Caleidoscopul adolescenței

Extras din referat Cum descarc?

B. Bradford Brown si Reed W. Larson
Cu un secol in urma oamenii erau fascinati de o noua inventie: premergatorul kinescopului modern. Prin introducerea unei fasii de hartie ce continea o serie de imagini intr-un cilindru ce putea fi invartit, puteai privi prin niste deschizaturi din perimetrul cilindrului cum imaginile de pe hartie se uneau formand un set de miscari coordonate. Imaginile disparate deveneau pentru privitori o singura imagine.
Din multe puncte de vedere, modul nostru de intelegere a adolescentei la inceputul secolului 21 imita acest instrument de amuzament din saloanele victoriene. Invartim impreuna aspectele inrudite si totusi diferite ale vietii adolescentine din intreaga lume si discernem o imagine comuna a miscarii lor, de la copilarie la maturitate. La un nivel superficial, imaginile se imbina pentru a da impresia ca tinerii de peste tot impartasesc aceleasi interese, griji, hobby-uri. Vorbim despre ,,o cultura globala a tinerilor" (Schlegel 2000), in care tinerii, cel putin din clasa de mijloc, poarta acelasi stil de imbracaminte, stil de tunsoare, asculta aproximativ acelasi gen de muzica si adopta aceleasi expresii din jargon. Noi remarcam cum lumea se micsoreaza in virtutea noilor tehnologii (ex: internetul) care pun in contact oameni din diferite colturi ale lumii. Punem accent pe aceasta experienta comuna a tinerilor pe masura ce ideologiile se clatina si sistemele economice incep sa se uneasca. Totusi, opinia provocatoare a lui A.Bame Nsamenang cu care incepe contributia sa din acest volum (cap 3), ne combate orice satisfactie obtinuta din acesta imagine kinescopica. ,,Psihologia adolescentina", relateaza A.Bame Nsamenang, este o ,,aventura eurocentrica". Adevarul este ca marea majoritate a imaginilor noastre despre adolescenta sunt bazate pe adolescentul american sau european. In realitate, sunt ,,tipuri de adolescenti" in alte parti ale lumii care se deosebesc de cele vestice in privinta a ceea ce se intampla sau ar trebui sa se intample in acesta perioada de tranzitie de la copilarie la maturitate. 
Luati in considerare ca 2/3 din adolescentii Indiei accepta de buna voie aranjamentele de casatorie facute de parintii lor (cap 4) si ca multe femei din Filipine isi sacrifica viitorul pentru a merge la oras si a castiga un venit pe care il trimit acasa, familiei (Peterson 1990). Negocierea autonomiei care este esentiala pentru adolescenti in vest, nu este un motiv central in aceste culturi. De asemenea, luati in considerare miile de tineri de pe strazile Keniei si din multe alte parti de pe glob care dezvolta o putere de supravietuire remarcabila si care reusesc sa isi croiasca un drum in mediile urbane (Aptekar& Ciano-Federoff 1999). Problemele de dezvoltare si rezolvarea lor se aseamana prea putin cu cele gasite in cartile despre adolescenta. Milioanelor de adolescenti si adolescente din Orientul mijlociu nu li se permite sa aiba contact unii cu altii, nici macar la scoala (Cap 7). Ce se poate spune despre dezvoltarea sexualitatii si a rolului sexelor care nu se aseamana cu nimic din ceea ce se intampla in alte parti ale lumii? Chiar si afirmatia noastra ca perioada de adolescenta se mareste datorita intrarii tarzii in campul muncii sau a vietii maritale care este valida in multe parti ale globului (ex in cap 10), nu este corecta in Rusia. Acolo tineretul se casatoreste la varste mai fragede ca in trecut, pentru a legitimiza viata sexuala (vezi cap 8). La fel, femeile mexicane resimt presiunea de a se marita si a avea copii in jurul varstei de 20 ani (cap 9).
Analizand experienta adolescentilor din aceasta perspectiva globala se creeaza o imagine foarte diferita de cea avuta de oamenii de stiinta din Europa si America de nord din secolul 20. Deci, asa dupa cum mentioneaza Verma si Saraswathi in portretizarea tinerilor din India (cap4), kinescopul trebuie inlocuit cu un caleidoscop, cu un set de imagini mai variat si mai colorat.
Formele pe care adolescenta le ia intr-o cultura sau in diferite culturi sunt diverse si distincte. In mod cert sunt cateva teme recurente in imperativele dezvoltarii biologice, cognitive si psihologice si in provocarile aduse de lumea globala a secolului 21. Dar acestea sunt adaptate la nevoile si exigentele societatii si sunt adesea transformate, acordandu-li-se un inteles diferit in diferite sisteme culturale.
Pe masura ce lumea continua sa se micsoreze, oamenii sa intre in contact datorita emigratiei si unui nivel crescut de comunicare, este timpul sa analizam mai atent aceste variatii caleidoscopice. Nu mai este indeajuns sa adoptam un punct de vedere parohial asupra adolescentei dintr-o cultura si sa sustinem ca intelegem aceasta varsta. Oamenii de stiinta care studiaza adolescenta, practicantii care lucreaza cu tinerii, oamenii de afaceri preocupati de o noua generatie de angajati, chiar si parintii trebuie sa se indeparteze de notiunile eurocentrice, universale ale adolescentei. Ei ar trebui sa o examineze intr-un context istoric si cultural, sa fie deschisi la formale ei variate si sa descopere natura sa inefabila.
Obiectivele acestui volum
Obiectivele noastre sunt analiza gradului in care adolescenta este un stadiu separat al vietii in diferite parti ale lumii si analiza modului in care este experimentata aceasta etapa a vietii in fiecare regiune. Sunteti preocupati de modul in care institutiile cheie modeleaza adolescenta, care sunt oamenii cu roluri importante in vietile adolescentilor si cum tinerii abordeaza/negociaza oportunitatile aflate la dispozitia lor. Suntem preocupati si de cum se schimba experientele adolescentilor, cum traiectoriile vietii lor se modifica odata cu societatea din jurul lor si cum adolescentii privesc viitorul. Pentru aceasta, am rugat o echipa internationala de oameni de stiinta cu o larga experienta in studiul tinerilor, sa discute despre natura adolescentei in 8 regiuni ale lumii. In unele cazuri aceste regiuni erau o singura tara, una care am crezut ca e reprezentativa pentru o arie geografica mai mare. In alte cazuri, autorii descriu adolescenta in doua sau mai multe natii care au similaritati culturale. Toti autorii sunt experti in regiunea lor si multi sunt nativi ai locurilor descrise, asa ca toti se pot baza pe experienta proprie, pe rezultatele studiilor de cercetare, incluzand in limba locala care ar fi greu de accesat din afara.
Acestor oameni de stiinta li s-a dat o misiune formidabila si anume de a sumariza si evalua caracterul si conditiile adolescentei in regiunea lor. Bineinteles, in cadrul unei regiuni sau natii exista o diversitate foarte mare a fiecarui criteriu: organizarea familiei si obiceiurile, practicile religioase, normele si traditiile, resursele economice si umane, activitatile din timpul liber, etc. Astfel, autorii au fost adesea obligati sa generalizeze trasaturi si tendinte sau/si sa se axeze pe subgrupuri dintr-o anumita regiune. Pentru a facilita comparatiile intre natiuni si regiuni, autorii au fost de acord sa isi organizeze comentariile in jurul unui set de topici: definirea adolescentei, relatiile familiale, relatiile cu semenii, educatia, pregatirea pentru munca, sanatate, servicii sociale, angajare civica, utilizarea mass-media. Capitolele 3-10 contin fiecare cate o sectiune ce descrie fiecare din aceste topici, cu exceptia cazurilor cand acestea nu sunt relevante pentru viata adolescentilor din respectiva regiune. Unele capitole contin sectiuni suplimentare cu relevanta specifica adolescentilor dintr-o regiune. Pentru a oferi un fundal general pentru rapoartele regionale, capitolul 2 descrie trasaturile curente si viitoare ale lumii tinerilor.


Fisiere in arhiva (1):

  • Caleidoscopul Adolescentei.doc

Imagini din acest referat Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site (vezi detalii).


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un cod promo pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

ex. Andrei, Oana
ex. Popescu, Ionescu

Pe adresa de email specificată vei primi link-ul de descărcare și codul promo. Asigură-te că adresa este corectă și că poate primi e-mail-uri.

2. Alege modalitatea de plată preferată:


* La pretul afișat se adaugă 19% TVA.


Hopa sus!