Concepția eu-lui și orientarea valorică la adolescenții din școala de cultură generală și licee

Previzualizare referat:

Extras din referat:

Lumea interioara a personalitatii si constiinta de sine sa au atras de demult atentia filosofilor, savantilor si pictorilor. Constiinta si constiinta de sine este una din problemele cardinale ale filozofiei, psihologiei si sociologiei. Importanta ei se bazeaza pe faptul ca studiul constiintei si autoconstientizarii constituie baza metodologica pentru solutionarea atat a numeroaselor probleme teoretice, cat si multor sarcini practice legate de formarea punctului de vedere al vietii.

Capacitatea de autoconstientizare si autocunoastere este o insusire exceptionala a omului care, in procesul de autoconstientizare se cunoaste pe sine in calitate de subiect al constiintei, comunicarii si actiunii, plasandu-se intr-un raport nemijlocit fata de sine insusi. Produsul final al autocunoasterii este un sistem dinamic de conceptii ale omului despre sine insusi, conectata cu aprecierea lor, numita cu termenul conceptia Eu-lui.

Conceptia Eu-lui apare la om in procesul interactiunii sociale ca un produs unic si inevitabil al dezvoltarii sale psihologice si ca o achizitie psihologica relativ stabila si in acelasi timp supusa tulburarilor interne si schimbarilor. Ea lasa o amprenta puternica asupra tuturor manifestarilor vitale ale omului - din copilarie pana la adanci batraneti.

Perioada aparitiei "eu"-lui constient, oricat de treptat nu s-ar forma anumite parti componente ale sale, este considerata adolescenta si varsta juvenila timpurie. Toti psihologii indica perioada juvenila timpurie ca o etapa critica de formare a constiintei de sine si dezvoltarea ei este privita ca un proces psihic central al varstei de trecere.

Cresterea constiintei de sine si a interesului pentru Eu-l propriu la adolescenti duce la schimbari in formarea caracterului si in structura conceptiei Eu-lui. In perioada juvenila (15-17 ani) in cadrul stabilirii noului nivel al constiintei de sine are loc formarea unei reprezentari relativ constante despre sine. Catre varsta de 16-17 ani apare o noua formatiune individuala, care in literatura psihologica este numita cu termenul autodeterminare.

Complexitatea si multiplicitatea schimbarilor individuale in timpul varstei juvenile precum si rolul ei hotarator asupra dezvoltarii ulterioare a individului, conditioneaza actualitatea temei alese pentru studiu: "Conceptia Eu-lui ca factor al autodeterminarii individuale in perioada juvenila".

Ipoteza si obiectivele

La momentul de fata sistemul de invatamint a suferit mari schimbari atit in structura, cit si in politica sa prin divizarea institutiilor de invatamint in licee si scoli de cultura generala. Luind in consideratie ca in licee selectarea cadrelor didactice se efectuiaza dupa niste criterii mai minutioase, fata de profesori se inainteaza cerinte mai mari in ceea ce priveste maiestria predarii, cunostintele; programul de studiu al elevilor este mai complicat si detaliat fata de cei din scoala de cultura generala; precum, de regula, si provenenta elevilor din diferite paturi sociale, am efectuat o cercetare cu scopul de a evidentia diferentele existente privind conceptia Eu-lui si sistemul de orientari valorice in perioada adolescentina la elevii din cele doua tipuri de institutii scolare.

Ipoteza care am formulat-o este urmatoarea: Conceptia Eu-lui si orientarile valorice sunt diferite la adolescentii din liceu si din scoala de cultura generala, sau, altfel zis, intre cele doua categorii de elevi exista asemanari sau apropieri dar si diferente semnificative privind conceptia Eu-lui si orientarile valorice.

Obiectivele popuse spre realizare in cadrul cercetarii:

o De a evidentia parametrii de apreciere a conceptiei Eu-lui in perioada adolescentina

o De a studia continututul orientarilor valorice la aceasta virsta

o De a evidentia legatura de corelatie intre structura conceptiei Eu-lui si continutul orientarilor valorice la adolescentii de 16-17 ani

o De a evidentia diferenta intre structura conceptiei Eu-lui intre elevii din scoala si din liceu

Noutatea cercetarii: consta in faptul ca structura conceptiei Eu-lui se studiaza in corelatie cu continutul orientarilor valorice la adolescenti din institutii de invatamint diferite, in conditiile social-economice actuale din Republica Moldova.

Importanta practica a cercetarii consta in faptul ca:

1. Componentele evidentiate in urma prelucrarii rezultatelor cercetarii pot fi folosite ca un punct de plecare in studierea mai aprofundata a conceptiei Eu-lui la adolescentii contemporani si perfectionarea procesului educativ.

2. Concretizarea legaturii dintre conceptia Eu-lui si structura orientarilor valorice.

Descarcă referat

Pentru a descărca acest document,
trebuie să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Conceptia eu-lui si orientarea valorica la adolescentii din scoala de cultura generala si licee.doc
Alte informații:
Tipuri fișiere:
doc
Diacritice:
Da
Nota:
7/10 (3 voturi)
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
6 pagini
Imagini extrase:
6 imagini
Nr cuvinte:
3 495 cuvinte
Nr caractere:
17 303 caractere
Marime:
17.40KB (arhivat)
Publicat de:
Anonymous A.
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Referat
Domeniu:
Psihologie
Tag-uri:
concepte, adolescenti, scoala, liceu
Predat:
la facultate
Materie:
Psihologie
Sus!