Tehnici de Munca Intelectuala - Stiluri de Invatare Inteligenta Multipla

Extras din referat Cum descarc?

Pornind de la faptul ca tehnica muncii intelectuale sau arta insusirii stiintei nu este altceva decat stiinta dezvoltarii personalitatii si a talentului, voi aborda elemente privind anumite tehnici ale muncii intelectuale, in special cele care contribuie la dezvoltarea personalitatii umane pe directia inovatiei, a cercetarii. In acest sens, voi pune accent mai ales asupra personalitatii studentului, a celor care invata de la acest nivel in sus. O atentie deosebita va fi acordata lecturii, ca proces fundamental in dezvoltarea tehnicii de munca intelectuala, de calitatea lecturii fiind legata si calitatea dezvoltarii intelectuale.
Elemente privind tehnica muncii intelectuale si dezvoltarea personalitatii umane in directia creativitatii
Tehnica muncii intelectuale ar trebui sa constituie o parte integranta din educatia tuturor oamenilor, indiferent de varsta si profesia lor. Si aceasta pentru ca tehnicile muncii intelectuale au rolul de a facilita deschiderea intelectuala spre continutul diverselor activitati socio-profesionale si de cercetare stiintifica, si, de asemenea, au rolul de a asigura adaptarea cat mai buna a oamenilor la diferitele schimbari care au loc la nivelul intregii societati contemporane. Avand la baza rezultate ale cercetarilor desfasurate in discipline precum pedagogia si sociologia, psihologia si in special psihologia invatarii, tehnica muncii intelectuale se integreaza in preocuparea tot mai constanta pentru calitate inregistrata la nivelul tuturor domeniilor de activitate.
In scoala, in general, se dobandeste capacitatea de a desfasura activitati intelectuale. Foarte devreme apare capacitatea de a gandi, de a cunoaste, de a avea o activitate rationala, de a opera cu notiuni stiintifice. Pregatirea pe care o ofera scoala, indiferent de nivel, nu este insa suficienta. Toate cunostintele, abilitatile si tehnicile deprinse trebuie dezvoltate in permanenta, trebuie valorificate prin activitati creatoare. Se poate totusi afirma ca in cadrul liceului si apoi al facultatii se pun adevaratele baze in vederea formarii unui stil propriu de munca intelectuala.
Din perspectiva preocuparii profesorului cele mai semnificative metode si tehnici de munca intelectuala ar fi urmatoarele:
- initierea si familiarizarea elevilor cu folosirea unor instrumente auxiliare pentru imbogatirea cunostintelor si rezolvarea sarcinilor de invatare (dictionare, enciclopedii);
- formarea priceperii de folosire a surselor documentare si de intocmire pe aceasta baza a unor planuri: de ideii, conspecte, fise. Formarea la elevi a unor procedeea speciale de invatare, in functie de continutul si complexitatea sarcinii, precum si de particularitatile persoanei care invata;
- familiarizarea elevilor cu specificul si cerintele tehnicii de observare si experimentare, cu priceperea de a observa si investiga fenomenele realitatii;
- stimularea elevilor in vederea stabilirii unor corelatii intre cunostintele asimilate prin treceri succesive de la concret la abstract si de la abstract la concret;
- familiarizarea elevilor cu diferite strategii creative in rezolvarea sarcinilor de invatare;
- adoptarea si respectarea de catre elevi a unui regim rational de munca si odihna, in concordanta cu cerintele igienii activitatii intelectuale.
Primele elemente ale personalitatii, dar care se pot inca modifica, apar in copilarie, insa ceea ce este esential in personalitatea unui om se contureaza in adolescenta si in perioada de maturitate incipienta, adica in perioada de studentie. Procesul educativ care are loc in acest interval contribuie in mare masura la cristalizarea personalitatii. De-a lungul timpului, personalitatea a fost definita din perspectiva mai multor orientari si teorii: teoria biologica, teoria psihanalitica, teoria factoriala, orientarea experimentalista, teoria integrativ-dinamica, teoria invatarii, teoria sistemelor. O dimensiune esentiala a personalitatii este creativitatea, iar scoala are un rol important in dezvoltarea capacitatilor creative ale copiilor. Printre factorii creativitatii se numara: aptitudinile intelectuale, aptitudinea interogativa (de cautare), flexibilitatea cognitiva, sensibilitatea estetica si posibilitatea de sesizare a destinului, a increderii creatorului in viitorul sau.
In perioada studiilor universitare se poate vorbi atat despre desavarsirea personalitatii, cat si dezvoltarea potentialului creator al studentilor. Pentru a gandi sistematic si eficient, pentru a folosi noul, pentru a fi creativ este necesar un efort sustinut si constant. Acest efort trebuie sa continue si sa fie amplificat pe parcursul intregii vieti.
Studiile au aratat insa faptul ca tinerii nu au suficiente deprinderi practice in primul rand pentru o dezvoltare armonioasa a personalitatii si apoi pentru desfasurarea unor activitati creative. Este vorba de acele deprinderi practice de folosire a tehnicilor de munca intelectuala. Tehnica autoeducativa, a studiului individual nu se desfasoara in mod corespunzator, este preferat sistemul preluarii cunostintelor in dauna exersarii metodelor si a tehnicilor de munca independenta, ale descoperirii si creativitatii. Adesea, aceste tehnici au fost invatate la modul informal-accidental, sunt utilizate doar in anumite situatii, iar aplicarea lor difera. La nivelul elevilor si studentilor pot fi distinse cateva categorii: cei care cunosc si aplica tehnicile de munca intelectuala, cei care cunosc unele tehnici, dar nu le folosesc, si cei care nu le cunosc sub nici o forma. 
Necesitatea orientarii, intelegerii si exersarii metodelor si tehnicilor de munca intelectuala la toate nivelurile de invatamant a fost constatata de mult timp. In acest fel, aceste metode si tehnici sunt integrate in cadrul procesului de invatare sau studiere a diferitelor discipline.
Atunci cand se abordeaza aspecte legate de munca intelectuala trebuie avute in vedere atat metodele de gandire, de invatare, cat si aspectele educative ale organizarii si indrumarii muncii intelectuale. Nu numai procedeele si sistemele de informare prezinta importanta, ci si strategia de activitate, de organizare si conducere care asigura desfasurarea in conditii cat mai bune a muncii intelectuale.
Exista tari precum Suedia, S.U.A., Germania in care institutiile de invatamant au elaborat un curriculum care prevede in mod expres predarea-invatarea metodelor si tehnicilor de munca intelectuala. Studiul si exersarea acestora sunt prezente de la ciclul primar pana la cursurile postuniversitare. Intai se invata cum sa se organizeze munca de invatare, cum sa se insuseasca anumite deprinderi elementare (timp, loc, instrumente) si, apoi, cum sa se insuseasca procedeele stiintifice caracteristice invatarii diferitelor discipline.
In legatura cu invatarea metodelor si tehnicilor de munca intelectuala s-a vorbit despre importanta relatiei general-particular. Continutul, logica si metodele de cercetare ale stiintelor influenteaza modalitatile de invatare. Fiecare stiinta are metodele sale proprii. Astfel, in chimie, metoda analizei cantitative este de baza; in invatarea limbilor straine, metoda conversatiei este esentiala etc.
Tehnicile muncii intelectuale sunt influentate si de standardizarea procedeelor, tehnicilor si operatiilor de cercetare stiintifica. La nivelul invatamantului superior, metodele active, participative se aproprie pana la identificare cu metodele cercetarii, experimentarii.
Exista mai multe paliere ale muncii intelectuale. Astfel la nivelul elevului/studentului, se poate vorbi de munca intelectuala la cursuri, munca intelectuala acasa (studiul individual), munca intelectuala in biblioteca s.a.


Fisiere in arhiva (1):

  • Tehnici de Munca Intelectuala - Stiluri de Invatare Inteligenta Multipla.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:

* Prin apăsarea pe butonul “Descarcă acum” declar că am citit, înțeles și agreat termenii și condițiile.
* Prețul este fără TVA.


Hopa sus!