Comunicarea și Limbajul

Referat
7/10 (1 vot)
Domeniu: Psihologie
Conține 1 fișier: docx
Pagini : 6 în total
Cuvinte : 1616
Mărime: 24.41KB (arhivat)
Publicat de: Anatolie Grigore
Puncte necesare: 7

Extras din referat

Comunicarea a fost definita cel mai adeseori ca o forma particulara a relatiei de schimb intre 2 sau mai multe persoane,2 sau mai multe grupuri.In conceptia lui Claude Levi-Strauss in societate sunt posibile 3 tipuri de schimburi:schimbul femeilor intre grupuri,schimbul bunurilor materiale,schimbul mesajelor intr-o limba comuna interlocutorilor.Comunicarea constituie ansamblul proceselor psihice si fizice prin care se efectueaza operatia de punere in relatie a unei persoane sau a mai multora,cu o alta sau cu mai multe,in vederea atingerii unor obiective.Esentiale pentru actul comunicarii sunt:

a) Relatia dintre indivizi sau grupuri

b) Schimbul ,trasmiterea si receptarea de semnificatii

c) Modificarea voita sau nu a comportamentului celor angajati

Comunicarea vehiculeaza imagini,notiuni,idei,facilitand si manifestarea conduitelor afective,se transmit trebuinte,aspiratii,imbolduri spre actiune.In general,se comunica 3 tipuri de informatii:

1. Cognitive -continutul semnelor lingvistice.

2. Indiceale-centrate pe locutor cu scopul definirii si controlarii rolului lui in timpul comunicarii.

3. Injonctive-schimbate intre interlocutori pentru a face sa progreseze comunicarea spre realizarea unui scop.

Mijloacele comunicarii se clasifica dupa 2 axe opuse:

-vocal versus nonvocal (cuvinte versus gesturi)

-verbal versus nonverbal(cuvinte versus noncuvinte)

Din combinarea acestor 2 axe rezulta urmatoarele categorii de mijloace de comunicare:

1. Vocal-verbal=cuvantul fonetic ca unitate lingvistica

2. Vocal-nonverbal=intonatii

3. Nonvocal-verbal=cuvantul scris ca unitate lingvistica

4. Nonvocal-nonverbal=expresia fetei,gesturile

Limba este totalitatea mijloacelor lingvistice ce dispune de o o organizare ierarhica potrivit unor reguli de ordonare,este un sistem inchegat de semne si de reguli gramaticale stabilite social-istoric.Ea depinde de existenta colectivitatii umane,a poporului,a natiunii fiind extraindividuala.

Limbajul este definit ca fiind activitatea psihica de comunicare intre oameni prin intermediul limbii.”Limbajul este activitatea verbala,comunicare prin intermediul limbii:una dintre formele activitatii comunicative ale omului”(Sillamy,1965,p 162).

Intre limba si limbaj exista cel putin 2 diferentieri:

a) In timp ce limba este un fenomen social,limbajul este un fenomen individual

realizandu-se atat in plan fiziologic cat si in plan psihologic.

b) Daca limba este extraindividuala,limbajul este mijlocul de vehiculare a limbii,presupune transformarea elementelor limbii in elemente proprii.

Daca diferenta dintre limbaj si limba este slab conturata in literatura de specialitate,nu acelasi lucru s-ar putea spune despre diferenta dintre comunicare si limbaj.

Limbajul depaseste limitele comunicarii propriu-zise,desfasurandu-se,intr-un fel sau altu,si atunci cand nu are loc comunicarea interumana(limbajul continua sa functioneze si atunci cand omul nu comunica cu nimeni).

Comunicarea depaseste limitele limbajului verbal,anagajand o serie de comportamente specifice ale vietii psihice a omului.

Scopurile si rolurile comunicarii

Prin comunicare,individul se umanizeaza,isi formeaza si isi dezvolta personalitatea,deoarece ea este cea care asigura trasmiterea experientei sociale.

Comunicarea permite influientarea educativ-formativa a individului,in lipsa comunicarii,individul ramane la nivelul dezvoltarii biologice,ramane izolat,inapt pentru intereactiune sociala,privat de capacitatea de integrare in colectivitate.

Activitatile de comunicare il transforma pe om dintr-un simplu subiect intr-un actor capabil sa” actioneze asupra” si nu numai de a” fi in”.

Omul comunicant se contruieste pe sine intr-un context intercomunicational permanent,atitudinile lui verbale fiind legate de context,de mocrosituatiile sociale in care el traieste.

Comunicarea este foarte importanta fiind numita de unii autori “lubrefiantul”vietii individuale si sociale a oamenilor.Cele cinci scopuri esentiale ale comunicarii sunt:

1. Descoperirea personala(in timpul comunicarii invatam despre noi si despre altii,ne descoperim).

2. Descoperirea lumii externe(comunicarea da o mai buna intelegere a realitatii exterioare,a obiectelor si evenimentelor).

3. Stabilirea relatiilor cu sens(prin comunicare capatam posibilitatea de a stabili si a mentine relatii stranse cu altii,deoarece ne place sa ne simtim iubiti si placuti de altii).

4. Schimbarea atitudinilor si comportamentelor(comunicarea,mai ales cea realizata prin mass-media,exceleaza in schimbarea atitudinilor si comportamentelor noastre si ale altora).

5. Joc si distractii(comunicarea este un mijloc de destindere,de a face glume,de a se simti bine).

Aceste scopuri afecteaza atat Sinele personal cat si Sinele altor oameni.

Rolul limbajului este atat de mare incat activitatea lui nu se intrerupe odata cu intreruperea comunicarii cu altii,dimpotriva,ea se pastreaza pe tot parcursul starii de veghe si chiar si in timpul somnului.

Formele comunicarii

In clasificarea domunicarii sunt utilizate trei criterii:

-numarul de persoane

-instrumentele comunicarii

-obiectivele ei

Dupa numarul de persoane avem:

1. Comunicare interpersonala-intre 2 persoane

2. Comunicarea de grup---intragrup=in interiorul grupului

---intergrup=intre grupuri

Dupa instrumentele comunicarii:

1. Comunicare nonverbala

2. Comuncare verbala

Dupa prezenta sau absenta unor obiective:

1. Comunicare incidentala=individul furnizeaza informatia despre sine fara a avea intentia de a o face

2. Comunicare consumatorie=e o consecinta a unor stari emotionale,individul isi exprima starea afectiva pe care o traieste

3. Cumunicare instrumentala=urmareste un obiectiv riguros,modificarea conduitei receptorului

4. Comunicare comuniune=partenerii comunica cu bucurie reciproca si fara alta ambitie decat de a “sarbatori”intalnirea lor.

Preview document

Comunicarea și Limbajul - Pagina 1
Comunicarea și Limbajul - Pagina 2
Comunicarea și Limbajul - Pagina 3
Comunicarea și Limbajul - Pagina 4
Comunicarea și Limbajul - Pagina 5
Comunicarea și Limbajul - Pagina 6

Conținut arhivă zip

  • Comunicarea si Limbajul.docx

Alții au mai descărcat și

Motivația

MOTIVATIE În management, sensul acţiunilor şi al comportamentului angajaţilor nu poate fi descoperit fără cunoaşterea motivelor care le-au...

Psihanaliză și psihologia umanistă

De-a lungul timpului, in psihologie au aparut diferite curente cum ar fi :Asociationismul ,Ghestaltismul,Biheviorismul ,Interspectionismul...

Memoria

Memoria este procesul psihic de întipărire, păstrare şi reactualizare (recunoaştere şi reproducere) a experienţei anterioare (cognitive, afective,...

Personalitatea, Temperamentul, Aptitudini, Inteligenta, Creativitate

TEMPERAMENTUL CARACTERIZARE GENERALA Temperamentul constituie latura dinamico-energetica a Personalităţii. Dinamica deoarece ne furnizeaza...

Metode în psihologie

Psihologia fiind ştiinţă cu obiectul propriu de studiu posedă şi metodele de cercetare. Metodele de cercetare în psihologie dispun de o...

Motivația

I. Motivaţia - concept, rol şi forme de bază Termenul de motivaţie a apãrut in literatura de specialitate in jurul anului 1930 şi a cunoscut pânã...

Rolul motivației în educația școlară

REZUMAT: Motivatia pentru invatare este apreciata ca fiind rezultatul actiunii dintre factorii sociali si culturali,convingerile si valorile...

Violenta școlara - forma a deviantei sociale

Mass-media , cercetarile si statisticile oficiale raporteaza o crestere spectaculoasa a fenomenului in ultimile trei decenii in mai multe tari ale...

Te-ar putea interesa și

Tulburările de Limbaj la Școlarul Mic

INTRODUCERE Motivaţia alegerii temei Comunicarea orală este o metodă cardinală în dezvoltarea personalităţii preşcolarilor. Limbajul îi coferă...

Dezvoltarea Creativității în Comunicarea Orală Prin Activități de Educare a Limbajului la Preșcolarul de Vârstă Mare

DEZVOLTAREA CREATIVITĂŢII ÎN COMUNICAREA ORALĂ PRIN ACTIVITĂŢI DE EDUCARE A LIMBAJULUI LA PREŞCOLARUL DE VÂRSTĂ MARE INTRODUCERE „ Să nu-i educăm...

Formarea Deprinderilor de Exprimare Orală a Elevilor din Clasa a ii-a

ARGUMENT Statutul limbii române are o însemnatate deosebita în formarea si educarea mladitelor neamului. Limba noastra româneasca este atât de...

Conflictul româno-italian

Introducere Tema asupra căreia m-am oprit în cercetarea mea este Conflictul româno-italian. M-am decis să aleg această temă pentru că este una de...

Asistența Maternală a Copiilor cu Autism

ARGUMENT Încredinţarea copilului la un asistent maternal este o masură de protecţie de tip familial realizată în interesul superior al copilului...

Comunicarea în Situații de Criză

INTRODUCERE Omul este prin esenta o fiinta bio-psiho-sociala.Aflat mereu în cautarea unor raspunsuri ,supus mereu îndoielilor, omul a încercat...

Limbaje de comunicare pentru agenți inteligenți

STIINTA SAU STIINTELE COMUNICARII? Comunicarea e asemenea unui “nor gros” pe care vinturile il tot “imping si il destrama si care pluteste peste...

Comunicarea Nonverbala - Limbajul Culorilor, Lucrurilor și Timpului

CAPITOLUL 1: COMUNICAREA 1.1 Definiţia comunicãrii În comunicarea interpersonalã, cuvintele nu sunt de-ajuns. Uneori, apelul la cuvinte este...

Ai nevoie de altceva?