Consilierea psihopedagogica a copiilor cu parinti divortati

Extras din referat Cum descarc?

Introducere
Familia este mediul in care copilul se naste, se dezvolta si se formeaza pentru viata, este primul sau univers afectiv, social si cultural. Parintii sunt cei care se preocupa de dezvoltarea fizica si intelectuala, contribuie la educatia morala si estetica a copilului, familia reprezinta un prim instrument de reglare a interactiunilor dintre copil si mediul social, ea modeleaza personalitati. Detine rolul central in asigurarea conditiilor necesare trecerii prin stadiile de dezvoltare ale copilariei, conditii ce stau la baza structurii personalitatii oricarui individ. 
Mediul familial este unul afectiv si protector, in masura in care raspunde trebuintelor copilului atat de natura fiziologica, cat si de natura spirituala. In cazul in care intervine divortul, atunci, dezorganizarea structurii si functionalitatii familiei, apare ca un factor intens vulnerabilizator. Daca un parinte absenteaza, copilul este supus la motivatii, tendinte ti norme ce-i vor afecta dezvoltarea corespunzatoare. In tot acest timp copilul se simte eliminat din aria centrului de interes al familiei, reactioneaza, isi pierde increderea in parinti, se simte lipsit de protectia implicita pe care i-o ofereau acestia si se vede pe sine ca abandonat.
I.1. Definirea conceptelor
Termenul de consiliere descrie relatia interumana de ajutor dintre o persoana specializata, consilierul, si persoana sau grupul care solicita asistenta de specialitate, clientul. Relatia dintre consilier si persoana consiliata este una de alianta, de participare si colaborare reciproca, ceea ce face posibila exprimarea ideilor si sentimentelor in legatura cu o problema, oferind, totodata, sprijin in clarificarea sensurilor fundamentale, in identificarea unor patternuri valorice pe baza carora se pot formula solutii (S. Eliade, 2000).
,,Consilierea psihologica este un tip de interventie prin care se urmareste sugerarea unui mod de a proceda, a unui mod de comportare ce trebuie adoptat intr-o situatie data sau, in general, in viata si activitatea cotidiene. Ea se adreseaza persoanelor relativ normale, sanatoase psihic, aflate uneori in dificultate, pe care le ajuta sa-si constientizeze disponibilitatile si sa le valorifice pentru rezolvarea problemelor." (Dumitru, 2008)
Consilierea psihopedagogica este un tip de consiliere care are, in acelasi timp, obiective de natura psihologica si pedagogica. Ea urmareste abilitarea persoanei (copil, tanar sau matur) pentru a-si asigura funtionarea optima prin realizarea unor schimbari evolutiveori de cate ori situatia o cere, avand la baza un model psihoeducationalal formarii si dezvoltarii personasitatii umane.(Dumitru, 2008)
,,Divortul a devenit un fenomen din ce in ce mai raspandit in ultimele decenii. Unele statistici arata ca, de pilda, in SUA, aproximativ, unul dinn trei copii nascuti in anii 1980 traieste cu un singur parinte, cel putin o perioada de timp, pana la implinirea varstei de 18 ani."(apud Muro si Kottman, 1995, Dumitru, 2008)
I.2. Teorii ce stau la baza consilierii psihopedagogice
Dollard si Miller (1950, apud. Dumitru, 2008) incadreaza cateva concepte apartinand abordarilor psihanalitice si comportamentale scopulor lor fiind sa combine vitalitatea psihanalizei cu rigoarea stiintifica a stiintelor experimentale. Dina ceste doua concepte fundamentale a rezultat o viziune psihodinamica ciclica asupra schimbarii terapeutice a clientului.
,,Freud sustinea ca personalitatea se dezvolta in componentele sale majore de tensiune : procesul de dezvoltare psihologica, frustrarile, conflictele si amenintarile. Procesul de reducere a acestor tensiuni este considerat cheia dezvoltarii personalitatii. Este adevarat ca Freud a lucrat putin cu copii dar orice consilier trebuie sa accepte ideea ca motivatia inconttienta a comportamentului este un concept foarte important in consiliere. In procesul de consiliere, mecanismele de aparare a ego-ului (represia, proiectia, sublimarea, rationalizarea etc.) si intelegerea functionarii lor ofera posibilitate de interventie diferentiata in cazurile problema. De aceea, nu trebuie neglijata contributia lui Freud." (Plosca, Mois, 2001)
In centrul psihologiei umaniste, din ale carei rezultate se inspira modelul umanist de consiliere, se situeaza omul si problematica sa umana, viata sa personala si relationala presarata cu nimicurile cotidiene sau cu marile ei drame, ipostazele devenirii si autoconstructiei omului si experientei sale, atitudinea activa a omului fata de propria sa existenta, si aceasta nu doar cu scopul de a cunoaste si intelege mai bine omul, ci pentru a-l dota cu mijloace specifice de actiune in vederea depasirii dificultatilor cu care se confrunta (M. Zlate, 2000).


Fisiere in arhiva (1):

  • Consilierea psihopedagogica a copiilor cu parinti divortati.docx

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Bibliografie

1. Dumitru , I., Al., Consiliere psihopedagogica. Baze teoretice si sugestii practice, Bucuresti, Editura Polirom, 2008
2. Eliade, S., ABC-ul consilierii elevului, Turda, Editura Hiperboreea, 2000
3. Holdevici, Irina, Elemente de psihoterapie, Bucuresti, Editura ALL, 1996
4. Plosca, M., Mois, A., Consiliere privind cariera : aplicatii in scoala, Cluj-Napoca, Editura Dacia, 2001 
5. Zlate, M., Introducere in psihologie, Iasi, Editura Polirom, 2000


Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* Prețul este fără TVA.

Hopa sus!