Extras din referat
Axa principală a cercetărilor întreprinse de L. S. Vîgotski o reprezintă problema
conştiinţei, a naturii şi devenirii acesteia. Detaşându-se atât de concepţiile reducţioniste
sovietice (I.P.Pavlov, V. Behterev), cât şi de cele americane (J. Watson, E.C. Tolman),
Vîgotski îşi propune să demonstreze natura psihologică şi socială a conştiinţei, geneza
socială a psihicului uman. Pentru el activitatea umană nu se reduce la o înlănţuire de
reflexe sau de conduite de adaptare, ci implică o componentă de interacţiune cu mediul,
în cursul căreia se transformă şi subiectul. Dacă acţiunea omului asupra naturii este
mediată de un instrument, acţiunea omului asupra conduitei sale sau a altor persoane este
mediată de sisteme semiotice (în primul rând, limbajul) elaborate social de experienţa
generaţiilor anterioare; însuşirea acestor instrumente de acţiune şi de gândire se realizează
printr-o practică de cooperare socială.
Semnul, cuvântul - având funcţia de mediator - devine un instrument psihic şi
social: dezvoltarea conştiinţei devine un proces de însuşire continuă a acestor instrumente
elaborate istoric, semnificaţia fiind unitatea psihologică a conştiinţei: “Semnificaţia este
veriga intermediară a activităţii psihice umane; semnul este ceea ce are semnificaţie”.
Reprezentând un produs social, sistemele semiotice au un caracter de exterioritate;
însuşirea lor are loc din exterior spre interior, de la activitatea în cooperare (cu adultul)
spre activitatea autonomă; Vîgotski consideră că fiecare funcţie a dezvoltării mentale
apare de două ori în cursul dezvoltării copilului: mai întâi ca o activitate colectivă,
socială (funcţie interpsihică) şi apoi ca activitate individuală, modalitate internă a gândirii
(funcţie intrapsihică). Caracterul instrumental al acţiunii practice se verbalizează şi
devine un fenomen intrapsihic: acţiunile “materiale” devin mentale, contractate şi
modificate - ele se interiorizează.
Distincţia între momentul interpsihic şi cel intrapsihic în geneza gândirii l-au
condus pe Vîgotski la diferenţierea nivelului dezvoltării actuale de cel al dezvoltării
potenţiale; primul nivel este definit de sarcinile (probele) pe care le poate rezolva
independent (competenţe cognitive interiorizate), cel de al doilea - de sarcinile (probele)
pe care le poate rezolva numai cu ajutor, într-o situaţie de colaborare. Vîgotski denumeşte
spaţiul dintre aceste două nivele zona proximei dezvoltări: aici ar trebui cantonate
activităţile de învăţare. Criticând teza pedologiei contemporane cu privire la
independenţa dezvoltării faţă de activitatea de învăţare, Vîgotski promovează teza
conform căreia învăţarea raţional construită se situează în fruntea dezvoltării şi o trage
după sine, lărgindu-i posibilităţile şi perspectivele: “procesele dezvoltării nu coincid cu
procesele învăţării, ... procesele dezvoltării merg în urma proceselor învăţării, care
creează zona proximei dezvoltări”, “este satisfăcătoare numai acea învăţare care
împinge înainte dezvoltarea”.
Pentru Vîgotski dezvoltarea mintală se află indisolubil legată de cea
motivaţională, în teminologia sa - afectivă, fapt pentru care în lucrările sale el susţine
principiul unităţii “intelectului şi afectivului”9. Ideile promovate de Vîgotski au fost
preluate, susţinute şi dezvoltate de colaboratorii şi discipolii săi10. Cunoscute relativ
târziu de specialiştii occidentali, poziţiile teoretice vîgotskiene au avut un impact
deosebit: lucrări traduse în limbi de circulaţie mondială, manifestări ştiinţifice
comemorative, cercetări de aprofundare11.
Implicaţii: rolul tehnologiilor moderne constă în a-i pune în legătură pe elevi
pentru colaborare, nu pentru separare. Rolul educatorului nu este acela de a asigura
contextul pentru o învăţare individualizată, ci de a-l ajuta pe elev să abordeze problema,
să-l încurajeze să lucreze în grup pentru a analiza problemele, precum şi de a-l sprijini cu
un sfat când are nevoie. Modul concret în care se desfăşoară instruirea în viziune
vîgotskiană variază foarte mult, dar fiecare activitate respectă următoarele principii:
- învăţarea şi dezvoltarea reprezintă o activitate socială, colaborativă;
- zona proximei dezvoltări poate servi drept ghid pentru planificarea
curriculară şi a lecţiilor;
- învăţarea şcolară trebuie să se realizeze într-un context semnificativ şi nu
trebuie să fie separată de învăţarea şi cunoaşterea pe care copiii le realizează
în lumea reală;
- experienţele din afara trebuie relaţionate cu experienţa şcolară a elevului.
Viziunile piagetiană şi vîgotskiană, atât prin importanţa, cât şi prin “istoricitatea”
lor, pot fi considerate deja drept “perioada clasică a constructivismului” în educaţie.
Conceptul de „om organizaţional”, introdus de W. H. Whyte, Jr în lucrarea „The organizational man” (1956) se referă la omul pe care îl produce organizaţia, omul care poartă amprenta modului de structurare şi funcţionare a organizaţiei, naturii şi scopului ei specific. El are aspiraţiile şi ideologia sa, educaţia sa şi bolile sale profesionale generate de mediile organizaţionale. Sistemele birocratice produc oameni birocratici, organizaţiile militare generează oameni autoritari, organizaţiile comerciale dau naştere omului mercantil. Caracteristicile structural – funcţionale ale organizaţiilor modelează caracteristicile structural – funcţionale ale psihicului şi personalităţii umane, iar omul este produsul, oglinda organizaţiei sau organizaţiilor pe care le traversează de-a lungul existenţei sale. (Zlate, M. 2004. p. 35)
Luând în consideraţie aceste fapte, este natural să evidenţiem necesitatea de a privi fiecare organizaţie şi fiecare membru al organizaţiei întrun mod flexibil, prin prisma conceptualizărilor corespunzătoare acestora. Acest lucru poate fi realizat prin prisma constructivismului care apare în acest context ca o lupă cu sticlă colorată. Imaginea obţinută, deşi acordată cu acurateţe la realitatea obiectivă este semnificată specific climatului organizaţional analizat, căpătând nuanţe dintre cele mai diverse.
Este logică prezumpţia că fiecare dintre noi, deşi legat în mod imuabil de logica socială, de sensurile general valabile, stereotipale, suntem producători activi ai lumii în care trăim, acordăm specificaţii personale fiecărui lucru, obiect, situaţie, individ cu care intrăm în contact.
Preview document
Conținut arhivă zip
- Argumente Pro si Contra privind Utilitatea Constructionismului Social drept Cadru de Analiza in Diagnoza Organizationala.doc