Cerinte Fundamentale in Construirea si Experimentarea Chestionarului de Personalitate

Extras din referat Cum descarc?

1.1. Principalele limite si dificultati intrinseci masurarii personalitatii prin chestionare
Ceea ce teoreticienii de anvergura Anastasi sau Cronbach, acum 40 de ani, si Angleitner, John, Lohr sau De Raad, Costa si McCrae pentru anii 90 reproseaza chestionarelor ca instrumente tine de limitele capacitatii de operationalizare a dimensiunilor de masurat, de exprimare, dar si de controlul modului cum este transmisa si receptata informatia.Analizele moderne incearca sa reconsidere, intr-o maniera sistematica, diferitele nivele ale problematicii chestionarelor, in primul rand modul de construire a itemilor, forma si continutul lor; in al doilea rand, se adreseaza chiar tehnicilor statistice, pentru a detecta surse de distorsionare sau pentru a construi modele sistemice de control matematic al corelarii informatiilor.
Urmare a acestui sistematic efort de control al circulatiei si prelucrarii informatiei la toate nivelele, de la formularea si construirea chestionarului la receptarea, la prelucrarea si rezolvarea itemilor de catre subiect si apoi la interpretarea acestor raspunsuri intr-o maniera care sa se apropie cat mai mult de realitatea vie, este constituita, pe de o parte, din taxonomizarile care au clarificat, in ultimul deceniu, o buna parte din "haosul" unor probleme precum formatul itemilor, continutul lor, caracteristicile situationale, etc.
De asemenea, dintre dificultatile clasice avute in vedere, a caror rezolvare va mai insemna inca multe teme de cercetare, sunt: "vizibilitatea" itemilor, gradul de schimbare vs. constanta a comportamentului masurat, specificitatea mare a raspunsurilor in sfera personalitatii, care atrage dificultati in gruparea lor in categorii bine definite de trasaturi sau structuri ale personalitatii si determinarea unor criterii externe adecvate prin care sa se calculeze empiric gradul de validitate.
O alta problema majora tine nu atat de construirea chestionarelor, cat de interpretarea datelor.Originea chestionarelor sta, probalil, in necesitatea de a realiza un interviu cat mai sistematizat.Ceea ce implica supozitia ca fiecare raspuns trebuie cosiderat sau ponderat ca indiciu al existentei sau al prezentei aspectului avut in vedere.Interpretarea factuala - veridica - literala se bazeaza pe validitatea de continut si se apropie foarte mult de situatia interviului sistematizat.Interpretarea psihologica - diagnostica - simptomatica este posibila in urma experimentarii si validarii chestionarului, respectiv a stabilirii empirice a relatiilor dintre raspunsurile la itemi si un criteriu specificat de validare.
O alta sursa de interminabile discutii privind ce anume interpretam atunci cand interpretam raspunsul la itemi este faptul ca exista o inerenta ambiguitate a raspunsurilor, dovedita de altfel experimental, ceea ce conduce spre posibilitatea unei game relativ largi de interpretari pentru fiecare raspuns.Formularea mai specifica si mai clara a itemilor, precum si formularea unor seturi de raspunsuri specificate, pot conduce, pe de o parte, la scaderea gamei de posibilitati de interpretare de catre subiect a continutului, dar, paradoxal, conduc si spre "vizibilitate" prea mare, care face ca raspunsurile sa poarte amprenta prea puternica a seturilor atitudinale, a intentionalitatii, a efectului de fatada si, nu in ultimul rand, a starilor emotionale pe care le traieste sau le-a traversat de curand subiectul.
1.2. Cerinte generale si etape generale in construirea unui chestionar
In construirea unui chestionar de evaluare a personalitatii exista doua probleme esentiale cu care se confrunta orice psiholog:
1. definirea constructului, deci a trasaturii care trebuie masurata;
2. construirea unui set de itemi prin care subiectul este "intrebat"in legatura cu acele comportamente care sunt relevante pentru acea trasatura.Raspunsurile subiectului la acesti itemi vor servi ca indicatori ai constructului.
Un tip de cerinte in prima etapa de construire a unui chestionar priveste alegerea tipului de proba sau chestionar.Ce proba alegem depinde de: 1.scopul testarii si 2. definirea domeniului de aplicare.Acest gen de probleme apare in masura in care testarea trebuie sa raspunda, desigur, unor probleme specifice care apar uneori intr-un context specific ce trebuie definit, la randul lui, iar pe de alta parte psihologul porneste de la bun inceput avertizat in legatura cu tipul de expectatii ale subiectului care pot distorsiona comunicarea prin chestionar. 
Alegerea tipului de probe inseamna, in aceasta etapa, in acelasi timp, construirea itemilor experimentali cu un set de cerinte care tin intrinsec de construirea chestionarului : adecvarea continutului itemilor, numarul de itemi, omogenitatea sau neomogenitatea acestora. Aceste cerinte vor influenta calitatile psihometrice ale itemilor si ale chestionarului.
O a doua etapa, ulterioara constituirii unui prim esantion de itemi, priveste aplicarea experimentala a acestora.Initial, aplicarea se poate realiza pe un minim de 20 de subiecti( Meili, 1964), pentru a raspunde unor intrebari ce se refera la factori care pot influenta aleatoriu rezultatele, diminuand fidelitatea.
Dintre sursele de eroare posibile ce pot fi avute in vedere si corectate in aceasta etapa mentionam : 1. standardizarea corecta a instructajului si a conditiilor specifice de raspuns ; 2. standardizarea tipului de raspuns ; 3. formularea unor itemi sau scale de validare a chestionarului in raport cu atitudinea subiectului (supra- sau subestimarea unor simptome sau situatii, atitudini de fatada, gradul de dezirabilitate la diferite genuri de subiecti) ; 4. construirea unor exemple introductive.


Fisiere in arhiva (1):

  • Cerinte Fundamentale in Construirea si Experimentarea Chestionarului de Personalitate.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* Prețul este fără TVA.

Hopa sus!