Tulburari de Comportament

Extras din referat Cum descarc?

Delimitari conceptuale
Problemele emotionale si comportamentale ale copiilor sunt adesea considerate de catre cadrele didactice ca fiind iritante si deranjante. Avem cu siguranta in clasa un elev care pare sa nu fie niciodata capabil sa se concentreze mai mult de cinci minute, exista vreun grup in clasa care intotdeauna incearca sa intrerupa lectiile, avem in clasa cel putin un elev care zilnic se supara pe cineva sau ,,pe ceva". Copiii cu acest tip de comportament sunt adesea dati afara din clasa sau mutati in clase/scoli speciale, chiar daca unii dau dovada de performante cognitive de nivel normal. 
Comportamentul reprezinta nu numai modalitatea prin care omul isi face simtita prezenta in lume, ci si expresia relatiei omului cu lumea (Ghiran). 
Din aceasta perspectiva, comportamentul poate servi nevoilor adaptative ale individului, tinand cont atat de interesele proprii, cat si de cele ale lumii la care se adapteaza, situatie in care are un caracter echilibrat, progresiv in perioada de dezvoltare, stand la baza procesului de realizare a echipotentialitatii psihogenetice si de implinire a personalitatii sale. 
Cand echilibrul cu lumea nu este corespunzator, comportamentul copilului are un sens regresiv, dezadaptativ, derapant, potrivnic intereselor lui de autoreglare si autodeterminare in procesul devenirii sale. Deoarece procesul adaptarii umane este atat de complex, cerintele atat de variate si factorii determinanti atat de numerosi, comportamentul are perspective multiple ce nu pot fi deduse una din alta. Acestea sunt de natura biologica, psihologica, psihopatologica, sociala, culturala, juridica, morala. 
Comportamentul mai tine si de situatia in care ne aflam, de rolul pe care il jucam in acel moment, de asteptarile celor din jur, ca si de propriile pretentii raportate la noi. 
In esenta, comportamentul este expresia exterioara a trinomului bio-psiho-social reprezentat de personalitate. Sub aceasta incidenta, el exprima mai multe structuri determinante, ce se pot constitui in multiple mecanisme etio-patogenetice pentru tulburarile sale.
Astfel, comportamentul exprima: 
? Structura instinctuala a personalitatii, ce are un caracter prevalent, autonom, involuntar si inconstient, cuprinzand tendintele, trebuintele si pulsiunile elementare.
? Structurile afective, ce pot fi constientizate, dar sunt slab controlate volitiv.
? Structurile cognitive, ce sunt constiente si voluntare, cum ar fi cele gnozice - perceptiile si cele praxice - vointa si activitatea.
? Structurile simbolice, corespunzatoare activitatii si vietii intelectuale, cum ar fi imaginatia, memoria si gandirea.
Sub aceasta incidenta, comportamentul exprima atat toate structurile personalitatii in masura dezvoltarii lor, cat si campurile dinamice ale personalitatii, care se constituie frecvent in surse majore ale devierilor comportamentale. Pot fi subliniate: 
? Campul motivational - ce structureaza motivele necesare actiunilor noastre. 
? Campul atitudinal - din care rezulta discernamantul necesar comportamentului adaptativ.
? Campul volitional - menit sa ne confere decizia strict necesara trecerii la actiune.
In concluzie, comportamentul ne exprima in totalitate, dar nu toate elementele au aceeasi valoare pentru definirea individualitatii noastre. 
Cauzele tulburarilor comportamentale si emotionale
Chiar daca in general privim copilaria ca o perioada fara griji, multi copii si adolescenti intampina dificultati emotionale in timp ce cresc. Depistarea tulburarii emotionale sau comportamentale este dificila din mai multe motive. De exemplu, nu se poate afirma cu certitudine ca ceva ,,nu este in regula" cu creierul si ca acest lucru ar determina copilul sa se comporte intr-un anumit fel. Contrar unor teorii psihiatrice vechi, nu se poate concluziona ca tulburarile emotionale sau comportamentale ale copilului sunt provocate de presupusele greseli ale mamei sau tatalui in cresterea copilului. Intrebarile care cautau persoana sau mecanismul responsabil de problemele copilului si-au pierdut importanta de cand s-a descoperit ca factorii care afecteaza dezvoltarea - biologici, sociali / mediu, psihologici - se pot combina in variante aproape infinite.
Comportamentele copiilor sunt in continua schimbare si nu exista nicio linie de demarcatie clara, care sa separe tulburarile de comportament de problemele emotionale grave. Problemele pot fi mai degraba clasificate de la probleme usoare la probleme grave. 
Se considera ca un copil poate fi diagnosticat cu ,,tulburare" daca respectivul comportament se repeta des si este grav. Diagnosticul este interpretarea probabilistica a comportamentului copilului, prin care se deduce ca acesta sufera de o tulburare mintala specifica si nu de una dintre problemele cu care se confrunta orice copil din cand in cand. Cercetarile efectuate pentru aflarea cauzelor tulburarilor emotionale au aratat ca creierul primeste si proceseaza informatiile altfel la copiii cu anumite tipuri de tulburari, decat la ceilalti copii. Totusi, acest lucru nu este valabil pentru toti copiii cu tulburari emotionale.
Recent, s-au facut progrese remarcabile in intelegerea problemelor emotionale ale copiilor si adolescentilor. Cu ajutorul noilor tehnologii dezvoltate pentru examinarea sistemului nervos central si a relatiei dintre creier si comportament, cercetarile scot la iveala in prezent o noua abordare asupra aparitiei tulburarilor de comportament la unii copii.
Cu toate acestea, discutiile cu copilul, parintii si alti membri ai familiei raman printre cele mai importante surse de informatii, care pot ajuta specialistii sa identifice cauzele comportamentelor vizate. Urmatoarele teme ar putea fi cuprinse in cadrul discutiilor (interviului):
? Factori de mediu- deseori, factorii de mediu pot fi cauza principala a devierilor comportamentale ale unui copil. Problemele din familie, cu prietenii, cele culturale si factorii scolari ar putea declansa un comportament distructiv.
1. Factori familiali
o din punct de vedere educational (acordul/dezacordul parintilor)
o din punct de vedere emotional
o structura familiei
o statutul socio-economic
Aceste exemple pot cuprinde factori precum atitudinea parintilor fata de scoala. Conteaza daca parintii au amintiri placute sau neplacute de pe cand erau elevi, despre care vorbesc in fata copilului. Membrii colerici sau depresivi ai familiei pot afecta copilul, care va simti ca nu poate face fata unor astfel de comportamente.
Familiile numeroase sunt un mediu zgomotos, care pot duce la instabilitate emotionala si iritabilitate la copii. Copiii mai pot fi afectati de lipsa tatalui sau a mamei. De asemenea, copiilor infometati sau imbracati cu haine saracacioase nu le este deloc usor sa se bucure de scoala si sa se concentreze la lectii. Diferentele mari dintre situatiile socio-economice ale copiilor din clasa pot fi o alta cauza de nastere a invidiei si comportamentului distructiv.
2. Factori scolari / educationali
o mediul scolar
o adaptarea la scoala (placerea de a merge la scoala, reusita/esecul scolar)
o atitudinea parintilor fata de scoala
Scolile cu multe probleme disciplinare sunt un adevarat teren de razboi pentru copiii cu probleme comportamentale. Scolile pot avea probleme mari daca nu se instituie reguli, daca nu exista consecinte pentru comportamentele inadecvate si daca nimanui nu-i pasa de ce fac copiii. Problemele comportamentale se pot amplifica daca scoala este intr-o stare precara si nu se face nimic pentru a crea un mediu atractiv. Daca adultilor nu le pasa, de ce le-ar pasa copiilor? Copiii care se tem intotdeauna de esec isi ascund adesea teama sub masca unui comportament distructiv.
3. Prietenii
o Numarul si calitatea relatiilor dintre colegi/prieteni
o Hobby-uri, timp liber
o Norme de grup
Intr-o clasa in care liderii de clasa au un comportament adecvat si sunt populari, comportamentul general din clasa poate fi excelent. Totusi, copiii cu probleme emotionale si comportamentale gasesc adesea prieteni care li se aseamana si pot forma gasti care pot deranja nu doar clasa, ci chiar scoala. Copiii care au hobby-uri care ii atrag foarte mult au sanse mai mari sa atinga un echilibru emotional. Inainte, sportul era considerat o activitate specifica baietilor; astazi, violenta a devenit o parte integranta a multor activitati sportive populare.
4. Factori culturali
o societate si mass media
o schimbari in societate
o valori si norme


Fisiere in arhiva (1):

  • Tulburari de Comportament.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* Prețul este fără TVA.

Hopa sus!