Tehnici de Cooperare

Extras din referat Cum descarc?

TEMA NR. 1 
-aplicatii-
1. Folosind informatiile din curs despre instruirea constructivista, comentati la alegere unul dintre citatele urmatoare:
b. "Manualele transmit doar certitudini, nu si intrebari sau indoieli, sentimentul provizoriului, nesigurantei sau ambivalentei cunoasterii umane. Cunoasterea este oferita ca produs pe care il poti achizitiona si nu ca stradanie permanenta de intelegere, de depasire a erorilor" (apud. Siebert, 2001, p.90)
Din perspectiva constructivista in educatie si invatare importante sunt intrebarile, indoielile, neintelegerile, intelesurile ascunse, latente din spatele unei anume intelegeri. Multa vreme scoala, profesorii, parintii s-au straduit sa ofere modele demne de urmat, cai de rezolvare a problemelor si solutii pentru esecuri. 
Efortul cadrelor didactice, in general si al celor din invatamantul primar, in special, de a introduce o perspectiva constructivista in demersul lor didactic ar fi eficient daca ar exista o relatie pozitiva intre planul-cadru de invatamant, programele scolare, manualele alternative, alte produse curriculare, proiectarea curriculara si abordarea constructivista; in aceste conditii (atunci) realizarea unei invatari eficiente bazata pe rezolvare de probleme are un grad mare de certitudine.
In raport cu alte componente ale curriculumului, manualele sunt un amestec de pedagogie clasica cu rare elemente de pedagogie constructivista. 
Criteriile privind analiza unui manual din perspectiva constructivista au fost:
a - legatura cu intreaga cunoastere si actiune umana, cu practicile sociale;
b - reflectarea nivelului de cultura si civilizatie a timpului in care traim;
c - caracterul sistemic al cunostintelor si capacitatea de a oferi posibilitati de individualizare si diferentiere in instruire;
d - definirea corecta a cuvintelor, a termenilor introdusi, precum si sublinierea permanenta a faptului ca toate cunostintele s-au nascut si se nasc din nevoi practice.
Detaliere din perspectiva constructivista la obiectul Stiinte ale naturii pentru clasa a IV-a, tema -,,Omul si mediul inconjurator":
Plecam de la ipoteza ca elevii din clasa a IV-a si-au insusit in anul scolar anterior informatii despre mediul inconjurator, dar nu au o buna intelegere a ceea ce este acest mediu, din ce este compus, cum se schimba acesta de catre om, de ce si cum trebuie protejat mediul natural. 
Astfel, la puncte tari, notam: grafica bine realizata, constructia textului sub forma autointerogatiei. La acestea, se adauga si prezentarea unor informatii utile elevilor in viata de zi cu zi. 
Manualelor alternative pe fond prezinta urmatoarele puncte slabe:
- nu ofera sarcini autentice de invatare care sa provina din viata reala ca situatii-problema, probleme, studii de caz.
- nu utilizeaza interactiunile sociale ca sursa de constructie cognitiva.
- nu incurajeaza dialogul, colaborarea, cooperarea, adica activitatile interactive privind elevii, ci ofera de regula instruire prin transmitere de cunostinte de catre profesor. 
- nu reusesc sa creeze prin cunoastere o activitate de constructie mentala intrucat invatarea nu este activa. 
- nu au structurarea continuturilor de o maniera prin care elevii sa fie motivati sa se autoorganizeze, sa se autocorecteze, sa ajunga chiar la metacognitie. 
- nu au flexibilitatea necesara prin care continuturile sa fi adaptate si la propunerile elevilor. 
- nu reusesc sa sustina curiozitatea naturala a elevilor.
- nu ofera evaluari care sa tina de progresul intelegerii, de calitatea abilitatilor de comunicare si cooperare in context Situativ-situational.
- nu asigura cadrelor didactice posibilitatea de a avea o atitudine interactiva de mediere a relatiei elev-elevi intrucat manualele sunt construite din perspectiva clasica. 
Manualele scolare alternative, dar si celelalte produse curriculare (ghiduri,auxiliare didactice, culegeri de probleme etc.) consideram ca trebuie sa fie realizate din perspectiva principiilor constructiviste precum: principiul prioritatii constructiei mentale, principiul individualizarii/personalizarii, principiul invatarii contextuale, principiul invatarii prin cooperare si colaborare, principiul prioritatii evaluarii formative si formatoare.


Fisiere in arhiva (1):

  • Tehnici de Cooperare.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare. Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* La pretul afisat se adauga 19% TVA, platibil in momentul achitarii abonamentului / incarcarii cartelei.

Hopa sus!