Creativitate si Inovatie in Grup

Extras din referat Cum descarc?

Creativitate nu inseamna numai capacitatea de a realiza produse originale , noi ; in invatamant , nu se pune problema de a forma creatori de valori originale , cat e vorba de a forma si cultiva trasaturi care vor permite manifestari creatoare ; initiativa , perseverenta in cautarea de solutii , curiozitate , originalitate in punctele de vedere afirmate , etc 
Definirea creativitatii se face prin referire la produsele creatiei , care dau marca personalitatii creative Un produs este valoros daca prin el se rezolva o problema , sporeste adaptabilitatea la mediu a creatorului sau schimba conditiile existentei acestuia 
Termenul ,, creativitate '' a fost introdus in psihologie de G.W.Allport pentru a desemna o formatiune de personalitate In opinia lui , creativitatea nu poate fi limitata doar la unele dintre categoriile de manifestare a personalitatii , respectiv la aptitudini ( inteligenta ), atitudini sau trasaturi temperamentale 
La inceput studiile asupra creativitatii au fost orientate spre factorii motiva-tionali , ca de altfel si in plan international , emotional-afectivi sau de personalitate in general Mai tarziu , studiile asupra creativitatii au fost orientate spre investi-garea procesului creativ , persoanelor creative , etapelor creatiei , structurii individuale si de grup a creativitatii , mijloacelor de identificare , evaluare si educare a creativi-tatii 
In prezent exista sute de modalitati prin care este definita creativitatea Psihologii sustin in general ca ,, a fi creativ'' inseamna ,, a crea ceva nou , original si adecvat realitatii''. Creativ este cel care se caracterizeaza prin originalitate si expresivitate , este imaginativ , generativ , deschizator de drumuri , inventiv , inovativ , etc (Mihaela Rocco , 2004 , p. 17) 
Al. Rosca este de parere ca , datorita complexitatii fenomenului creatiei ,este putin probabil sa se ajunga la o definitie unanim recunoscuta , deoarece fiecare au-tor pune accent pe dimensiuni diferite Astfel ,se arata ca dupa unii autori ,,creati-tatea este aptitudinea sau capacitatea de a produce ceva nou si de valoare'', iar dupa altii ea constituie un proces prin care se realizeaza un produs (Al. Rosca,1981, p. 16) 
Dupa P. Popescu-Neveanu ,,creativitatea presupune o dispozitie a personalitatii spre nou , o anumita organizare (stilistica) a proceselor psihice in sis-tem de personalitate" (P. Popescu-Neveanu ,1987, p.52) 
Margaret A. Boden (1992) a inventariat definitiile creatiei consemnate in diferitele dictionare , concluzionand ca in general creativitatea consta in,, realizarea de combinatii noi , originale , de idei vechi ". Combinatiile noi trebuie sa aiba o anumita valoare 
Creativitatea este un concept destul de vag si oarecum imprecis Michel si Bernardette Fustier (1988) arata ca in mintea omului obisnuit creativitatea este legata de expresii si creatii artistice , de inventii tehnologice sau descoperiri stiintifice , de comunicare interumana , de educatie de comportamentele personale si de miscarile sociale Ea semnifica : adaptare , imaginatie , constructie , originalitate , evolutie , libertate interioara , talent literar , distantare fata de lucrurile deja existente. H. Jaoui , definind creativitatea ca atitudinea de a realiza ansambluri originale si eficiente plecand de la elemente preexistente , considera ca oricine poate fi creativ ( H. Jaoui , 1990 , p. 70 ) 
O definitie larga a conceptului de creativitate , cu aplicatii directe in procesul de invatamant , vine din partea unui pedagog si scriitor italian , a carui viata si opera au fost pentru apararea drepturilor copilariei si pentru respectarea acesteia de catre scoala si de catre oamenii ei ,,Creativitate e sinonim cu gandire divergenta , capabila adica sa rupa schemele experientei E < creativa > o minte totdeauna in lucru , totdeauna pornita sa intrebe , sa descopere probleme unde altii gasesc raspunsuri satisfacatoare , nestingherita in situatiile fluide in care altii presimt numai pericole , capabila de judecati autonome si independente , care respinge ceea ce este codificat , care manipuleaza din nou obiecte si concepte fara sa se lase inhibata de conformisme Toate aceste calitati se manifesta in procesul creativ " ( Rodari , p. 184 ) 
Alti autori vad in creativitate capacitatea de a imagina raspunsuri la probleme , de a elabora solutii inedite si originale ( E. Limbos , 1988 ) 
A fi creativ inseamna a vedea acelasi lucru ca toata lumea , dar a te gandi la ceva diferit 
Anca Munteanu prezinta peste 35 de definitii ale creativitatii , elaborate de autori din diferite tari ( A. Munteanu , 1994 , pp. 309-314 ) 
Ca formatiune psihica deosebit de complexa , creativitatea se caracterizeaza printr-o multitudine de sensuri : productivitate , utilitate , eficienta , valoare , ingeniozitate , noutate , originalitate 
Productivitatea se refera la numarul mare de idei , solutii , lucrari de specialitate , produse mai mult sau mai putin materiale 
Utilitatea priveste in special rezultatele actiunii , care trebuie sa fie folositoare , sa contribuie la bunul mers al activitatii 
Eficienta are in vedere caracterul economic al performantei , se refera la randamentul actiunii , la performantele care sa pot obtine prin folosirea rezultatelor activitatii creatoare 
Valoarea produselor activitatii creatoare trebuie sa prezinte insemnatate din punct de vedere teoretic sau practic 
Ingeniozitatea presupune eleganta si deosebita eficacitate a metodelor de rezolvare 
Noutatea se refera la distanta in timp a lucrurilor , ideilor 
Originalitatea se apreciaza prin raritatea ideilor , solutiilor sau produselor 
Psihologii au formulat o serie de criterii pentru a delimita activitatea creatoare de cea reproductiva I. A. Taylor ( 1959 ) considera ca :
- performanta creatoare trebuie sa prezinte o anumita insemnatate economica , culturala , tehnica , etc ,valoare care sa fie recunoscuta social ; 
- rezultatele trebuie sa fie formulate coerent si inteligibil 
S. Gollan (1963 ) stabileste patru tipuri de criterii in aprecierea creativitatii :
1) performanta creatoare care se caracterizeaza prin eficienta , utilitate , noutate si originalitate ; 
2) procesul creativ , ale carui trasaturi specifice sunt : spontaneitatea , asociativitatea , flexibilitatea , capacitatea combinatorica ; 
3) insusirile persoanei creative care privesc in primul rand motivele si atitudinile creative ;


Fisiere in arhiva (1):

  • Creativitate si Inovatie in Grup.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* Prețul este fără TVA.

Hopa sus!