Comunicarea si Cunoasterea Interpersonala

Extras din referat Cum descarc?

Comunicarea umana imbraca doua forme- interpersonala si mediata. Comunicarea interpersonala, respective directa, se realizeaza intre doua sau mai multe personae, care se afla in pozitii de proximitate ( spatiala de regula) si care interactioneaza sau se influenteaza reciproc.(Mihai Coman - Introducere in sistemul mass -media, Ed. Polirom, Iasi, 1999, pag. 14)
Comunicarea interpersonala presupune trei lucruri extreme de importante: cum se realizeaza comunicarea, adica cum comunica oamenii intre ei; intre cine si cine are ea loc; frecventa cu care grupe de indivizi comunica intrele ele.
Trebuie precizat de la bun inceput ca vorbaria nu este comunicare. De aceea, este foarte important ca procesul de comunicare sa fie controlat, adica cel cu care vorbesti trebuie sa inteleaga si sa dea un semnal ca a inteles exact ceea ce doreai sa transmiti. Modul prin care interlocutorul poate sa faca acest lucru este feed-back-ul.
Scopul comunicarii consta in patru elemente: a fi receptionati correct; a fi intelesi; a fi acceptati; a primi o reactie, dovada a faptului ca am fost intelesi. De altfel comunicarea serveste actiunii, ea nu este doar gratuita sau dezinteresata, iar tot ceea ce este legat de actiune presupune un scop. Comunicarea interpersonala, indifferent de forma in care apare- verbala sau non- verbala- presupune, in primul rand, existenta unui emitator, a unui receptor si a unui mesaj; in al doilea rand, a unui referent, in al treilea rand a unui cod sau a unui canal.
Prin intermediul comunicarii interpersonale indivizii doresc sa invete ceva pe cineva; sa transmita sau sa primeasca diverse cunostinte; sa influenteze comportamentul celorlalti; sa exprime sentimente; sa explice propriul comportament sau pe al celorlalti; sa intretina si sa pastreze legaturi cu colectivitatea, cu grupul social de care apartin sau la care vor sa adere; sa clarifice o serie de probleme; fie ele discutabile sau controversate, sa stimuleze interesele proprii in raport cu cei din jur, cu alteritatea.
Comunicarea interpersonala este definita ca un process global care integreaza cuvinte, mimica, priviri, gesturi si raporturi spatiale. Globalitatea acestui proces nu este una logocentrica. Privita ca un process in desfasurare, comunicarea, in general, consta in transmiterea si schimbul de informatii , de mesaje intre personae, in circulatia de impresii si de comenzi, in impartasirea de stari afective, de decizii si judecati de valoare care au ca scop final obtinerea de efecte la nivelul particular interior al fiecarui individ.
Comunicarea si informatia sunt in stransa relatie, in contrast si in succesiune, daca vorbim despre timpurile in care traim. Daca analizam cultura comunicarii si comunicarea culturilor, trebuie avut in vedere un concept essential, anume comunicarea relationala, care cuprinde constientizarea, blocajele indivizilor, managementul conflictului si al stresului.
Legea atractiei universale reprezinta o latura importanta a comunicarii interpersonale. Individul care incearca sa se faca atragator concepe aceasta relatie de interactiune ca fiind un joc al seductiei. 
In comunicarea interpersonala se discuta pozitia contextuala. Participantii implicate sunt putini, sunt interactanti ai comunicarii interpersonale, sunt in proximitate fizica fiecare cu fiecare si exista multe canale de comunicare senzoriala, iar feed-back-ul este imediat atunci cand intre indivizi se comunica.
Specificul perceptiei interpersonale
Spre deosebire de perceptia unui obiect fizic, perceperea "altuia" este mult mai complexa, nu numai pentru ca individul uman are o multime variata de insusiri, ci si pentru ca "obiectul" perceptiei este, la randul lui, "subiect cunoscator", constient de sine si de actul perceptiei, care ne influenteaza in mod activ si, de multe ori, intentionat, perceptia. In acest fel, perceptia interpersonala se include in mecanismul interactiunii cu celalalt.
Ca orice alt obiect al cunoasterii, persoana celuilalt nu poate fi cunoscuta "in sine", ci "pentru sine"; imaginea noastra despre celalalt corespunde doar partial realitatii, o serie de factori de natura subiectiva si obiectiva intervenind in procesul de "subiectivizare" a perceptiei. Acesti factori pot apartine subiectului percepator ("setul perceptiv", experienta anterioara, abilitatile sale sociale, gradul de inteligenta, trairile afective declansate de perceptie), obiectului perceput (masura in care el este "transparent" pentru subiect, elementele comunicarii sale nonverbale, atitudinea sa in interactiune) sau situatiei (natura relatiilor anterioare dintre cei doi, statutus-urile si rolurile pe baza carora cei doi interactioneaza in momentul actual). Pe langa acesti factori, intervin o serie de fenomene care tin de ordinea de prezentare a informatiilor si care sunt prezente in orice act perceptiv:
o Efectul de primacitate - in care informatia initiala are un impact mai puternic decat cea ulterioara, chiar daca aceasta din urma este mai consistenta si o contrazice pe prima;
o Efectul de recenta - in care informatia ulterioara este mai credibila decat cea initiala; are loc cand este prezenta una din urmatoarele conditii favorizante: 
- daca se cere in mod special o noua evaluare dupa prezentarea unui al doilea set de informatii; 
- daca intre prezentarea initiala si cea recenta s-a scurs o perioada mai lunga de timp; 
- daca percepatorul considera ca exercitiul imbunatateste performanta.
Prima impresie pe care ne-o facem despre o persoana este legata de o serie de aspecte ale infatisarii si comportamentului sau:
o Fizionomia Fiecare dintre noi avem tipuri de fizionomie care "ne plac / nu ne plac" si care constituie repere in evaluarea fizionomiei celuilalt: asemanarea cu "tipul pozitiv" duce la o impresie favorabila, in timp ce asemanarea cu "tipul negativ" duce la o impresie defavorabila; "judecarea" persoanei celuilalt dupa fizionomie este influentata si de o serie de prejudecati, transmise prin traditie sau "teoretizate" de lucrarile de frenologie si de cele de fiziognomonie, despre legatura dintre trasaturile somatice si fizionomice, pe de-o parte si cele aptitudinale si de caracter pe de alta parte.
o Expresia fetei este data nu numai de exprimarea afectelor si emotiilor momentului (vezi mai jos comunicarea nonverbala), ci si de "sedimentarea", in timp, a celor mai frecvente expresii emotionale in ridurile de expresie: persoanele cu riduri la colturile externe ale ochilor sunt percepute ca mai simpatice, deoarece aceste riduri sunt asociate expresiei zambitoare a fetei; persoanele cu cute verticale pe frunte sunt percepute ca dominatoare si autoritate (expresie asociata atitudinilor imperative); cele cu cute orizontale - ca naive si nu prea inteligente (expresia asociata mirarii, nedumeririi); cele cu cute in forma literei ? (omega) intre sprancene - ca melancolice; cele cu cute in jurul gurii - ca pretentioase si vesnic nemultumite (gura "punga") s.a.m.d.
o Statura si conformatia corpului Exista o intreaga tipologie psiho-somatica naiva care a rezistat de-a lungul timpului si care a fost un punct de plecare pentru cercetarile de psihofiziologie, de psihologia personalitatii, de neuro-psiho-endocrinologie; se considera ca oamenii inalti si slabi sunt "moi", lipsiti de vlaga si stangaci, cei mici si slabi sunt dinamici si ambitiosi, cei grasi - veseli si buni, cei slabi - posaci si rautaciosi etc.


Fisiere in arhiva (1):

  • Comunicarea si Cunoasterea Interpersonala.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:

* Prin apăsarea pe butonul “Descarcă acum” declar că am citit, înțeles și agreat termenii și condițiile.
* Prețul este fără TVA.


Hopa sus!