Notiunile stiintifice sunt rezultatul elaborarii speciale, in procesul invatarii organizate, prin asimilarea datelor semnificative obiectiv verificate ale stiintei. Ele contin insusi selectate pe baza aplicarii riguroasa a criteriilor de esentialitate si generalitate, recunoscute ca atare la momentul dat al deszvoltarii cunoasterii. Stiintele naturii ca disciplina de invatamant vizeaza observarea si perceperea lumii in intregul sau, cu componentele, procesele si fenomenele caracteristice, ca si invatarea prin intelegere si aplicare. Intelegerea este activitatea gandirii, care consta in desc... vezi detalii
1. INTRODUCERE. Am ales aceasta tema, deoarece consider ca violenta in scoli este determinata de dependenta copiilor de tehnologie, acest aspect determinand incapacitatea de integrare sociala a acestora, copiii fiind vulnerabili si totodata captivi intr-o lume virtuala plina de pericole. Tehnologia este parte din viata noastra, avand instrumentele necesare pentru a oferi informatii si pentru a ne ajuta in diverse situatii, totusi, ea isi pune din ce in ce mai mult amprenta asupra societatii in care traim dar mai ales asupra copiilor a caror atentie e absorbita de diverse activitati de actu... vezi detalii
Brainstorming inseamna a utiliza un set de reguli si tehnici specifice care incurajeaza si pun in miscare idei noi care, in circumstante normale, nu ar fi existat. Este totodata si o tehnica care maximizeaza abilitatea de a genera noi idei, prin crearea unei stari de spirit optime in vederea generarii acestora. In 1941 Alex Osborn, care lucra intr-o agentie publicitara, si-a dat seama ca intalnirile de afaceri conventionale erau inhibitoare pentru crearea de idei noi si a propus anumite reguli pentru a ajuta la stimularea lor. El cauta reguli care sa ofere oamenilor libertatea in gandire s... vezi detalii
Preocuparea pentru studiul limbii s-a nascut din antichitate, concretizandu-se sub forma unor lucrari de gramatica, alcatuite de indieni in sec. V-VI i.e.n. Abia in sec. XIX lingvistica se constituie ca stiinta autonoma. Schimbul de informatii, in care se afla esenta comunicarii, se realizeaza prin limbaj. Henri Bergson definea functia de baza a limbajului ca fiind aceea de a stabili o comunicare in vederea unei cooperari. Exista o distinctie intre limbaj si limba. - Limbajul - sistem de comunicare alcatuit din sunete articulate, specific oamenilor, prin care acestia isi exprima ganduri... vezi detalii
Psihologia clinica este stiinta care studiaza mecanismele psihologice implicate in starea de sanatate si boala. Introducere Psihologia clinica are doua componente fundamentale. Prima componenta se refera la investigarea mecanismelor psihologice implicate in (a) promovarea si optimizarea sanatatii si (b) prevenirea patologiei. A doua componenta se refera la investigarea mecanismelor psihologice implicate in patologie (David, 2006). Atunci cand in abordarea clinica domina prima componenta, psihologia clinica se mai numeste si psihologia sanatatii. De asemenea, atunci cand in cadrul celei d... vezi detalii
Ideea din curs In partea mezencefalica a formatiunii reticulate este distribuit sistemul reticulat ascendent activator. Descoperirea insemnatatii functionale a zdruncinat vechea conceptie asupra mecanismului reflex al celor doua stari functionale fundamentale ale sistemului nervos : veghea si somnul. Conform aceastei conceptii vechi instalarea starii de veghe era o functie dependenta de efectele impulsurilor nervoase venite de la diferite cai aferente senzoriale care aveau ca efect instalarea starii de veghe Starea de somn propriu - zisa era consecinta directa a scaderii tonusului din circ... vezi detalii
"Spiritul conversatiei consta mult mai putin in a arata mult, cit in a-i face pe altii sa descopere. Cel ce iese din societatea ta multumit de sine si de spiritul sau va fi si mai mltumit de tine". La Bruyere, Caracterele Etimologia cuvintului "carisma" se gaseste in mitologia greaca.Carisma este calitatea, insusirea cuiva de a stirni admiratie. Carisma s. f. Dar particular conferit oamenilor prin gratia divina; har. (< fr. charisme, gr. Kharisma) Carisma -este o calitate a personalitatii, recunoscut ca neobisnuit datorita caruia se considera ca daruita de puterile supranaturale. Este con... vezi detalii
In literatura psihopedagogica se intalnesc frecvent mai multi termeni care, in functie de modul de abordare a problematicii persoanelor cu cerinte speciale, pot clarifica o serie de delimitari semantice utile in intelegerea corecta si nuantata a fenomenelor avute in vedere: Aspectul medical - deficienta - se refera la deficitul stabilit prin metode si mijloace clinice sau paraclinice, explorari functionale sau alte evaluari folosite de serviciile medicale, deficit care poate fi de natura senzoriala, mintala, motorie, comportamentala sau de limbaj. Prin deficienta se intelege pierderea, per... vezi detalii
Definirea conceptului de personalitate Analiza functionala a diferitelor elemente luate separat da rezultate pozitive numai atunci cand le consideram ca verigi aflate in stransa legatura ale unui intreg indivizibil. In plan psihologic, ,,elementele" ar fi procesele, functiile si insusirile psihice; intregul - Personalitatea. Problema personalitatii ocupa azi un loc central atat in cercetarile teoretice cat si aplicative. Cu toate acestea, in afara de ,,inteligenta" , nici un alt concept al psihologiei nu este atat de complex si nedeterminat ca cel de ,,personalitate". In 1931, G.W. Allport... vezi detalii
Evitarea extremelor in invatamant-supraincarcarea si subsolicitarea elevilor-costituie una din conditile de baza ale sporirii eficientei acestui atat de important domeniu al vietii sociale.aceasta presupune o si mai staruitoare aplecare a oamenilor scolii asupra probremelor de ergonomie scolara : adaptarea continutului invatamantului la cerintele epocii si la capacitatile elevilor. Adaptarea - conditei sine qua non a supravietuirii oricarui sistem - o vom privi,in cazul in care ne intereseaza,prin prisma unor factori de baza implicati in sistemul de invatamant : scoala,cu exigentele ei (ad... vezi detalii
1. Fundamente teoretice ale conceptelor discutate Termenul self-efficacy este un concept care a fost tradus in forme variate in literatura de specialitate, cele mai raspandite variante fiind conceptul de "auto-eficienta" sau "eficienta personala perceputa". Bandura este autorul care a definit pentru prima data auto-eficienta ca fiind credinta unui individ ca poate desfasura un anume comportament intr-o situatie specifica (1997), respectiv "aprecierile oamenilor asupra capacitatilor lor de a se organiza si executa actiuni cu scopul de a atinge anumite performante sau realizari" (Bandura, 198... vezi detalii
Multimile nu sunt influentabile cu ajutorul rationamentelor si ca nu inteleg decat asociatiile de idei grosiere Deci , oratorii care nu stiu sa le impresioneze fac apel la sentimentele lor si niciodata la ratiunea lor Legile logicii rationale nu au nici un efect asupra lor Pentru a convinge multimile trebuie mai intai sa-ti dai bine seama de sentimentele de care sunt ele animate , sa te prefaci ca le impartasesti , ca apoi sa incerci sa le modifici , provocand cu ajutorul unor asociatii rudimentare , anumite imagini sugestive ; De exemplu : Trebuie sa stii ca , la nevoie , sa faci pasi i... vezi detalii
Personalitatea e un termen larg raspandit al carui sens este cunoscut limbajului comun. Majoritatea foloseste cuvantul pentru a se referi la un ansamblu de caracteristici care definesc modul in care o persoana vede si actioneaza in lume - ceva asemanator unor imbinari a proceselor de gandire si de comportament. In psihologie, el ar putea fi definit ca trasaturile emotionale, cognitive si comportamentale unice fiecarui individ, invatate si dezvoltate prin experienta si relativ consistente de-a lungul timpului. Personalitatea se caracterizeaza prin doua trasaturi fundamentale: prin stabilita... vezi detalii
Tipuri de evaluare Clasificarea tipurilor de evaluare are la baza trei criterii de compozitie: I Cantitatea si calitatea informatiei sau experientei pe care trebuie s-o acumuleze elevul si care trebuie evaluate. Dupa acest criteriu distingem evaluarea partiala sau evaluarea globala; II Axa temporala la care se raporteaza evaluarea: la inceputul, pe parcursul si la finalul instruirii; III Sistemul de referinta pentru emiterea judecatilor de valoare asupra rezultatelor evaluate: evaluarea criteriala (bazata pe obiective) sau evaluarea comparative, normative, clasificatorie. Din combinarea cri... vezi detalii
Se poate afirma ca gandirea se compune din urmatoarele unitati de baza: imaginea (ca reprezentare mintala a unui obiect specific, unitatea cea mai primitiva a gandirii); simbolul (o unitate mai abstracta a gandirii, care reda obiectul, evenimentul, calitatea, cel mai simplu simbol fiind cuvantul); conceptul (o eticheta pusa unei clase de obiecte, evenimente care au in comun cateva atribute); prototipul (exemplu ce ilustreaza mai bine un concept); operatia (actiune interiorizata, reversibila, coordonata in structuri totale, care serveste la formarea conceptelor sau la rezolvarea problemelor)... vezi detalii