Argumente Pro si Contra privind Utilitatea Constructionismului Social drept Cadru de Analiza in Diagnoza Organizationala

Extras din referat Cum descarc?

Axa principala a cercetarilor intreprinse de L. S. Vigotski o reprezinta problema
constiintei, a naturii si devenirii acesteia. Detasandu-se atat de conceptiile reductioniste
sovietice (I.P.Pavlov, V. Behterev), cat si de cele americane (J. Watson, E.C. Tolman),
Vigotski isi propune sa demonstreze natura psihologica si sociala a constiintei, geneza
sociala a psihicului uman. Pentru el activitatea umana nu se reduce la o inlantuire de
reflexe sau de conduite de adaptare, ci implica o componenta de interactiune cu mediul,
in cursul careia se transforma si subiectul. Daca actiunea omului asupra naturii este
mediata de un instrument, actiunea omului asupra conduitei sale sau a altor persoane este
mediata de sisteme semiotice (in primul rand, limbajul) elaborate social de experienta
generatiilor anterioare; insusirea acestor instrumente de actiune si de gandire se realizeaza
printr-o practica de cooperare sociala.
Semnul, cuvantul - avand functia de mediator - devine un instrument psihic si
social: dezvoltarea constiintei devine un proces de insusire continua a acestor instrumente
elaborate istoric, semnificatia fiind unitatea psihologica a constiintei: "Semnificatia este
veriga intermediara a activitatii psihice umane; semnul este ceea ce are semnificatie".
Reprezentand un produs social, sistemele semiotice au un caracter de exterioritate;
insusirea lor are loc din exterior spre interior, de la activitatea in cooperare (cu adultul)
spre activitatea autonoma; Vigotski considera ca fiecare functie a dezvoltarii mentale
apare de doua ori in cursul dezvoltarii copilului: mai intai ca o activitate colectiva,
sociala (functie interpsihica) si apoi ca activitate individuala, modalitate interna a gandirii
(functie intrapsihica). Caracterul instrumental al actiunii practice se verbalizeaza si
devine un fenomen intrapsihic: actiunile "materiale" devin mentale, contractate si
modificate - ele se interiorizeaza.
Distinctia intre momentul interpsihic si cel intrapsihic in geneza gandirii l-au
condus pe Vigotski la diferentierea nivelului dezvoltarii actuale de cel al dezvoltarii
potentiale; primul nivel este definit de sarcinile (probele) pe care le poate rezolva
independent (competente cognitive interiorizate), cel de al doilea - de sarcinile (probele)
pe care le poate rezolva numai cu ajutor, intr-o situatie de colaborare. Vigotski denumeste
spatiul dintre aceste doua nivele zona proximei dezvoltari: aici ar trebui cantonate
activitatile de invatare. Criticand teza pedologiei contemporane cu privire la
independenta dezvoltarii fata de activitatea de invatare, Vigotski promoveaza teza
conform careia invatarea rational construita se situeaza in fruntea dezvoltarii si o trage
dupa sine, largindu-i posibilitatile si perspectivele: "procesele dezvoltarii nu coincid cu
procesele invatarii, ... procesele dezvoltarii merg in urma proceselor invatarii, care
creeaza zona proximei dezvoltari", "este satisfacatoare numai acea invatare care
impinge inainte dezvoltarea".
Pentru Vigotski dezvoltarea mintala se afla indisolubil legata de cea
motivationala, in teminologia sa - afectiva, fapt pentru care in lucrarile sale el sustine
principiul unitatii "intelectului si afectivului"9. Ideile promovate de Vigotski au fost
preluate, sustinute si dezvoltate de colaboratorii si discipolii sai10. Cunoscute relativ
tarziu de specialistii occidentali, pozitiile teoretice vigotskiene au avut un impact
deosebit: lucrari traduse in limbi de circulatie mondiala, manifestari stiintifice
comemorative, cercetari de aprofundare11.
Implicatii: rolul tehnologiilor moderne consta in a-i pune in legatura pe elevi
pentru colaborare, nu pentru separare. Rolul educatorului nu este acela de a asigura
contextul pentru o invatare individualizata, ci de a-l ajuta pe elev sa abordeze problema,
sa-l incurajeze sa lucreze in grup pentru a analiza problemele, precum si de a-l sprijini cu
un sfat cand are nevoie. Modul concret in care se desfasoara instruirea in viziune
vigotskiana variaza foarte mult, dar fiecare activitate respecta urmatoarele principii:
- invatarea si dezvoltarea reprezinta o activitate sociala, colaborativa;
- zona proximei dezvoltari poate servi drept ghid pentru planificarea
curriculara si a lectiilor;
- invatarea scolara trebuie sa se realizeze intr-un context semnificativ si nu
trebuie sa fie separata de invatarea si cunoasterea pe care copiii le realizeaza
in lumea reala;
- experientele din afara trebuie relationate cu experienta scolara a elevului.
Viziunile piagetiana si vigotskiana, atat prin importanta, cat si prin "istoricitatea"
lor, pot fi considerate deja drept "perioada clasica a constructivismului" in educatie.
Conceptul de ,,om organizational", introdus de W. H. Whyte, Jr in lucrarea ,,The organizational man" (1956) se refera la omul pe care il produce organizatia, omul care poarta amprenta modului de structurare si functionare a organizatiei, naturii si scopului ei specific. El are aspiratiile si ideologia sa, educatia sa si bolile sale profesionale generate de mediile organizationale. Sistemele birocratice produc oameni birocratici, organizatiile militare genereaza oameni autoritari, organizatiile comerciale dau nastere omului mercantil. Caracteristicile structural - functionale ale organizatiilor modeleaza caracteristicile structural - functionale ale psihicului si personalitatii umane, iar omul este produsul, oglinda organizatiei sau organizatiilor pe care le traverseaza de-a lungul existentei sale. (Zlate, M. 2004. p. 35)
Luand in consideratie aceste fapte, este natural sa evidentiem necesitatea de a privi fiecare organizatie si fiecare membru al organizatiei intrun mod flexibil, prin prisma conceptualizarilor corespunzatoare acestora. Acest lucru poate fi realizat prin prisma constructivismului care apare in acest context ca o lupa cu sticla colorata. Imaginea obtinuta, desi acordata cu acuratete la realitatea obiectiva este semnificata specific climatului organizational analizat, capatand nuante dintre cele mai diverse.
Este logica prezumptia ca fiecare dintre noi, desi legat in mod imuabil de logica sociala, de sensurile general valabile, stereotipale, suntem producatori activi ai lumii in care traim, acordam specificatii personale fiecarui lucru, obiect, situatie, individ cu care intram in contact.


Fisiere in arhiva (1):

  • Argumente Pro si Contra privind Utilitatea Constructionismului Social drept Cadru de Analiza in Diagnoza Organizationala.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* La pretul afisat se adauga 19% TVA, platibil in momentul achitarii abonamentului / incarcarii cartelei.

Hopa sus!