Strategii didactice specifice învățământului preșcolar

Referat
9.4/10 (5 voturi)
Domeniu: Pedagogie
Conține 1 fișier: doc
Pagini : 10 în total
Cuvinte : 4340
Mărime: 25.29KB (arhivat)
Publicat de: Marcela Ioniță
Puncte necesare: 8
metodele de predare

Extras din referat

STRATEGII DIDACTICE SPECIFICE INVATAMANTULUI PRESCOLAR

Strategia didactica reprezinta modul de imbinare a metodelor, procedeelor, mijloacelor, tehnicilor, formelor de organizare a activitatii, alese de cadrul didactic.

1.Elementele constitutive ale srategiei activitatii formative-educative

Metodologia didactica, reprezinta stiinta sau teoria despre metode, procedee, tehnici, mijloace utilizate in activitatea instructiv-educativa. Metodologia procesului educational desemneaza ansamblul metodelor, tehnicilor, procedeelor si mijloacelor de predare-invatare si de evaluare.

Metoda semnifica un ansamblu de principii, reguli, tehnici, procede si operatii contituite ca instrument al cunoasterii, menit sa sporeasca eficienta acestora. Metoda nu are valoare in sine, ci o dobandeste prin eficienta activitatii in care este angrenata, prin modul cum ea este aplicata de edcucator. Ea este inculusa intr-o strategie didactica, adica intr-un ansamblu de metode care se completeaza, se compenseaza si devin un demers coerent in educare si instruire.

Mijloacele de invatamant-baza meteriala a gradinitei si reprezinta suportul material al activitatilor cu prescolarii, cu ajutorul carora se asigura aplicarea principiului intuitiei.

Formele de organizare a activitatii sunt modalitati de structurare a elementelor ce compun procesul de invatamant, corelarea scopului si a obiectivelor operationale cu strategia didactica.

2. Metode specifice invatamantului prescolar

Modernizare metodologiei didactice reprezinta un element fundamental al reformei deoarece, in formarea copilului, metoda joaca rolul unui instrument important de cunoastere a realitatii, de integrare in societate. Ele vizeaza copilul care devine prin metode moderne principalul beneficiar al proprei activitati de descoperire.

Clasificarea metodelor

- dupa scop, (traditionale- moderne), sarcina didactica prioritara ( dobandire a cunostintelor, de formare a priceperilor si deprinderilor, de consolidare, de verificare si evaluare de recapitulare si sintetizare),

- Sarcinile didactice se realizeaza cu ajutorul metodelor, tehnicilor si procedeelor didactice. Folosirea judicioasa a metodelor are o deosebita importanta pentru reusita activitatii de la catedra; pe de alta parte, continuturile fiecarei discipline si obiectivele pe care si le propune sa le îndeplineasca, pretind metode adecvate. Adoptarea si nu adaptarea metodelor de predare ale unor discipline, la alte discipline pot conduce la rezultate contradictorii.

Metodele reprezinta forme specifice de organizare a relatiei profesor-elev si elev-cunostinte si cuprind o suita de procedee care vizeaza cunoasterea, instruirea si formarea personalitatii.

În literatura de specialitate, metoda este definita ca o maniera de a actiona practic, sistematic si planificat, ca o tehnica de a atinge un obiectiv prestabilit.

Functiile metodelor didactice

În procesul instructiv educativ, metodele didactice îndeplinesc anumite functii, care vizeaza deopotriva cunoasterea (asimilarea cunostintelor, gândirea), instruirea (formarea priceperilor, deprinderilor, abilitatilor), cât si formarea trasaturilor personalitatii:

- functia cognitiva, de dobândire de noi cunostinte;

- functia normativa. Prin metodele de care dispune, profesorul organizeaza, dirijeaza si corecteaza în mod continuu procesul de instruire, în vederea optimizarii acestuia.

- functia motivationala, potrivit careia, o metoda bine aleasa poate stârni si mentine interesul elevului, curiozitatea, dorinta de cunoastere si actiune;

- functia operationala sau instrumentala, potrivit careia metoda este un intermediar între elev si unitatea de continut;

- functia formativ-educativa, care atribuie metodei calitatea de instrument de exersare si dezvoltare a proceselor psihice si motorii, simultan cu însusirea cunostintelor, formarea deprinderilor, dezvoltarea aptitudinilor, opiniilor, convingerilor, sentimentelor si calitatilor morale.

În functie de mostenirea culturala, experienta individuala sau cea dobândita prin activitatea practica de învatare, metodele folosite pot fi clasificate în trei categorii:

- metode de transmitere si însusire de cunostinte:

- de comunicare orala, expozitive (povestirea, descrierea, instructajul) si conversative (conversatia euristica, discutia colectiva, problematizarea);

- de comunicare scrisa (lucrul cu manualul), lectura explicativa, lectura independenta, etc.

- metode de învatare dirijata sau nedirijata:

- metode de observare directa (observarea sistematica si independenta, experimentul, studiul de caz);

- metode de studiu cu ajutorul modelelor, Didactica specialitatii – Informatica Curs 3 55 - instruire programata si învatare asistata de calculator.

Preview document

Strategii didactice specifice învățământului preșcolar - Pagina 1
Strategii didactice specifice învățământului preșcolar - Pagina 2
Strategii didactice specifice învățământului preșcolar - Pagina 3
Strategii didactice specifice învățământului preșcolar - Pagina 4
Strategii didactice specifice învățământului preșcolar - Pagina 5
Strategii didactice specifice învățământului preșcolar - Pagina 6
Strategii didactice specifice învățământului preșcolar - Pagina 7
Strategii didactice specifice învățământului preșcolar - Pagina 8
Strategii didactice specifice învățământului preșcolar - Pagina 9
Strategii didactice specifice învățământului preșcolar - Pagina 10

Conținut arhivă zip

  • Strategii Didactice Specifice Invatamantului Prescolar.doc

Alții au mai descărcat și

Evaluarea initială, evaluarea formativă, evaluarea sumativă - strategii complementare

INTRODUCERE Oricare ar fi gradul de dezvoltare economică şi socială a unei ţări, învăţământul angajează direct sau mijlocit o parte însemnată a...

Portofoliu Pedagogie - Fundamentele pedagogiei, teoria și metodologia curriculumului

Capitolul 1. Pedagogie I (Fundamentele pedagogiei+Teoria și metodologia curriculumului) 1.1. Eseu: Stiluri de predare Stiluri de predare...

Strategii Didactice

Metode si strategii didactice interactive folosite în ora de religie 1. Mozaicul Este o metoda de învatare care se bazeaza, pe distribuirea...

Proiectarea activității didactice

Proiectarea activitatii instructiv-educative/proiectare didactica reprezinta ansamblul de procese si operatii deliberative de anticipare a...

Importanța jocului didactic în dezvoltatrea vorbirii

Jocul constituie o modalitate deosebit de valoroasa de modelare a viitoarei personalitati, deoarece ofera posibilitatea sa cunoastem copilul si...

Modele Pedagogice

Diversificarea şi îmbogăţirea modelelor de instruire Mai ales din a doua jumătate a secolului al XX-lea şi la acest început de nou secol, asistăm...

Metode de Evaluare

În reforma educaţională întreprinsă în momentul de faţă în sistemul educaţional, activitatea de evaluare devine din ce în ce mai importantă...

Recenzie - Didactica. Teoria instruirii

Ion T. Radu si Liliana Ezechil isi propun, in cartea "Didactica. Teoria instruirii", sa ofere celor care se pregatesc pentru o cariera didactica, o...

Te-ar putea interesa și

Lucrarea de grad I - educarea limbajului copilului preșcolar

ARGUMENT “Limba este întâiul mare poem al unui popor” (Lucian Balga) Nu numai în dezvoltarea istorică a omului, dar și în dezvoltarea...

Bazele pshiopedagogice ale stimulării creativității copiilor preșcolari de 6-7 ani

Introducere.3 Capitolul I. Repere conceptuale ale creativităţii la preşcolarii de 6 – 7 ani.9 1.1 Conceptul de creativitate şi delimitările ei...

Studiul Preliminar Privind Diagnoza și Prognoza Dezvoltării Motrice a Copiilor Preșcolari

CAPITOLUL 1 PREMISELE LUCRĂRII 1.1. Motivarea alegerii temei În alegerea temei am pornit de la premisa că activitatea motrică a copiilor...

Metode și Procedee Folosite în Activitățile de Formare a Reprezentărilor Matematice la Vârsta Preșcolară

CAPITOLUL I INTRODUCERE. MOTIVAREA ALEGERII TEMEI 1.1. CUNOAŞTERE ŞI ÎNVĂŢARE LA VÂRSTA PREŞCOLARĂ Numeroşi psihologi şi-au focalizat...

Metode interactive utilizate la orele de matematică în grădiniță

Introducere ,,Organizarea activităţii şcolare fie in formă frontală ori colectivă ( de muncă cu intregul colectiv al clasei, al anului de studiu...

Învățământul Primar

CAP. I. Introducere 1.1. Învăţământul primar în contextul actual „Formarea şi dezvoltarea profilului moral cu dimensiune axiologică a...

Aspecte ale educării preșcolarilor pentru cunoașterea mediului

1.Importanţa cunoaşterii mediului înconjurător în grădiniţa de copii Mediul înconjurător în care copiii îşi desfăşoară activitatea, prin variatele...

Copil European

Argument: Invatamantul prescolar actual urmareste abordarea integrala a copilului si a aeducatiei sale,nediscriminarea educatiei, implicarea...

Ai nevoie de altceva?