Creativitate și inovație în grup

Referat
9/10 (2 voturi)
Domeniu: Psihologie
Conține 1 fișier: doc
Pagini : 18 în total
Cuvinte : 8583
Mărime: 39.29KB (arhivat)
Publicat de: Sabina Iordache
Puncte necesare: 7

Extras din referat

Creativitate nu inseamna numai capacitatea de a realiza produse originale , noi ; in invatamant , nu se pune problema de a forma creatori de valori originale , cat e vorba de a forma si cultiva trasaturi care vor permite manifestari creatoare ; initiativa , perseverenta in cautarea de solutii , curiozitate , originalitate in punctele de vedere afirmate , etc

Definirea creativitatii se face prin referire la produsele creatiei , care dau marca personalitatii creative Un produs este valoros daca prin el se rezolva o problema , sporeste adaptabilitatea la mediu a creatorului sau schimba conditiile existentei acestuia

Termenul ,, creativitate ‘’ a fost introdus in psihologie de G.W.Allport pentru a desemna o formatiune de personalitate In opinia lui , creativitatea nu poate fi limitata doar la unele dintre categoriile de manifestare a personalitatii , respectiv la aptitudini ( inteligenta ), atitudini sau trasaturi temperamentale

La inceput studiile asupra creativitatii au fost orientate spre factorii motiva-tionali , ca de altfel si in plan international , emotional-afectivi sau de personalitate in general Mai tarziu , studiile asupra creativitatii au fost orientate spre investi-garea procesului creativ , persoanelor creative , etapelor creatiei , structurii individuale si de grup a creativitatii , mijloacelor de identificare , evaluare si educare a creativi-tatii

In prezent exista sute de modalitati prin care este definita creativitatea Psihologii sustin in general ca ,, a fi creativ’’ inseamna ,, a crea ceva nou , original si adecvat realitatii’’. Creativ este cel care se caracterizeaza prin originalitate si expresivitate , este imaginativ , generativ , deschizator de drumuri , inventiv , inovativ , etc (Mihaela Rocco , 2004 , p. 17)

Al. Rosca este de parere ca , datorita complexitatii fenomenului creatiei ,este putin probabil sa se ajunga la o definitie unanim recunoscuta , deoarece fiecare au-tor pune accent pe dimensiuni diferite Astfel ,se arata ca dupa unii autori ,,creati-tatea este aptitudinea sau capacitatea de a produce ceva nou si de valoare’’, iar dupa altii ea constituie un proces prin care se realizeaza un produs (Al. Rosca,1981, p. 16)

Dupa P. Popescu-Neveanu ,,creativitatea presupune o dispozitie a personalitatii spre nou , o anumita organizare (stilistica) a proceselor psihice in sis-tem de personalitate” (P. Popescu-Neveanu ,1987, p.52)

Margaret A. Boden (1992) a inventariat definitiile creatiei consemnate in diferitele dictionare , concluzionand ca in general creativitatea consta in,, realizarea de combinatii noi , originale , de idei vechi “. Combinatiile noi trebuie sa aiba o anumita valoare

Creativitatea este un concept destul de vag si oarecum imprecis Michel si Bernardette Fustier (1988) arata ca in mintea omului obisnuit creativitatea este legata de expresii si creatii artistice , de inventii tehnologice sau descoperiri stiintifice , de comunicare interumana , de educatie de comportamentele personale si de miscarile sociale Ea semnifica : adaptare , imaginatie , constructie , originalitate , evolutie , libertate interioara , talent literar , distantare fata de lucrurile deja existente. H. Jaoui , definind creativitatea ca atitudinea de a realiza ansambluri originale si eficiente plecand de la elemente preexistente , considera ca oricine poate fi creativ ( H. Jaoui , 1990 , p. 70 )

O definitie larga a conceptului de creativitate , cu aplicatii directe in procesul de invatamant , vine din partea unui pedagog si scriitor italian , a carui viata si opera au fost pentru apararea drepturilor copilariei si pentru respectarea acesteia de catre scoala si de catre oamenii ei ,,Creativitate e sinonim cu gandire divergenta , capabila adica sa rupa schemele experientei E < creativa > o minte totdeauna in lucru , totdeauna pornita sa intrebe , sa descopere probleme unde altii gasesc raspunsuri satisfacatoare , nestingherita in situatiile fluide in care altii presimt numai pericole , capabila de judecati autonome si independente , care respinge ceea ce este codificat , care manipuleaza din nou obiecte si concepte fara sa se lase inhibata de conformisme Toate aceste calitati se manifesta in procesul creativ “ ( Rodari , p. 184 )

Alti autori vad in creativitate capacitatea de a imagina raspunsuri la probleme , de a elabora solutii inedite si originale ( E. Limbos , 1988 )

A fi creativ inseamna a vedea acelasi lucru ca toata lumea , dar a te gandi la ceva diferit

Anca Munteanu prezinta peste 35 de definitii ale creativitatii , elaborate de autori din diferite tari ( A. Munteanu , 1994 , pp. 309-314 )

Ca formatiune psihica deosebit de complexa , creativitatea se caracterizeaza printr-o multitudine de sensuri : productivitate , utilitate , eficienta , valoare , ingeniozitate , noutate , originalitate

Productivitatea se refera la numarul mare de idei , solutii , lucrari de specialitate , produse mai mult sau mai putin materiale

Utilitatea priveste in special rezultatele actiunii , care trebuie sa fie folositoare , sa contribuie la bunul mers al activitatii

Eficienta are in vedere caracterul economic al performantei , se refera la randamentul actiunii , la performantele care sa pot obtine prin folosirea rezultatelor activitatii creatoare

Valoarea produselor activitatii creatoare trebuie sa prezinte insemnatate din punct de vedere teoretic sau practic

Ingeniozitatea presupune eleganta si deosebita eficacitate a metodelor de rezolvare

Noutatea se refera la distanta in timp a lucrurilor , ideilor

Originalitatea se apreciaza prin raritatea ideilor , solutiilor sau produselor

Psihologii au formulat o serie de criterii pentru a delimita activitatea creatoare de cea reproductiva I. A. Taylor ( 1959 ) considera ca :

- performanta creatoare trebuie sa prezinte o anumita insemnatate economica , culturala , tehnica , etc ,valoare care sa fie recunoscuta social ;

- rezultatele trebuie sa fie formulate coerent si inteligibil

S. Gollan (1963 ) stabileste patru tipuri de criterii in aprecierea creativitatii :

1) performanta creatoare care se caracterizeaza prin eficienta , utilitate , noutate si originalitate ;

2) procesul creativ , ale carui trasaturi specifice sunt : spontaneitatea , asociativitatea , flexibilitatea , capacitatea combinatorica ;

3) insusirile persoanei creative care privesc in primul rand motivele si atitudinile creative ;

Preview document

Creativitate și inovație în grup - Pagina 1
Creativitate și inovație în grup - Pagina 2
Creativitate și inovație în grup - Pagina 3
Creativitate și inovație în grup - Pagina 4
Creativitate și inovație în grup - Pagina 5
Creativitate și inovație în grup - Pagina 6
Creativitate și inovație în grup - Pagina 7
Creativitate și inovație în grup - Pagina 8
Creativitate și inovație în grup - Pagina 9
Creativitate și inovație în grup - Pagina 10
Creativitate și inovație în grup - Pagina 11
Creativitate și inovație în grup - Pagina 12
Creativitate și inovație în grup - Pagina 13
Creativitate și inovație în grup - Pagina 14
Creativitate și inovație în grup - Pagina 15
Creativitate și inovație în grup - Pagina 16
Creativitate și inovație în grup - Pagina 17
Creativitate și inovație în grup - Pagina 18

Conținut arhivă zip

  • Creativitate si Inovatie in Grup.doc

Alții au mai descărcat și

Creativitatea ca latură transformativ-constructivă a personalității

INTRODUCERE Actualitatea temei. Prin progresul științei, culturii și tehnicii un popor cu un nivel scăzut a creativității, cu o cultură limitată...

Creativitate și inteligență

1. Caracterizarea creativitatii. Definitii. Teorii si abordari. Creativitatea desemneaza capacitatea de a realiza creatii inovatoare, originale,...

Program de dezvoltare și psihocorecție a creativității la preadolescenți

Specificul creativitatii umane Termenul de creativitate îşi are originea în cuvântul latin "creare", care înseamnă "a zămisli", "a făuri", "a...

Sinectică - educarea creativității

“Este vremea puterii creative personale, a puterii de a ne crea viaţa nestingheriţi de frică şi îndoială, a puterii de a deveni în totalitate ceea...

Creativitatea

Introducere Creativitatea este considerate un “atribut” al fiecarui om, dar in proportii diferite. Pina in prezent nu exista un termen univoc...

Creativitatea și relațiile dintre laturile personalității

1. Conceptul de creativitate Conceptul de creativitate îşi are originea în cuvântul latin care înseamnă zămislire, făurire, naştere. Termenul...

Empatia

O mare varietate de definitii si metafore au fost oferite de literature de specialitate cu privire la empatie, incluzand: “Empatia este eul...

Neuropsihologia Atenției

NEUROPSIHOLOGIA ATENTIEI Exista numeroase puncte de vedere care ar putea fundamenta o teorie moderna a procesului atentiei. În decursul istoriei...

Te-ar putea interesa și

Forme și Metode de Stimulare a Inovațiilor în Condițiile Integrării

INTRODUCERE Actualitatea temei de cercetare. Lucrarea de faţă face parte din încercările de a înţelege schimbările produse în domeniul atât de...

Managementul Inovării

Se poate face totul în limita potentialului propriu cunoscut" A-ti da seama de amploarea potentialului este o problema eminamente practica, care...

Analiza financiară în cadrul Vodafone

Capitolul 1. Prezentarea generala a organizatiei 1.1.Descriere si istoric Vodafone, compania care a lansat prima retea GSM in Romania, in...

Planificarea strategică a companiei Acer

1. Prezentarea companiei Acer De la fondarea sa în 1976, Acer a urmărit constant obiectivul de a elimina barierele dintre oameni şi tehnologie....

Inovația - factor al schimbării sociale

Termenul de inovatie a fost definit clasic in urmatoarele moduri: ca un act de introducere a ceva nou (The american Heritage Dictionary), o noua...

Elemente de Prevenire și Evitare a Conflictului

Elemente de prevenire şi evitare a conflictelor Deşi există o multitudine de definiţii pentru ceea ce înseamnă “conflict”, în realizarea acestui...

Managementul Resurselor Umane

Introducere Dintre toate resursele necesare unei întreprinderi – financiare, materiale, umane, informaţionale, este unanim acceptată ideea că,...

Rezolvarea creativă a problemelor

Semnalarea transformarilor rapide din societate a devenit deja un cliseu.Organizatiile se schimba cu o viteza uimitoare, in urma privatizarii,...

Ai nevoie de altceva?