Introducere pag.3 Terapia cognitiva pag.3 Terapia ocupationala si psihoterapia de expresie pag.8 Ludoterapia pag.9 Terapia psihomotricitatii pag.10 Bibliografie pag.11
Introducere Incepand cu anul 1992, in procesul educational-terapeutic din scolile pentru copii cu cerinte educative speciale din tara noastra, a fost introdusa Programa de terapie eductionald complexa si integzala., organizata dupS conceptia modulara. Aceast program are ca punct de plecare un curriculum model pentru elevii cu deficiente intelectuale elaborat de Carol Ouvry (1987), structural pe patru arii de dezvoltare: o aria de dezvoltare fizics, avand ca obiectiv central miscarea corpului, motricitatea , imaginea corporala, fizioterapia; o aria de dezvoltare perceptiva, avand ca obiectiv central perceptia o aria de dezvoltare intelectuala, avand ca obiectiv central formarea abilitatilor cognitive (abilitatile logico-matematice, formarea conceptelor, intelegerea situatiilor, formarea proceselor cognitive) si a comunicarii(receptive si expresive); o aria de dezvoltare personala si sociala, avand ca obiectiv central independenta copilului intr- un mediu cat mai restrictiv posibil cu componentele:autonomia personala (autoservirea, autoingrijirea), autonomia sociala (adaptarea la viata cotidiana) si competentele sociale. Pornind de la acest curriculum model, Programa de terapie educationala complexa si integrata a fost structurata pe cinci module : - terapia cognitiva; - terapia ocupationala si psihoterapia de expresie ; - terapia psihomotricitatii si abilitatea manuala ; - autonomia personala si sociala ; - ludoterapia (considerata ca punte de articulare intre modulele constitutive ale programei). Trebuie evidentiat faptul ca fiecare categorie de terapie este un complex de tipuri, de actiuni terapeutice care implica o abordare intramodulara (intradisciplinara) intre elementele constitutive. Astfel, abordarea intermodulara si intramodulara a programului educational-terapeutic confera acesteia atat un caracter complex, cat si unul integrativ, impunand ca activitatile educational-terapeutice sa fie organizate in viziunea educatiei integrate. 1. Terapia cognitiva Terapia cognitiva este injeleasa ca un proces complex de echilibrare mintalaprin organizarea specifica a cunoasterii la copiii cu cerinte educative speciale al caror comportament cognitiv se caracterizeaza printr-un fenomen general de perturbare a organizarii cunoasterii (disfunctii la nivelul proceselor cognitive,lipsa de motivatie pentru cunoastere, imaturitate cognitiva etc.). Terapia cognitive se constituie din actiuni si programe compensatorii care faciliteaza injelegerea lucrurilor, fenomenelor, persoanelor si situatiilor de viata in dimensiunea lor instrumental-integratoare. La copiii cu cerinte educative speciale care prezinta deficienta mintala, terapia cognitiva presupune o structurare a complexului de stimuli exteriori dupa niveluri adaptate unei largi tipologii de organizare mintala. Programa de terapie educationala vizeaza in aria terapiei cognitive doua domenii mari : - terapia cognitiva de tip A ; - terapia cognitiva de tip B. Terapia cognitiva de tip A vizeaza, in principal, consolidarea, sistematizarea, completarea intr-o maniera deosebita de cea a procesului de predare invatare, a faptelor, informatiilor, abilitatilor, competentelor, deprinderilor, precum si un mod diferit de organizare a activitatilor de cunoastere. Altfel spus, terapia cognitiva de tip A este, in mod concret, o reordonare a invatarii initiale, fara a se rezuma la asa-zisele ,,rezolvari de teme", care repeta aproape identic si mecanic lecturile, faptele, informatiile si experiente de invatare anterioare. Terapia cognitiva de tip B include activitatile si programele care organizeaza procesul de cunoastere cu nuantari pentru diferitele procese psihice. In cadrul acestei forme de terapie sunt vizate dificultatile de cunoastere a trasaturilor specifice apartinand diverselor obiecte si fenomene din jur, facilitand evocare acestor trasaturi prin structuri informationale de disociere a elementelor specifice. Dintr-o neintelegere a specificului celor doua forme de terapie, in practica educativa cu elevii deficient, terapia cognitiva de tip A este de cele mai multe ori singura realizata, limitandu-se la rezolvari de exercitii, recitari sau repovestiri stereotipe , fapt care nu permite o restructurare a proceselor cunoasterii, sporind gradul de inertie al acestora si ignorand in acelasi timp specificitatea cunoasterii la elevii cu cerinte educative speciale. Structura modulului de terapie cognitiva este constituita dintr-o serie de submodule care au dat nastere la elaborarea unor programe terapeutice folosite cu mare frecventa in practica educatiei speciale, ca de exemplu : - programul de stimulare perceptiv-motrica al americancei Marianne Frostig ; i Primul submodul al terapiei cognitive, denumit in programa de terapie educationala complexa si integrata - terapie cognitiva de tip A, este destinat activitatilor de organizare, consolidare, sistematizare, completare a informatiilor, abilitatilor, deprinderilor, precum si programelor de interventie educationala personalizate. Al doilea submodul este compus din cele cinci domenii : sensibilitatea cutanata, vizuala, gustativa, olfactiva, auditiva. Al treilea submodul cuprindecele cinci arii destinate formarii abilitatilor vizual-perceptive si anume : coordonarea vizual--motorie, perceptia forma-fond, constanta perceptiei, pozitia in spatiu si relatiile spatiale. Acest submodul ofera o suita de exercitii si activitati pregatitoare pentru actul lexic si grafic, precum si pentru alte domenii de cunoastere cum ar fi : activitati de observare vizuala, activitati pentru educarea psihomotricitatii, structuri de dezvoltare lingvistica, de formare a rationamentului etc. Al patrulea submodul include o suita de exercitii si activitati care contribuie la formarea si dezvoltarea conceptelor fundamentale de natura logico-matematica inspirate din conceptia piagetiana sau din programul lui Mary Baratta Lorton. Al cincilea submodul este constituit din exercitii perceptive si senzorio-motorii care contribuie la formarea si dezvoltarea proceselor psihice (atentia, memoria, reprezentarile, imaginatia, gandirea), fiind inspirat din programul lui Jacques Dubosson. Cele cinci submodule sunt prevazute si cu structuri de activitati specifice, cu intentia de a oferi un cadru general de organizare a activitatilor educationale- terapeutice cu scopul de a fi imbogatit de catre educator in functie de experienta proprie si de particularitatile copiilor cu care isi desfasoara activitatea. Pentru aplicarea in mod eficient a programelor de terapie educationala complexa si integrata este necesar sa evidentiem cateva idei cu caracter general care definesc strategia de organizare si aplicare a acestor activitati de interventie psihopedagogica : o programarea activitatilor in functie de caracterul terapeutic al educatiei ; o evaluarea ca o componenta esentiala de perfectionare a rezultatelor si proceselor incluse in derularea actului educational-terapeutic si ca mecanismde reglare a intregului proces educational-terapeutic ; o elaborarea de programe de interventie educational-terapeutica personalizate ; o utilizarea unor structuri de activitate integrata bazate pe principiul interdisciplinar, interrelational dintre cele cinci submodule educationale-terapeutice si valorificarea resurselor de invatare conexe oferite elevilor de scoala, familie si mediul comunitar, trei factori educationali cu rol fundamental in educarea si formarea copiilor cu cerinte educative speciale. Programarea, ca activitate de organizare a actului educational-terapeutic, se concretizeaza in elaborarea planificarii calendaristice a activitatilor (lunar, semestrial,anual).
Ne pare rau, pe moment serviciile de acces la documente sunt suspendate.