Conformism și Nonconformism

Referat
6/10 (2 voturi)
Domeniu: Psihologie
Conține 1 fișier: doc
Pagini : 9 în total
Cuvinte : 3308
Mărime: 14.38KB (arhivat)
Publicat de: Anonymous A.
Puncte necesare: 0

Extras din referat

Influenţa socială este studiul efectelor pe care indivizii le au unii asupra altora în ceea ce priveşte atitudinile şi comportamentele. Există patru tipuri de influenţă socială: normalizarea, conformismul, influenţa minoritară şi obedienţa.

Procesul prin care grupul exercită presiuni asupra membrilor pentru a respecta normele de grup constituie procesul de conformism. Conformismul corespunde unei situaţii în care interacţiunea unui individ cu un grup dă naştere unor presiuni ce se exercită asupra individului spre a judeca sau acţiona în concordanţă cu grupul. Acest proces constituie adesea produsul dorinţei de a fi în mod manifest de acord cu grupul, căci a nu fi “în rand” cu grupul poate implica pierderea statusului sau identificarea ca anormal. Faptul de a fi diferit de ceilalti din grup are serioase consecinţe pentru recepţionarea recompenselor sau pedepselor. De aceea, există motive pentru care oamenii se supun presiunilor exercitate de grup chiar şi atunci când lumea fizică prezintă alternative clare şi lipsite de ambiguitate.

Experimentul lui Asch asupra conformismului este cel mai cunoscut din psihologia socială. Asch s-a dovedit extrem de sensibil la sugestiile lui Sherif. El a lucrat tot cu judecăţi perceptive şi a folosit subiecţi complici, cum făcuse şi predecesorul său. Stimulul se prezintă sub forma a trei linii verticale, din care una este egală ca lungime cu o linie etalon. Subiectul este introdus într-un grup de complici şi i se cere ca, atunci când îi vine rândul, să aprecieze care dintre cele trei linii corespunde ca mărime segmentului etalon. În total au fost 18 încercări, iar complicii furnizează aprecieri eronate începând cu cea de-a şasea. Deşi sarcina este cât se poate de simplă şi de clară (în grupul de control se observă 0,68% răspunsuri greşite), grupul izbuteşte să deformeze judecăţile indivizilor- 32% dintre răspunsuri se dovedesc eronate. În medie, cei din grupul de control ( în care indivizii emiteau judecăţi fără a fi supuşi influenţei grupului ) au comis 0,08 greşeli faţă de 3,84 greşeli ale celor din grupul experimental. (Asch, 1951)

Una dintre primele preocupări ale lui Asch( 1951) a fost aceea de a verifica efectul mărimii grupului asupra cuantumului influenţei. Astfel, el a variat dimensiunea grupului, făcând ca subiectul naiv să se confrunte cu 1,2,3,4,8 sau 15 complici. Rezultatele lui, ca şi rezultatele cele mai multe din studiile ulterioare, arată că răspunsurile eronate ale subiecţilor se înmulţesc de la 1 la 4 membri ai grupului ce exercită influenţă, pentru ca apoi să rămână constante. În paradigma Asch, o majoritate de 4 exercită aproximativ aceeaşi influenţă ca şi una de 15.

Unanimitatea grupului reprezintă o condiţie esenţială a succesului demersului. Asch însuşi a determinat o scădere absolut semnificativă a cuantumului influenţei ( de la 33 la 5,5%) prin introducerea unui complice instruit să dea de fiecare dată răspunsul corect. “Suportul social”, cum s-a numit complicele care “sparge” consensul majoritar, se dovedeşte eficient chiar şi atunci când răspunsurile sale, deşi diferite, sunt la fel de eronate ca şi cele ale grupului. Asch a pus efectul pe seama dispariţiei fricii de costurile sociale ale devianţei.

Moscovici (1979) a construit o explicaţie alternativă pentru reducerea impactului în situaţii de suport social. Conform autorului francez, adept al concepţiei potrivit căreia la baza oricărei dinamici de influenţă se află un conflict, un grup ai cărui membri nu susţin unanim aceeaşi opinie reprezintă o sursă de influenţă lipsită de consistenţă. Ca atare, un astfel de grup este incapabil să determine un conflict în forul interior al ţintei.

Experimentele lui Solomon Asch au arătat că “ sub influenţa unei majorităţi numerice, s-ar putea să ajungem să numim negru ceea ce este alb” ( E. Drosda- Senkowska, 1999) .Dar de ce se conformează subiecţii la norma de grup? Pentru că sunt supuşi unei influenţe duble : informaţională şi normativă. Pe de-o parte, subiecţii - mai ales când nu sunt siguri de propriile lor cunoştinţe –utilizează comportamentul celorlalţi ca pe o sursă de informare corectă ( conformarea informaţională) şi, pe de altă parte, ei acceptă norma grupului pentru că doresc să fie acceptaţi de grup pentru a nu fi criticaţi sau izolaţi ( conformarea normativă). Cele două tipuri de conformare pot acţiona adesea concomitent.

Preview document

Conformism și Nonconformism - Pagina 1
Conformism și Nonconformism - Pagina 2
Conformism și Nonconformism - Pagina 3
Conformism și Nonconformism - Pagina 4
Conformism și Nonconformism - Pagina 5
Conformism și Nonconformism - Pagina 6
Conformism și Nonconformism - Pagina 7
Conformism și Nonconformism - Pagina 8
Conformism și Nonconformism - Pagina 9

Conținut arhivă zip

  • Conformism si Nonconformism.doc

Alții au mai descărcat și

Dinamica grupurilor - test sociometric

Test sociometric Initiatorul sociometriei este sociologul american J. L. Moreno, originar din Romania. El afirma ca sociometria se ocupa doar de o...

Atitudinile Consilierului în Procesul de Consiliere

Numim atitudine ,,starea mentala si neurofiziologica determinata de experienta si care exercita o influenta dinamica asupra individului,...

Rolul și specificul actualului sistem de evaluare propus în cadrul reformei învățământului

1. Evaluarea este o componenta esentiala a procesului instructiv/educativ, a triadei predare-invatare-evaluare, avand ca scop cunoasterea efectelor...

Psihologie Experimentală și Statistică

OBSERVATIA O cercetare concreta îsi are originea – de regula- într-un proces de observatie. Dupa cum spune Piaget într-un interviu: “Pleci de la...

Psihopedagogia Deficienților Mintali

Conceptul de deficienta mintala; teorii privind natura deficientei mintale În societatea contemporana preocuparea pentru individul deficient...

Temperamentul

Temperamentul este un ansamblu de elemente biologice care, impreuna cu factorii psihologici, constituie personalitatea; este latura energetica si...

Etape în dezvoltarea comunicării umane

Diferite forme de primate au evoluat în urmîtoarele epoci. Majoritatea erau mici si traiau în copaci. Dupa si mai multe epoci, o anumita specie, de...

Gândirea

Intelectul desemneaza un sistem de relatii, activitati si procese psihice superioare (inteligenta, gândire, memorie imaginatie, atentie,...

Te-ar putea interesa și

Prevenirea delicvenței juvenile

Introducere Analiza dinamicii societăţilor actuale evidenţiază faptul că într-o serie de ţări se agravează şi se extind fenomenele de devianţă,...

Influența Rețelelor de Socializare Asupra Relațiilor Interpersonale la Adolescenți

Introducere Omul este o fiinţă complexă, iar nevoia de a comunica, de a transmite sau de a primi semnale, mesaje (informaţii, idei, sentimente)...

Delicvența juvenilă

ARGUMENT Ponderea importanta a tineretului in structura actuala a societatii ca si contributia lui tot mai marcanta in diverse domenii ale vietii...

Proiecte economice în comerț - StarBijoux

Firma StarBijoux a fost înfiinţată pe data de 15 ianuarie 2010 şi are 3 puncte de lucru, un depozit şi sediul principal aflat pe strada Tudor...

Devianță - sociologie juridică

Conformismşi nonconformism Scopul procesului de socializare constă în formarea unor subiecţi cu un comportament care să respecte normeleşi...

Psihologie socială

1.Obiectul si problematica psihologiei sociale : definitie, caracterizare generala, importanta, evolutie istorica, principalele problem abordate in...

Comunicare și Mediere

1.1 Tensiuni latente şi camuflate în grupurile de muncă Din viaţa interioară a unui grup de muncă, planul cu implicaţiile cele mai vaste în...

Sociologia Devianței și Controlului Social

C A P I T O L U L I SOCIOLOGIA DEVIANŢEI ŞI CONTROLULUI SOCIAL; OBIECTUL DE STUDIU AL SOCIOLOGIEI DEVIANŢEI Fenomenul de devianţă socială şi în...

Ai nevoie de altceva?