Consilierea si Abilitatile Consilierului Scolar

Extras din referat Cum descarc?

Consilierea este o relatie de colaborare in care o persoana specializata asista consiliatul in ameliorarea problemei cu care se prezinta si in imbunatatirea abilitatilor de rezolvare de probleme si luare a deciziilor (Ivey, 1986).
Scopurile consilierii
Consilierul va ajuta consiliatul sa identifice obiectivele si sa abordeze solutiile legate de:
- autocunoastere
- comunicare
- stima de sine
- modificarea unor comportamente problematice sau patternuri dezadaptative de gandire 
- ameliorarea emotiilor negative si a consecintelor determinate de diferite traume
- acordarea de suport
- insusirea si dezvoltarea unor strategii de adaptare
- facilitarea invatarii unor comportamente sau abilitati noi
- prevenirea aparitiei unor probleme si mentinerea starii de sanatate mentala
Caracteristicile consilierii 
Consilierea prezinta anumite particularitati si note specifice:
- este o relatie de colaborare dintre consilier si cel consiliat;
- este focalizata pe problema;
- este orientata atat catre dimensiunile si comportamentele problematice ale consiliatului, dar si spre imbunatatirea unor aspecte din viata consiliatului (ex. comunicarea, abilitatile de invatare, de luare de decizii, etc.) si mai putin spre schimbarea personalitatii in ansamblu;
- este formativa (vizeaza nu doar interventii "curative" dar mai ales preventia unor comportamente neadaptative si invatarea acelor strategii care vor facilita o adaptare mai eficienta situatiilor de viata);
- este informativa, furnizand consiliatului datele necesare pentru a lua decizii informate si responsabile; 
- este suportiva, oferind consiliatului cadrul adecvat pentru a-si exprima emotiile, conflictele, dilemele legate de sine, lume, trecut, prezent sau viitor; 
- este focalizata pe situatiile prezente
Prin consiliere sunt abordate emotiile, cognitiile (gandurile) si comportamentele care impiedica dezvoltarea si adaptarea optima a persoanei la cerintele cu care se confrunta. Se va lucra intotdeauna in beneficiul elevului (ex. daca un elev ar beneficia de consiliere in mai mare masura prin interventia unui alt profesionist, il vom trimite, chiar daca prin aceasta pierdem o oportunitate de a invata in urma experientei de consiliere).
Calitati personale ale consilierului - diriginte
- Interes pentru oameni
- Cald si comunicativ in relatiile cu oamenii
- Sensibil la sentimentele celuilalt
- Toleranta
- Analitic / sintetic
- Autocontrol
- Toleranta la situatii ambigue 
- Creativ
- Realist
- Flexibil
- Umor
Stilul personal de consiliere, se obiectiveaza in functie de tendinta sa naturala de a aloca o importanta mai mare uneia dintre cele trei dimensiuni psihice: ratiune, emotii, comportament (Baban, 2003). Aceasta tendinta fireasca poate fi regasita la fiecare persoana. Stilurile descrise in literature de specialitate sunt:
1. Stilul afectiv
Stilul afectiv al consilierului presupune ca acesta acorda mai multa importanta emotiilor consiliatului, este atent nu doar la ceea ce spune acesta, ci si la modul in care spune, reactioneaza in consiliere cu calm, avand o atitudine protectoare, empatica. De asemenea, tinde sa preia tehnici care tin de terapia nondirectiva, umanista.
2. Stilul rational
Consilierul care adopta stilul rational se focalizeaza asupra a ceea ce spune consiliatul sau omite sa spuna, asupra distorsiunilor din gandire, este analitic / sintetic in abordare. Interpreteaza emotiile si comportamentul prin prisma cognitiilor si prefera sa preia tehnici din terapia de orientare cognitiva.
3. Stilul comportamental (engl. "acting")
In cazul stilului comportamental, consilierul se orienteaza spre ceea ce face consiliatul, interpretand actiunile lui ca fiind adaptative sau dezadaptative. De asemenea, considera ca schimbarea comportamentului reperzinta un obiectiv important in ameliorarea problemelor cu care se confrunta consiliatul. Interventiile adoptate presupun o serie de reguli, prescriptii si sunt orientate preponderent spre tehnici comportamentale.
PARADIGMA UMANISTA
Orientare este asociata cu numele lui Carl Rogers, George Kelly si Abraham Maslow (1950-1960) si este denumita "a treia forta" in psihologie, ea aparand ca o reactie la curentul psihanalitic si behaviorist. Psihologia umanista considera omul o persoana fundamental buna, iar problemele emotionale sunt rezultatul blocarii fortelor pozitive ale omului. 
Din perspectiva paradigmei umaniste, omul:
- reprezinta o valoare in sine si de aceea merita respect
- are capacitate de autodirectionare si autoactualizare (atingerea nivelurilor superioare conform piramidei nevoilor propusa de Abraham Maslow) 
- are capacitatea de a-si selecta propriile valori
- are capacitatea de a invata sa devina responsabil 
- are capacitatea de a-si controla propriile ganduri, emotii si comportamente
- are potentialul de a realiza modificari constructive si de a se autodezvolta.


Fisiere in arhiva (1):

  • Consilierea si Abilitatile Consilierului Scolar.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* Prețul este fără TVA.

Hopa sus!