Familia crestina e un organism viu, binecuvantat de Dumnezeu, care are arme puternice pentru a se putea implini scopul pentru care a fost creata: credinta in Dumnezeu, rugaciunea sotilor unul pentru celalalt si a parintilor pentru copii si harul primit prin Taina Cununiei de la Dumnezeu. Familia este sanctuarul unei vieti fericite in doi. Nici familiile crestine ortodoxe nu sunt scutite de ispite, incercari si furtuni ce pandesc orice familie obisnuita. Aproape toate familiile trec prin aceleasi greseli in viata, unele intr-o masura mai mare, altele intr-o mai mica masura. Venirea in lume a Mantuitorului Hristos a schimbat viziunea asupra valorii omului si a deschis o cale noua pentru nimicirea raului care consta intr-o indatorire vie si o dorinta arzatoare pentru salvarea sufletului semenului sau, mai ales daca e vorba despre un sot. Iubirea transforma iertarea dintr-o simpla trecere cu vederea si o ignorare a greselii pe care a savarsit-o un sot, intr-o iertare creatoare. Pacatul se opune si harului primit la Taina Cununiei si dragostei dintre soti. Cunoasterea Sfintelor Taine si inlaturarea egoismului stau la baza nimicirii pacatului. Dumnezeu trimite harul iertarii acolo unde exista iubire. Astfel, unele familii reusesc sa depaseasca cu succes dificultatile, se calesc in ele, in urma carora dobandesc o si mai mare dragoste. Alte familii, din pacate, se frang. Exista trei mari coordonate pe care se sprijina familia, in lipsa carora se ajunge la fisurarea sau chiar distrugerea casniciei: relatia tinerilor cu Biserica pana la momentul casatoriei, fecioria inainte de casatorie si purtarea crucii sau disponibilitatea spre jertfa in cadrul casatoriei. Tinerii crescuti in Cuvantul lui Dumnezeu, in Biserica, in anticamera Imparatiei lui Dumnezeu, au avantajul ca privesc lumea si o inteleg din perspectiva Ortodoxiei. Ei se deprind cu invataturile Bisericii si isi hranesc sufletul si mintea cu valori precum rugaciunea, infranarea, iertarea si sinceritatea. Acestia inteleg si simt ca nu pot trai o viata din care sa lipseasca Hristos si dobandesc o maturitate in relatiile interumane. Intr-o relatie construita pe pacat si neglijarea valorilor vesniciei nu se poate garanta pacea si bucuria. In aceste conditii, dupa mai multe relatii esuate, se formeaza in cele din urma casnicii intre oameni raniti si cu rezervele iubirii epuizate. Acest "bagaj" cu care se intra in casnicie este greu de dus impreuna cu celelalte greutati intampinate pe parcursul vietii. Fecioria inainte de casatorie garanteaza ca energia iubirii sincere este pastrata in interiorul casniciei. Parintele Ilie Moldovan spunea ca o familie isi alimenteaza fidelitatea conjugala din cumintenia pe care au deprins-o cei doi parteneri de viata pana la nunta. Fiecare membru al familiei nou formate are un mod de viata format din copilarie si adolescenta. Daca acest mod de a fi nu este conform cu starea de jertfelnicie, trebuie efort pentru a putea renunta la obiceiurile rele inradacinate. Stradania de a renunta la obisnuintele zilnice in favoarea grijii pentru persoana de alaturi, activitatile zilnice realizate in doi, cumulate cu darul lui Dumnezeu oferit familiei -pruncii- fac sa creasca iubirea dintre soti si sa se adanceasca permanent in drumul ei spre mantuire. Astfel se preschimba egoismul fiecaruia dintre soti in iubire jertfelnica spre celalalt. Asteptarile nerealiste nutrite de unul sau chiar de ambii parteneri de casatorie pot constitui un factor ce duce la probleme greu de gestionat, urmate de o destramare a casniciei. Modalitatea defectuoasa de petrecere a timpului liber prin vizionarea de filme, programe tv, citirea revistelor si romanelor de dragoste cu mare succes la public, accesarea canalelor de socializare prin care persoanele inconjuratoare isi expun in mod nerealist realizarile, pot crea sperante si visuri ce difera mult de viata reala. In momentul in care aceste sperante si visuri nu se pot implini, o persoana poate cadea in deznadejde, se poate simti nesatisfacuta, nepretuita. Cand intre membrii casniciei exista o stare de tensiune foarte puternica, este posibil sa apara sentimentul ca incheierea casniciei este lucrul cel mai usor de facut. Desi divortul a devenit o practica uzuala, s-a observat ca acesta are o multitudine de repercusiuni asupra multor persoane divortate si a familiilor lor. Chiar daca in multe tari s-a observat o tragica crestere a numarului de familii destramate, studii recente arata ca un procent ridicat din totalul persoanelor care au divortat regreta aceasta ruptura. Unii dintre acestia ajung sa sufere mai mult din cauza unor probleme de sanatate, atat pe plan fizic, cat si mintal, decat cei care raman casatoriti. Starea de confuzie si nefericirea copiilor ai caror parinti au divortat dureaza, adesea, ani de zile. Parintii si prietenii familiilor destramate sufera si ei. Destramarea casniciei nu se intampla brusc. De obicei, apar unele semne de avertizare. Problemele neinsemnate dintr-o casnicie pot creste odata cu trecerea timpului, pana cand ajung insuportabile. Insa, daca aceste probleme sunt rezolvate prompt, in multe cazuri ruptura conjugala se poate evita. "Destramarea casniciei reprezinta un grav atentat la organismul viu - familia". Dar daca totusi se ajunge la sfarsitul casniciei, analiza consecintelor divortului trebuie facuta. Din punct de vedere emotional, divortul are consecinte in randul tuturor membrilor familiei, atat la nivelul familiei in format restrans (sotii si copiii lor), cat si la nivelul familiei extinse (parinti, frati si surori, bunici si alte rude mai indepartate ale celor doi soti), chiar si la nivelul intregii comunitati bisericesti (duhovnic, preotii si credinciosii parohiei ce-i cunosc pe cei doi soti), cu totii sunt afectati mai mult sau mai putin de situatia neplacuta in care se afla cei divortati. Implicatiile pacatului inainte si in timpul destabilizarii casniciei se evidentiaza mai ales dupa ce casnicia se destrama. Daca inainte de destramarea casniciei pacatul lua forma adulterului, violentei fizice, verbale si psihice, a mandriei, a iubirii de avutie, dupa producerea tragicului eveniment pacatul ia forma desfranarii, a crimei sau a sinuciderii, forma dependentei de placeri precum alcool, tigari, droguri, manie, boli nervoase, stari de neliniste si angoase de tot felul, patimi ce nu erau existente inainte. Pe toate scalele traumatizarii psihoafective divortul apare pe locul al doilea dupa moartea unei persoane foarte iubite. Desi pare un eveniment banal, s-a dovedit a fi un proces mult mai profund. Daca evenimentul divortului este asemanat cu evenimentul mortii unei persoane foarte iubite, atunci se poate spune ca etapele parcurse in perioada de doliu sunt asemanatoare cu etapele parcurse dupa producerea unui divort: negarea, confuzia sau dezorganizarea, furia, depresia si acceptarea.
https://doxologia.ro/casatorie/familia-ortodoxa-are-arme-puternice-credinta-rugaciunea-harul https://scararai.tripod.com/frame.htm https://ziarullumina.ro/teologie-si-spiritualitate/patristica/familia-crestina-iubirea-desavarsita-este-darnica-87243.html https://www.thriveglobal.ro/stories/trauma-divortului-pentru-cei-doi-parteneri/ https://www.codulcivil.ro/ https://doxologia.ro/casatorie/divortul-care-sunt-urmarile https://legeaz.net/dictionar-juridic/efectele-divortului https://consultantarapida.ro/consecintele-casatoriei/ https://lege5.ro/Gratuit/gi2tsmbqhe/efectele-divortului-cu-privire-la-raporturile-dintre-parinti-si-copiii-lor-minori-codul-civil?dp=gu3dmnbxhazti https://www.psihoterapeut-bucuresti.ro/cuplu/impactul-divortului-asupra-mamei-si-copilului.html Constantin Paunescu, "Agresivitatea si conditia umana", Editura Tehnica, Bucuresti, 1994, p96-97 Pr. Prof. Ilie Moldovan," In Hristos si in Biserica - Iubirea taina casatoriei, Teologia iubirii I", Alba Iulia, 1996 Pr. Prof. Ilie Moldovan," In Hristos si in Biserica - Adevarul si frumusetea casatoriei, Teologia iubirii II", Alba Iulia, 1996 http://astecomedical.ro/copil-sanatos/articole-copil-sanatos/divort
După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site (vezi detalii).