelectuală. Între 3-6 ani se constată o evidentă dezvoltare a abilităţilor cognitive. Cresc competenţele, se dezvoltă inteligenţa,...

Afectivitatea Umană între Emoție și Pasiune

Dacă mintea noastră ar dispune numai de procese psihice de cunoaştere, viaţa ar fi extrem de plictisitoare, am fi asemenea unor androizi ce se...

Dezvoltarea Vorbirii la Preșcolari

Inca din prescolaritate, trebuie sa formam la copii capacitatea de a comunica cu cei din jur, de a-si exprima in mod inteligibil gandurile,...

Te-ar putea interesa și

Limbajul și Metodica Dezvoltării Vorbirii

INTRODUCERE Tulburarea de limbaj poate constitui un factor stresant, atunci când subiectul nu găseşte înţelegerea necesară faţă de dificultatea sa...

Rolul Jocurilor liber-alese în Stimularea Creativității Copilului Preșcolar

MOTTO: „Legenda Meştereului Manole ne dezvăluie esenţa creaţiei. Creaţia este legea însăşi a vieţii spirituale a omului, atacul creaţiei este...

Lucrarea de grad I - educarea limbajului copilului preșcolar

ARGUMENT “Limba este întâiul mare poem al unui popor” (Lucian Balga) Nu numai în dezvoltarea istorică a omului, dar și în dezvoltarea...

Tulburările de Limbaj la Școlarul Mic

INTRODUCERE Motivaţia alegerii temei Comunicarea orală este o metodă cardinală în dezvoltarea personalităţii preşcolarilor. Limbajul îi coferă...

Rolul formativ-educativ al activităților de povestire în educarea limbajului

ARGUMENT Vârsta preșcolară este o etapă hotărâtoare în stimularea și optimizarea deprinderilor de comunicare și a capacităților cognitive. În...

Îmbogățirea Vocabularului Preșcolarilor prin Activități de Educare a Limbajului

CAPITOLUL I Motivaţia alegerii temei În învăţământul românesc de toate gradele, dar în special în învăţământul preşcolar studiul lexical merită o...

Socializarea copilului preșcolar

ARGUMENT MOTTO: SĂ NU-I EDUCĂM PE COPIII NOSTRI PENTRU LUMEA DE AZI. ACEASTĂ LUME NU VA MAI EXISTA CÂND EI VOR FI MARI ŞI NIMIC NU NE PERMITE SĂ...

Relația joc-invățare la vârsta preșcolară

I. INTRODUCERE Cereintele mereu crescande ale societatii contemporane impun invatamantului actual sarcini importante care sa determine cresterea...

Ai nevoie de altceva?