Cuprins
- 1.Valorile educaționale și educație morală
- 2.Clasificarea valorilor
- 3.Anchete despre valori
- 4.Stadiile dezvoltării morale
- 5.Obiectivele educației morale
- 6.Bibliografie
Extras din referat
„Valoarea morală poate fi definită prin intensitatea voinței conștiente de depășire , prin coincidența voinței cu idealul” scrie Lavelle.
Valoarea pare că nu poate fi definită în sine: este vorba mai ales de o anumită calitate atribuita unui anumit lucru(obiect natural, comportament,intenție, ideal) pe baza unității sau funcționalității sale de a răspunde nevoilor și dorințelor individului sau ale societății.
Fundamentul valorii stă în participarea spiritului pe două laturi
A lua în posesie (efect intelectual)
A participa la creație (efort de voință)
Exemplu:
Când copilul învață fără să fie stimulat de profesor sau recompensat, reprezintă efort de voință
Pentru realizarea sarcinilor educației morale sunt prezente mai multe metode și procedee:
Explicația morală -cu ajutorul ei se scoate în evidență conținutul unei cerințe
Convorbirea morală - discuția purtată de profesor și elev
Povestirea morală - prezentarea într-o formă accesibilă a întâmplărilor și faptelor reale și imaginare
Exemplul - imaginarea unor modele ce întruchipează fapte și acțiuni morale
Exercițiul moral - realizarea unor acțiuni care să formeze anumite deprinderi și obișnuințe formând anumite trăsături de voință și caracter
Aprobarea - acceptarea rezultatelor și comportării morale a elevilor
Dezaprobarea - respingerea unor fapte și manifestări morale
2.Valorile sunt clasificate astfel:
Valori afective - sunt mai independente de condițiile generatoare, acestea sunt de trei feluri:
Valori intelectuale - aflate în corelație cu actul și adevărul
Valori estetice - pun în lumină coincidența realului cu idealul
Valori morale - au la bază voința individului în timp ce valorile spirituale sunt înțelese și explicate mai ales în raport cu iubirea acestuia
Bibliografie
Papalia,D., Wendkos Olds,S., Feldman,R. Dezvoltarea umana, Editura Trei, Bucuresti 2010
Schaffer,R., Introducere in psihologia copilului, Editura ASCR, Cluj-Napoca 2010
http://mini-apps.ro/pasii-copilariei/dezvoltarea-morala/
Bunescu, Gh., Școala și valorile morale, Editura Didactică și pedagogică, București 1998
Cucoș Constantin, Pedagogia, Editura Didactcă și pedagogică
Conținut arhivă zip
- Valori educationale si educatie morala.pptx