Strategii Didactice

Previzualizare referat:

Extras din referat:

Strategia didactica = sistem complex si coerent de mijloace, metode, materiale si alte resurse

educationale care vizeaza atingerea unor obiective.

- ocupa un loc central in cadrul activitatii didactice, deoarece proiectarea si organizarea lectiei se realizeaza in functie de decizia strategica a profesorului.

- este conceputa ca un scenariu didactic complex, in care sunt implicati actorii predarii - invatarii, conditiile realizarii, obiectivele si metodele vizate.

- prefigureaza traseul metodic cel mai potrivit, cel mai logic si mai eficient pentru abordarea unei situatii concrete de predare si invatare( astfel se pot preveni erorile, riscurile si evenimentele nedorite din activitatea didactica).

Componente ale strategiei didactice:

o sistemul formelor de organizare si desfasurare a activitatii educationale,

o sistemul metodologic respectiv sistemul metodelor si procedeelor didactice,

o sistemul mijloacelor de invatamant, respectiv a resurselor utilizate,

o sistemul obiectivelor operationale.

Caracteristici ale strategiei didactice:

o implica pe cel care invata in situatii specifice de invatare;

o rationalizeaza si aduce continutul instruirii la nivelul/dupa particularitatile psihoindividuale

o creeaza premise pentru manifestarea optima a interactiunilor dintre celelalte componente ale procesului de instruire

o presupune combinarea contextuala, originala, unica, uneori, a elementelor procesului instructiv-educativ.

Tipuri de strategii didactice:

1. strategii inductive, al caror demers didactic este de la particular la general;

2. strategii deductive( invers fata de cele inductive) : general -> particular,legi sau

principii-> concretizarea lor in exemple;

3. strategii analogice - predarea si invatarea se desfasoara cu ajutorul modelelor;

4. strategii transductive cum sunt explicatiile prin metafore;

5. strategii mixte: inductiv-deductive si deductiv-inductive;

6. strategii algoritmice: explicativ-demonstrative, intuitive, expozitive, imitative, programate si algoritmice propriu-zise;

7. strategii euristice - de elaborare a cunostintelor prin efort propriu de gandire, folosind problematizarea, descoperirea, modelarea, formularea de ipoteze, dialogul euristic, experimentul de investigare, asaltul de idei, avand ca efect stimularea creativitatii.

Strategiile didactice sunt realizate cu ajutorul metodelor de predare si invatare( informative si activ-participative, de studiu individual, de verificare si evaluare). Strategia nu se confunda cu metoda sau cu metodologia didactica. Metoda vizeaza o activitate de predare-invatare-evaluare. Strategia vizeaza procesul de instruire in ansamblu si nu o secventa de instruire.

METODE DE INVATAMANT

= acele cai prin care elevii ajung, in procesul de invatamant, sub coordonarea educatorilor, la dobandirea de cunostinte, deprinderi, la dezvoltarea capacitatilor intelectuale si la valorificarea aptitudinilor specifice.

Metoda - un plan de actiune, o succesiune de operatii realizate in vederea atingerii unui scop

- un instrument de lucru in activitatea de cunoastere si de formare a abilitatilor

- este o tehnica de care profesorul si elevii se folosesc pentru efectuarea actiunii de predare-invatare; ea asigura realizarea in practica a unei activitati proiectate mintal, conform unei strategii didactice.

Functii ale metodelor de invatamant:

o cognitiva - de dirijare a cunoasterii in scopul insusirii unor cunostinte;

o normativa - aspecte metodologice, respectiv, modul cum sa predea profesorul si cum sa invete elevul;

o motivationala - de stimulare a interesului cognitiv, de sustinere a procesului de invatare;

o formativ-educativ-compensatorie- de exersare, antrenare si dezvoltare a proceselor psihice.

Descarcă referat

Pentru a descărca acest document,
trebuie să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Strategii Didactice.doc
Alte informații:
Tipuri fișiere:
doc
Diacritice:
Nu
Nota:
4/10 (4 voturi)
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
13 pagini
Imagini extrase:
13 imagini
Nr cuvinte:
5 631 cuvinte
Nr caractere:
34 947 caractere
Marime:
35.34KB (arhivat)
Publicat de:
Anonymous A.
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Referat
Domeniu:
Pedagogie
Tag-uri:
strategie, Pedagogie
Predat:
la facultate
Materie:
Pedagogie
Sus!