Construirea unei Probe de Abilitati Cognitive

Extras din referat Cum descarc?

Rezumat
Pentru construirea probei de aptitudini am ales o abilitate semnificativa pentru o populatie tinta - consilier relatii cu clientii. Am definit abilitatea si am construit un numar de itemi care sa modeleze comportamente rezolutive reale printr-un test pilot, test pe care l-am aplicat pe un numar de 20 de personae din populatia tinta. In continuare am efectuat analiza de item, am refacut testul de abilitati eliminand itemii necorespunzatori refacant totodata calculul consistentei interne.
1. Alegeti o abilitate semnificativa pentru o populatie tinta pe care doriti sa o analizati - Abilitate verbala
Pentru acest proiect, ne-am gandit sa alegem o abilitate semnificativa pentru postul de Consilier Relatii cu Clientii. Consideram ca cele mai importante abilitati pentru acest post sunt cele verbale.
2. Definiti abilitatea - studiu teoretic :componente - fatete
Abilitatea verbala reprezinta un test de vocabular cu scopul de a masura abilitatea subiectului de a utiliza cuvinte in comunicarea orala si scrisa, precum si in cadrul planificarii.
In ceea ce priveste cercetarea abilitatilor, avem in vedere trei directii majore: originea, structura si manifestarile acestora. In literatura de specialitate exista doua abordari referitoare la natura abilitatilor: 
-,,dar divin" - sustine ideea de natura divina a acestora; 
- teoriile biologizante - sustin ideea ca abilitatile sunt innascute si chiar transmise ereditar.
In ceea ce priveste studierea structurii abilitatilor s-au conturat doua directii:
- prima directie este in mare parte o abordare practica orientata in directia construirii de teste; 
- a doua directie pleaca de la rezultatele obtinute la mai multe teste si care se bazeaza pe analiza factoriala. 
Abilitatile se clasifica in: generale (cele care necesita efort intelectual si de care depinde succesul a numeroase activitati) si speciale (cele implicate in domenii specifice de activitate, precum: arte plastice, muzica, literatura, sport etc.).
Modelul lui Spearman va fi dezvoltat ulterior de catre reprezentantii ,,scolii ierarhice" din Anglia, care interpun intre factorul ,,g" si factorii ,,s" o serie de trepte intermediare. Astfel, C. Burt introduce factorii de grup si stabileste cinci niveluri in cadrul sistemului ierarhic al abilitatilor: procese senzoriale simple, procese perceptive si motrice, procese asociative, procese relationale superioare si procese generale. Conform acestei conceptii, identificam urmatoarele nivele: 
- nivelul factorului g, 
- nivelul factorilor majori de grup - factorul verbal-educational si factorul spatial-mecanic, 
- nivelul factorilor minori de grup - verbal, numeric, fluenta la factorul verbal-educational si spatial mecanic, manual la factorul spatial-mecanic, precum si factorii specifici. 
Abilitatile verbale ca abilitati cognitive.
Abilitatile reprezinta ,,insusirile psihice si fizice relativ stabile care-i permit omului sa efectueze cu succes anumite forme de activitate .
Cand vorbim despre abilitatile cognitive, ne referim cu precadere la ,,inteligenta" sau ,,factorul g". Termenii de abilitati mintale si abilitati cognitive sunt interschimbabile si se refera la abilitati specifice ca memoria, reprezentarile spatiale sau diferite modalitati de a face rationamente. Pe de alta parte, inteligenta se refera la capacitatea intelectuala generala a unei persoane si este definita ca abilitatea de a invata si a te adapta la mediu. 
De-a lungul timpului, au fost elaborate mai multe modele ale abilitatilor cognitive. S-a propus structurarea inteligentei pe trei nivele: la primul nivel este situat ,,g", urmat de sapte abilitati specifice (inteligenta fluida, inteligenta cristalizata, memoria, perceptia vizuala, perceptia auditiva, reamintirea informatiilor si rapiditatea cognitiva); ultimul nivel cuprinde abilitatile conectate cu cele sapte abilitati de nivel mediu.
Abilitatile cognitive inglobeaza si abilitatile verbale. Primul construct in tabelul elaborat de Fleishman prezinta abilitatile verbale, cu urmatoarele subcomponente: intelegere verbala (capacitatea de a intelege informatii si idei prezentate oral sau scris); intelegerea informatiilor scrise (abilitatea de a citi si intelege informatii si idei prezentate in scris); exprimarea orala (abilitatea de a comunica verbal informatii si idei astfel incat sa se faca inteles de catre ceilalti) si exprimarea scrisa (aptitudinea de a comunica in scris informatii si idei astfel incat sa se faca inteles de catre ceilalti). Fiecare dintre acestea poate atinge un nivel superior si unul inferior de intelegere.
Componente ale abilitatilor verbale: vocabular, sintaxa, intelegerea textelor.
Pentru a facilita operationalizarea termenilor, putem ramifica abilitatile verbale astfel: vocabular, sintaxa si intelegerea textelor. 
a) Vocabularul reprezinta ,,bogatia" de cuvinte pe care o persoana o poate exploata in timpul unei conversatii/text scris, astfel incat sa se faca inteles de cei carora li se adreseaza, fara a se repeta si fara a folosi cuvinte nepotrivite (folosirea sinonimelor, antonimelor etc.). Bineanteles, vocabularul se dezvolta prin invatare, lectura si educatie, deci reprezinta un indice al nivelului cultural al posesorului. Pe de alta parte, vocabularul cuprinde arii curriculare specifice anumitor domenii de activitate, astfel incat el trebuie adaptat cerintelor situatiei de vorbire/scriere. 
b) Sintaxa reprezinta folosirea corecta si logica a cuvintelor in inlantuirea propozitiilor si a frazelor, in vorbirea sau scrierea curenta. Ea presupune corectitudine gramaticala (acord, declinare, conjugare), dar si un vocabular coerent si structurat, in functie de contextul vorbirii/scrierii. 
c) In ceea ce priveste intelegerea textelor, acest nivel al abilitatii verbale include atat vocabularul (citirea cuvintelor si cunoasterea sensurilor acestora), cat si sintaxa, precum si logica gandirii si a exprimarii, dar si capacitatea de intelegere a faptelor si notiunilor exprimate. Specializarea si experienta intr-un anumit domeniu, reprezinta de multe ori succesul pentru a ,,descifra" un text anume, dar si pentru a putea transmite altora continutul acestuia, intr-o maniera personala. Exista desigur cazuri cand intelegerea unui text nu mai depinde de pregatirea celui implicat, ci tine de logica minima a bunului-simt.


Fisiere in arhiva (1):

  • Construirea unei Probe de Abilitati Cognitive.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* La pretul afisat se adauga 19% TVA, platibil in momentul achitarii abonamentului / incarcarii cartelei.

Hopa sus!