Extras din referat
Conform autorilor Ursula Schiopu si E. Verzea, perioada dintre intrarea copilului in scoala si terminarea ciclului elementar este descrisa fie ca un fel de sfarsit de copilarie, fie cu particularitatile de varsta asemanatoare cu cele prescolare, fie ca etapa de debut primar al adolescentei, fie ca etapa distinca a copilariei
In aceasta perioada invatarea devine "tipul fundamental de activitate, mai ales datorita modificarilor oarecum radicale de conditionare a dezvoltarii psihice in ansamblul sau, pe care le provoaca si ca urmare a dificultatior pe care copilul le poate intampina si depasi in mod independent"
Doamna Tincuta Cretu arata ca invatarea scolara se deosebeste in mod radical de toate actele de invatare de pana acum, atat prin continut cat si prin cadrul si modul de desfasurare. Acest nou context, scoala, influenteaza puternic intreaga dezvoltare psihica a copilului si-i da un relief specific. Este important sa relevam dominantele, in profilul de dezvoltare a scolarului mic
pentru a putea diferentia acest stadiu de cele anterioare si a reusi sa ntelegem mai bine locul si contributia sa la dezvoltarea de ansamblu a fiintei umane. Iata care sunt aceste dominante:
o invatarea scolara devine organizatorul principal al procesului de dezvoltare psihica si exercita influente hotaratoare pentru toate transformarile din cursul acestui stadiu;
o se stabilesc raporturi mai obiective cu lumea, scoala integrandu-l pe copil in aria inteligibilului, rationalului, rigorilor cunoasterii;
o se formeaza deprinderile de baza pentru scris-citit si socotit care-i asigura accesul la continuturi din ce in ce mai ample de invatare;
o creste caracterul voluntar si constient al tuturor manifestarilor psihocomportamentale;
o se insusesc statutul si rolurile de elev si se adauga noi dimensiuni identitatii de sine;
o catre sfarsitul stadiului se implinesc atributele copilariei si se realizeaza un bun echilibru cu ambianta.
Dezvoltarea fizica
La inceptul acestui stadiu cresterea in greutate este lenta, urmand sa se accentueza in perioada puberatatii cand va avea loc un salt de crestere . Valoarea medie pentru cresterea in greutate este de 3,5 kg / an iar in inaltime 6 cm / an . 'Apar unele diferente intre cresterea
ponderala si in inaltime la fete si baieti (de exemplu 115-130 cm la baieti, iar la fete, intre 110-130 cm). Cresterea perimetrului cranian este foarte lenta in cursul acestei perioade. Intre 6-12 ani, perimetrul cranian creste de la 51 la 53-54 cm. La sfarsitul acestei perioade, creierul atinge dimensiunile de adult. Continua procesul de osificare, dentitia permanenta o inlocuieste pe cea provizorie, creste volumul masei musculare, implicit forta musculara, se dezvolta musculatura fina a degetelor mainilor. Coloana vertebrala devine mai puternica, dar in acelasi timp este expusa deformarilor, prin pozitii incorecte. Perioada este una de tranzitie si deci una in care pot aparea disfunctii si crize de crestere si dezvoltare . Cu toate ca se observa importante achizitii fizice, scolarul mic oboseste usor, este neinde- manatic fata de sarcinile scolare, urmand ca pe parcurs rezistenta sa sa creasca si indemanarea sa devina din ce in ce mai evidenta' La nivelul sistemului muscular, cele mai importante perfectionari sunt la nivelul mainii, a acelor grupuri musculare implicate in scriere
Dna Ursula Schiopu si E. Verzea ne informeaza ca la aceasta perioada pofta de mancare este activa insa stomacul este mic. Copii sunt excesiv atrasi de desert si le place sa manance privind la TV. Scolarul mic este mai neglijent in ceea ce priveste imbracamintea si are o atitudine recalcitranta fata de baie. Toate aceste fenomene sunt legate de noul regim de viata care schimba accentele si dezvolta o noua repatitie a investitiilor psihice. In contextul acestor schimbari gratia in miscari este treptat inlocuita cu aspiratia spre forta.
Dezvoltarea psihica
"In perioada celei de a treia copilarii transformarile psihice se fac totusi lent ,nespectacular"
"Prima schimbare care se pune in evidenta este latura de orientare generala. Pe acest plan se face o parasire a intereselor din perioada prescolara, ca desenul, modelajul. Din acest motiv, produsele scolarului mic in aceste domenii devin mai putin spontane, pline de stersaturi. Gesell considera ca varsta de 7 ani ar fi un fel de ,,varsta a gumei" care pune in evidenta cresterea spiritului critic".
Pe alte planuri apar schimbari in domeniile preferate . Ei incep sa-si manifeste preferintele in mod special pentru legende , biografii. La 7- 8 ani au interes special pentru aritmetica in defavoarea stiintelor naturii; ulterior va incepe sa creasca ineresul si pentru acestea .
'Interesul pentru film, cinematografie, televiziune devine mai clar. Dupa 9 ani incep sa prezinte interes cartile cu povestiri, cu actiuni palpitante. Tot in perioada micii scolaritati se constituie un adevarat ,,delir de colectionare" (copiii fac colectii de ilustrate, timbre, plante, frunze,
porumbei, iepuri, insecte, etc.). Aceasta expresie a personalitatii (,,colectionarea") pune in evidenta, dupa Gesell, cerinta interna de reunire si clasificare. Micile colectii permit detasarea caracteristicilor diferentiale ale obiectelor asemanatoare. Spre clasele a III-a si a IV-a, copiii devin mici geografi, botanisti, zoologi, ceea ce constituie un indiciu de evidenta expansiune si decentrare in universul copilului pe plan mintal si afectiv."
O trasatura puternica pentru aceasta perioada este preocuparea penru reguli. Copii acorda mare atentie jocului cu reguli in colectiv. Regula devine fenomen central, un fel de certitudine ce-l ajuta in adaptare si pe care o considera reper ca atare. In unele situatii copilul impune acasa reguli noi motivate de faptul ca ,,asa ne-a spus doamna invatatoare la scoala"
"In jurul varstei de 8 ani se manifesta o crestere a expansiunii, o mai mare extroversiune, trairi euforice si de exaltare, semn ca adaptarea scolara a depasit o faza tensionala. In vorbirea copilului incepe sa fie frecvent folosit superlativul in descrierea de situatii, intamplari si obiecte. La 7 ani incepe sa creasca evident curiozitatea fata de mediul extrascolar si fata de mediul stradal. Tot la aceasta varsta are loc si o crestere usoara a rapiditatii reactiilor. Copilul pare mereu grabit. Mananca in fuga, se spala pe apucate, ia ghiozdanul nearanjat, isi pune uniforma neglijent. El dispune la acest nivel de varsta de capacitati mai stabilizate de a citi si scrie. Volumul lecturilor este in crestere; si scrierea face progrese in viteza si lizibilitate".
Varsta de 8 ani este o perioada foarte sensibila si pentru educatia sociala. Acesta este un moment de puternica identificare sociala, patriotica si in acelasi timp de formare a sentimentelor de apartenenta la scoala, clasa sa scolara, un fel de mandrie pentru acestea. Dupa varsta de 9 ani, copilul devine mai ordonat, mai perseverent in diferite feluri de activitate. El simte nevoia de a planifica timpul. Desenele, lucrarile scrise si activitatea la ore (in special la aritmetica) se imbunatatesc. In aceasta perioada invatatorii priceputi , pot crea emulatii complexe, interese statornice pentru aceste domenii. Preocuparea pentru colectiv se incearca de nuante, se exprima prietenia si in cadrul acesteia se creeaza planuri copilaresti, confidente, mici initiative. Datorita acestor caracteristici legate de atractia colectivului, copiii in aceasta perioada a dezvoltarii pot fi atrasi in bande, uneori cu tendinte delincvente.
Bibliografie
Luca, Catalin, Psihologia dezvoltarii copilului, singuracasa.ro/_...copil.../AAS_Psihologia_dezvoltarii_copilului.pdf,
Schiopu Ursula; Verzea E. Psihologia varstelor-Ciclurile Vieti, Editura didactica si pedagogica, Bucuresti, 1997
Sion Gratiela, Psihologia varstelor, Editura Fundatiei Romania de maine, 2003
Cretu,Tinca, Psihologia Copilului,Ministerul Educatiei si cercetarii, Proiect pentru invatamant rural , 2005
Albu Emilia,Psihologia varstelor,Universitatea ,,Petru Maior" Targu-Mures, 2007
Preview document
Conținut arhivă zip
- Dezvoltarea copilului 6-12 ani.docx