Definitie si concepte Din punct de vedere sociologic, Orientarea scolara si Profesionala (OSP) este considerata ,, activitatea individuala si sociala de planificare a studiilor si de fundamentare a deciziilor care conduc o persoana la frecventarea unui tip de institutie scolara si la angajarea in practicarea unei profesii" (apud. Boboc I., pag.12). Din punct de vedere pedagocic, OSP reprezinta ,,un ansamblu de actiuni educationale cu implicatii psihologice, sociale, economice, medicale, ergonomice, etice, etc. care au ca obiectiv principal pregatirea elevilor pentru alegerea studiilor si profesiunii, pentru integrarea lor functionala in planul vietii social-productive" (apud. Boboc I., pag.12). Dupa Boboc, care se situeaza pe o pozitie psiho-sociologica, consilierea in cariera este ,,o activitate psiho-socio-educationala care are ca scop final o noua calitate a vietii de munca pentru fiecare individ si pentru grup, fiind o forma de organizare care face ca tinerii si adultii sa se poata dezvolta liber, pentru ca au fost capacitati sa-si puna in valoare potentialul propriu in mod optim" (apud. Boboc I., pag. 12). Dupa ,,Centrele de Consiliere in Cariera Profesionala", din Romania, (CCCP), managementul carierei are, in principal, doua directii de actiune: - spre indivizi, permitandu-le sa-si valorifice la maximum potentialul, sa se perfectioneze si sa avanseze conform propriilor competente; - spre intreprinderi, in vederea optimizarii criteriilor de selectie profesionala, in trecut, pe criteriul ,,omul potrivit la locul potrivit", iar, in prezent, prin crearea unoi noi posturi de munca pe baza abilitatilor si aptitudinilor specifice persoanei. Termenii OSP si Consiliere in cariera sau profesionala trebuie intelesi ca termeni intersanjabili si interdependenti cu Piata Muncii, deoarce primul vizeaza preponderent activitatea de indrumare dinspre scoala spre piata muncii, al doilea se preocupa de activitatea de dezvoltare vocationala a indivizilor sau grupurilor chiar in interiorul acestei pieti a muncii. Fata de cele expuse anterior, prin Orientare Scolara intelegem ,, un anasmblu de actiuni si procese psiho-socio-pedagogice de indrumare a elevilor catre o filiera de studii secundare si superioare pentru a le dezvolta capacitatile in mod optim" pe baza unui curriculum scolar prestabilit, Orientarea Scolara a Tineretului fiind inteleasa ca ,,ansamblu de actiuni si procese de ordin inter-individual, familial, educational si psiho-social prin care are loc o interventie externa, mai mult sau mai putin specializata, in deciziile unei persoane privind alegerea unei profesii sau a unui grup de profesii" (apud. Boboc I., pag.14). Selectia profesionala este total diferita de orintarea profesionala deoarece opereaza asupra unor subiecti care exercita deja o profesie conform pregatirii secundare sau universitare, reprezentand ,,operatia de retinere dintr-o colectivitate intr-o anumita profesiune, doar a acelora care dispun de aptitudini corespunzatoare exigentelor profesiunii respective" (apud. Boboc I., pag.15). De de alta parte, formarea profesionala ,,reprezinta un aspect particular al practicii pedagogice, o forma a individualizarii invatamantului" (apud. Boboc I., pag.15). Privita dintr-o perspectiva restransa, OSP poate fi realizata sub forma cursurilor de perfectionare profesionala continua care se realizeaza, in Romania, la nivelul formarii si perfectionarii consilierilor OSP, la medici, profesori, politisti, ofiteri MApN, judecatori, asistenti medicali, muncitori inalt specializati etc., prin obligativitatea acestora de a participa la cursuri de perfectionare anuale sau la alte intervale de timp, precum si prin sustinerea unor examene periodice si/sau obtinerea de calificative profesionale. In cazul OSP, mai exista concepte, care trebuiesc definite pentru a intelege, mai bine, campul larg de interes pentru consilierea profesionala si anume: preorientarea, care se refera la primele optiuni de a alege o anumita scoala sau meserie, reorientarea scolara sau (re)conversia profesionala, prin care intelegem schimbarea scolii sau a unei meserii in functie de optiunea personala a individului, auto-orientarea, care pune accent pe cunoasterea de sine privind abilitatile si potentialul propriu corelate cu dorintele si aspiratiile profesionale realiste, orientarea scolara si profesionala a celor aflati in dificultate, cu referire speciala la someri, handicapati persoane provenite din familii cu probleme sociale, delincventi sau perosane in perioada post-detentie, imigranti, persoane provenite din institutii de ocrotire sociala, etc. To in cadrul OSP, vorbim si de o Consiliere globala, care depaseste limitele individuale, referindu-se la procese de actiune sociala, practicandu-se la nivel de grupuri, comunitati, etc. In functie de nivelul la care se aplica, consilierea in domeniul carierei este de tip profesional, daca este individualizata tipul de consiliere va fi psihologica si pedagogica, iar consilierea vocationala va fi psiho-pedagogo-sociologica. Consilierea globala se va adresa, la modul general, pietei muncii care poate fi reprezentata de:
După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site (vezi detalii).