Extras din referat
Obiectivele educaționale prezintă un grad mare de diferențiere, operată în literatura de specialitate prin termenul de “taxonomie a obiectivelor”, înțeleasă drept clasificare, sistematizare. Ca rezultat al folosirii unor criterii extrem de diferite,taxonomia obiectivelor oferă o diversitate tipologică a obiectivelor, îndeplinind mai mult un rol informativ.
Elaborarea corectă a obiectivelor este crucială în planificarea oricărui eveniment de instruire, necesitatea acesteia fiind condiționată de faptul că obiectivele:
1. oferă un fundament pentru selectarea strategiilor de instruire adecvate scopurilor educaționale în proiectare;
2. îl ajută pe elev să-și direcționeze atenția spre ceea ce se așteaptă de la el;
3. asigură un suport pentru evaluarea corectă a performanței (cunoștințelor și abilităților);
4. oferă criterii pentru determinarea eficienței întregului proces de instruire.
Taxonomia domeniului cognitiv elaborată de B.S. Bloom se constituie drept cadru de referință ce va fi adaptat la structura particulară a disciplinelor de învățămînt. A proiecta obiectivele conform acestei taxonomii înseamnă a lua în considerare dimensiunile informativă și formativă a educației și a specifica comportamente cognitive adecvate pentru fiecare clasă de obiective (în total 6 criterii). Pentru fiecare categorie taxonomică sunt indicate tipuri reprezentative de obiective. De exemplu, înțelegerea presupune: reformularea unui enunț de către elev/preșcolar cu propriile cuvinte, interpretarea (rezumarea, comentarea etc.) și extrapolarea (specifică consecințelor unui enunț dincolo de context sau cadru de prezentare).
Exemplu:
Disciplina: M3 Calitatea produselor și serviciilor
Clasa: a IX-a C
Unitatea de învățare : URÎ 5.Ambalarea mărfurilor
Tema Lecției: Recapitulare Ambalarea Mărfurilor
Tipul lecției: Lecție de recapitulare, consolidarea cunostințelor
La sfârșitul lecției elevii vor fi capabili :
1. -să definească ambalajul CUNOAȘTERE
2. - să recunoască funcțiile ambalajului CUNOAȘTERE
3. - să clasifice ambalajele dupa mai multe criterii APLICARE
4. - să identifice principlalele tipuri de ambalaje ANALIZA
5. - să identifice metodele de ambalare CUNOAȘTERE
Preview document
Conținut arhivă zip
- Taxonomia obiectivelor Bloom.docx