Teorii ale Invatarii

Extras din referat Cum descarc?

Invatarea este un proces de achizitie,in functie de experienta,gratie caruia anumite activitati/conduite se formeaza ori se modifica sub influenta conditiilor repetitive si variabile ale lumii.Invatarea reprezinta un proces evolutiv,constand in dobandirea de catre fiinta umana a experientei de viata.
Scoala are un rol important in promovarea invtarii,ne initiaza in tainele cunoasterii.
Intrebari precum "De ce are loc invatarea?" sau "Cum are loc invatarea?",au adus la aparitia unor teorii ss modele ale instruirii(invatarii).
"Teoria explica procesul,iar modelul il descrie.",afirma I.Nicola(1996).In cadrul teoriei,accentul se 
pune pe cunoasterea si explicarea mecanismelor profunde ale procesului invatarii,pe determinarile sale cauzale,oferind raspunsuri la intrebarea "De ce are loc invatarea?".In schimb,modelul este mai putin pretentios,rezumandu-se la descrierea factorilor implicati in procesul invatarii,a conditiilor in care se desfasoara,el raspunzand la intrebarea "Cum se realizeaza invatarea?". I.Neacsu(1990) apreciaza ca invatarii ii sunt asociate cel putin doua paradigme in sfera cunoasterii:prima avanseaza ideea ca rolul scolii este central in promovarea invatarii vazute dintr-o perspectiva,mai ales subiectiva:cunoasterea ca activitate/proces care trebuie indusa in constiinta si conduita fiecarui copil,indiferent de optiunile sale.
Urmatoarele sase intrebari ilustreaza genul de probleme care fac obiecivul teoriilor invatarii: 
1)Care sunt limitele invatarii?
Aici se pune problema capacitatii indivizilor de a invata conform cu deosebirile dintre ei,in ceea ce priveste capacitatea de a invata si conform cu deosebirile dintre cei ce invata,ca membri ai aceleiasi specii sau ai unor specii diferite.Se intelege ca nu este vorba numai de diferente persistente,ci si de unele schimbari in capacitatea de asimilare care se datoreaza varstei.
2)Care este rolul practicii in procesul de invatare?
Vechea zicala ca "practica perfectioneaza" isi are ratiunea sa.Evident,invatam sa patinam pe rotile numai prin exersare.
3)In ce masura sunt importante impulsul,stimulentul,recompensa ori sanctiunea?
Oricine stie ca,in general,eficienta invatarii se asigura prin mijloace de recompensa ori sanctiune sau ca este mai usor sa inveti ceea ce este interesant decat ceea ce te plictiseste.
4)Care este locul intelegerii si intuitiei(insight)?
Unele chestiuni se invata mai usor daca stim despre ce este vorba.De exemplu,ne simtim mai bine ca turisti daca putem intelege o harta ori un orar si suntem neajuorati in fata unei ecuatii diferentiale daca nu-i intelegem simbolurile si regulile pentru folosirea acestora.Putem rosti vocalele cu usurinta fara a cunoaste modul cum trebuie sa miscam limba si putem citi fara a fi constienti de miscarile pe care le fac muschii oculari.Se pare ca asimilam anumite chestiuni in mod automat,in timp ce pentru altele trebuie sa ne luptam din greu,mai intaai pentru a le intelege si abia apoi pentru a le stapani.
5)Invatarea intr-un domeniu devine oare suport pentru invatarea intr-un alt domeniu?
Aceasta este o problema a virtutii formative a unei discipline sau o problema de transfer in invatare.
6)Ce se intampla de fapt in procesul de memorare si in cel de uitare?
Faptele de memorie sunt in mod obisnuit destul de necunoscute,dar in legatura cu memorarea si uitarea pot aparea adesea ciudatenii.Unele fapte pe care dorim sa le memoram se uita cu usurinta,iar cele pe care dorim sa le uitam ne framanta mintea.In cazuri de amnezie,se produc adesea in memeorie lapsus-uri asupra evenimentelor mai vechi sau mai noi.
Aceste sase intrebari vor servi drept chestionar de baza la care vor raspunde pe rand fiecare dintre teoriile importante.
E.Hilgard si H.G.Bower(1974) considerau ca numeroasele teorii ale invatarii elaborate in psihologie,ar putea fi impartite in trei mari grupe.


Fisiere in arhiva (1):

  • Teorii ale Invatarii.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Bibliografie

E.Hilgard,H.G.Bower-"Teorii ale invatarii"
Ghe.Dumitriu,Constanta Dumitriu-"Psihopedagogie"
Internet: www.referate.ro


Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* La pretul afisat se adauga 19% TVA, platibil in momentul achitarii abonamentului / incarcarii cartelei.

Hopa sus!