Consilierea și Abilitățile Consilierului Școlar

Referat
8.5/10 (2 voturi)
Domeniu: Psihologie
Conține 1 fișier: doc
Pagini : 10 în total
Cuvinte : 5273
Mărime: 25.31KB (arhivat)
Publicat de: Ioan O.
Puncte necesare: 8
Consilierea este o relatie de colaborare în care o persoana specializata asista consiliatul în ameliorarea problemei cu care se prezinta si în îmbunatatirea abilitatilor de rezolvare de probleme si luare a deciziilor (Ivey, 1986).

Extras din referat

Consilierea este o relatie de colaborare în care o persoana specializata asista consiliatul în ameliorarea problemei cu care se prezinta si în îmbunatatirea abilitatilor de rezolvare de probleme si luare a deciziilor (Ivey, 1986).

Scopurile consilierii

Consilierul va ajuta consiliatul sa identifice obiectivele si sa abordeze solutiile legate de:

- autocunoastere

- comunicare

- stima de sine

- modificarea unor comportamente problematice sau patternuri dezadaptative de gândire

- ameliorarea emotiilor negative si a consecintelor determinate de diferite traume

- acordarea de suport

- însusirea si dezvoltarea unor strategii de adaptare

- facilitarea învatarii unor comportamente sau abilitati noi

- prevenirea aparitiei unor probleme si mentinerea starii de sanatate mentala

Caracteristicile consilierii

Consilierea prezinta anumite particularitati si note specifice:

- este o relatie de colaborare dintre consilier si cel consiliat;

- este focalizata pe problema;

- este orientata atât catre dimensiunile si comportamentele problematice ale consiliatului, dar si spre îmbunatatirea unor aspecte din viata consiliatului (ex. comunicarea, abilitatile de învatare, de luare de decizii, etc.) si mai putin spre schimbarea personalitatii în ansamblu;

- este formativa (vizeaza nu doar interventii “curative” dar mai ales preventia unor comportamente neadaptative si învatarea acelor strategii care vor facilita o adaptare mai eficienta situatiilor de viata);

- este informativa, furnizând consiliatului datele necesare pentru a lua decizii informate si responsabile;

- este suportiva, oferind consiliatului cadrul adecvat pentru a-si exprima emotiile, conflictele, dilemele legate de sine, lume, trecut, prezent sau viitor;

- este focalizata pe situatiile prezente

Prin consiliere sunt abordate emotiile, cognitiile (gândurile) si comportamentele care împiedica dezvoltarea si adaptarea optima a persoanei la cerintele cu care se confrunta. Se va lucra întotdeauna în beneficiul elevului (ex. daca un elev ar beneficia de consiliere în mai mare masura prin interventia unui alt profesionist, îl vom trimite, chiar daca prin aceasta pierdem o oportunitate de a învata în urma experientei de consiliere).

Calitati personale ale consilierului - diriginte

- Interes pentru oameni

- Cald si comunicativ în relatiile cu oamenii

- Sensibil la sentimentele celuilalt

- Toleranta

- Analitic / sintetic

- Autocontrol

- Toleranta la situatii ambigue

- Creativ

- Realist

- Flexibil

- Umor

Stilul personal de consiliere, se obiectiveaza în functie de tendinta sa naturala de a aloca o importanta mai mare uneia dintre cele trei dimensiuni psihice: ratiune, emotii, comportament (Baban, 2003). Aceasta tendinta fireasca poate fi regasita la fiecare persoana. Stilurile descrise în literature de specialitate sunt:

1. Stilul afectiv

Stilul afectiv al consilierului presupune ca acesta acorda mai multa importanta emotiilor consiliatului, este atent nu doar la ceea ce spune acesta, ci si la modul în care spune, reactioneaza în consiliere cu calm, având o atitudine protectoare, empatica. De asemenea, tinde sa preia tehnici care tin de terapia nondirectiva, umanista.

2. Stilul rational

Consilierul care adopta stilul rational se focalizeaza asupra a ceea ce spune consiliatul sau omite sa spuna, asupra distorsiunilor din gândire, este analitic / sintetic în abordare. Interpreteaza emotiile si comportamentul prin prisma cognitiilor si prefera sa preia tehnici din terapia de orientare cognitiva.

3. Stilul comportamental (engl. "acting")

În cazul stilului comportamental, consilierul se orienteaza spre ceea ce face consiliatul, interpretând actiunile lui ca fiind adaptative sau dezadaptative. De asemenea, considera ca schimbarea comportamentului reperzinta un obiectiv important în ameliorarea problemelor cu care se confrunta consiliatul. Interventiile adoptate presupun o serie de reguli, prescriptii si sunt orientate preponderent spre tehnici comportamentale.

PARADIGMA UMANISTA

Orientare este asociata cu numele lui Carl Rogers, George Kelly si Abraham Maslow (1950-1960) si este denumita “a treia forta” în psihologie, ea aparând ca o reactie la curentul psihanalitic si behaviorist. Psihologia umanista considera omul o persoana fundamental buna, iar problemele emotionale sunt rezultatul blocarii fortelor pozitive ale omului.

Din perspectiva paradigmei umaniste, omul:

- reprezinta o valoare în sine si de aceea merita respect

- are capacitate de autodirectionare si autoactualizare (atingerea nivelurilor superioare conform piramidei nevoilor propusa de Abraham Maslow)

- are capacitatea de a-si selecta propriile valori

- are capacitatea de a învata sa devina responsabil

- are capacitatea de a-si controla propriile gânduri, emotii si comportamente

- are potentialul de a realiza modificari constructive si de a se autodezvolta.

Preview document

Consilierea și Abilitățile Consilierului Școlar - Pagina 1
Consilierea și Abilitățile Consilierului Școlar - Pagina 2
Consilierea și Abilitățile Consilierului Școlar - Pagina 3
Consilierea și Abilitățile Consilierului Școlar - Pagina 4
Consilierea și Abilitățile Consilierului Școlar - Pagina 5
Consilierea și Abilitățile Consilierului Școlar - Pagina 6
Consilierea și Abilitățile Consilierului Școlar - Pagina 7
Consilierea și Abilitățile Consilierului Școlar - Pagina 8
Consilierea și Abilitățile Consilierului Școlar - Pagina 9
Consilierea și Abilitățile Consilierului Școlar - Pagina 10

Conținut arhivă zip

  • Consilierea si Abilitatile Consilierului Scolar.doc

Alții au mai descărcat și

Efectele Psihologice ale Bolii asupra Personalității Femeilor Bolnave de Cancer Mamar

Motivatia alegerii temei. În literatura de specialitate problematica psihoterapiei si a impactului unei boli grave cum este cancerul mamar asupra...

Integrarea socio-profesională a Tinerilor ce Părăsesc Centrele de Plasament

“Chaque enfant qu’on enseigne est un homme qu’on gagne” Fiecare copil pe care-l instruim este un om pe care-l câştigăm! VICTOR HUGO Acest...

Resocializarea preadolescenților - probleme specifice ale consilierii

Introducere Analiza evoluţiilor specificesocietaţii actuale evidenţiază tendinţade extindere a fenomenelor de devianţă, delicvenţă,...

Consilierea Carierei

1. Consiliere si orientare profesionala Orientarea profesionala este acea activitate in cadrul careia o persoana este ajutata sa se dezvolte si sa...

Consilierea familiilor persoanelor dependente de drog și alcool

Consilierea este o relatie speciala intre o persoana(client) care solicita ajutor intr-o problema psihologica si o persoana care este instruita sa...

Consilierea Vocatională

Pregătirea elevilor pentru activităţile de consiliere se poate realiza cu ajutorul unor scurte exerciţii care focalizează atenţia pe noile...

Structura și dinamica personalității copilului

1. Conceptul de personalitate Personalitatea este cea mai complexa si adeseori cea mai dramatica realitate umana cu care luam contact sip e care...

Consiliere școlară

Abilitatile consilierului; exercitiu de autocunoastere, capacitatea de a ne observa inabilitatile si de a le imbunatatii pentru un maximum de...

Te-ar putea interesa și

Specificul Consilierii în Învățământul Primar

Introducere În lucrarea de faţă propun o abordare a problematicii consilierii elevilor în învăţământul primar din perspectiva impusă de contextul...

Comunicare interculturală - conviețuirea între români și rromi și impactul proiectelor destinate integrării sociale a minorității rrome

INTRODUCERE Ina Zoon, în lucrarea sa, ,, La periferia societǎţii. Romii şi serviciile publice în România" afirma cǎ: “Istoria ultimului secol şi...

Comunicarea în Relația de Asistență Socială

INTRODUCERE COMUNICAREA ÎN RELAŢIA DE ASISTENŢĂ SOCIALĂ Comunicarea a devenit în a doua jumătate a secolului XX acţiunea umană cea mai vizibilă ,...

Familia și Abandonul Școlar din Perspectiva Asistenței Sociale

ARGUMENT Demersul teoretic şi practic al lucrării de faţă converge către confirmarea ideii care reprezintă elementul catalizator al întregii...

Specificul Profesiei de Psiholog Școlar

I. Aspecte definitorii ale profesiei de psiholog şcolar 1. Coordonatele profesiei de psiholog Psihologul poate fi apreciat ca fiinţă legală şi...

Combaterea Violenței în Școli

I. INTRODUCERE.MOTIVAREA TEMEI Violența în școală este o problemă căreia i s-a facut o publicitate considerabilă în multe țări : SUA , Franța ,...

Familia - cadru și factor al dezvoltării psihice a copilului

Capitolul 1: Consideraţii teoretice privind familia şi copilul 1.1. Familia-unitatea de baza a societăţii 1.1.1. Familia –cadru şi factor al...

Planuri de Consiliere - Consilierea Familiei

Domeniul de intervenţie: Tulburări de comportament (hiperactivitatea cu deficit de atenţie) Argument: Hiperactivitatea cu deficit de atenţie sau...

Ai nevoie de altceva?