Specificul scolii ca organizare
Scoala reprezinta institutia specializata in realizarea activitatii de educatie, conform obiectivelor pedagogice ale procesului de invatamant, stabilite la nivel de politica a educatiei (S. Cristea).
In opinia lui E. Paun scoala este o organizatie care invata si produce invatare (learning organization). Specificul ei decurge in esenta din faptul ca ea este investita cu functia de a produce invatare si-si structureaza toate celelalte aspecte organizationale si functionale in aceasta directie. Se poate spune ca intr-o mare masura intreaga ,,arhitectura organizationala" a scolii se supune logicii proceselor pedagogice. Ceea ce apropie scoala de alte organizatii este caracteristica ei de organizatie care invata. Ceea ce o deosebeste este ca ea produce invatare. Din aceasta trasatura, de organizatie cu dubla deschidere (invata si produce invatare) decurg o serie de particularitati care configureaza specificul scolii ca organizatie:
- prezenta si desfasurarea a doua activitati de baza, distincte si interdependente in acelasi timp, activitati care sunt structurate in conformitate cu doua logici diferite:
- activitatea manageriala administrativa (reglementata de o logica organizationala) - vizeaza conducerea si administrarea scolii, dar si structurile care reglementeaza activitatea cadrelor didactice, statutul si rolul lor institutional
- activitatea pedagogico-educationala - structurata conform unei logice pedagogice, in mare masura nonorganizationala ; este reglementata de norme care decurg din natura proceselor de predare-invatare, implicand raporturi specifice ale elevilor si profesorilor cu stiinta ce devine obiect al transmiterii si asimilarii in scoala
- prezenta in mai mare masura a aspectelor informale si a manifestarilor expresive - spatiul mai mare de manifestare a informalului este determinat mai ales de cultura grupurilor de elevi, dar si de faptul ca logica pedagogica solicita cadrelor didactice creativitate si imaginatie in activitate si-i indeamna pe managerii scolari sa le ofere mai multa libertate de actiune
- prezenta mai multor tipuri membrii din doua perspective: structurala (planul organizational si planul pedagogic) si temporala (membrii permanenti si membrii temporari)
- in plan organizational : membrii staffului managerial (director, dir. adjuncti, manageri intermediari = sefi de catedra, membrii ai organismelor de conducere ale scolii) si membrii personalului administrativ (membrii permaneti)
- in plan pedagogic : cadrele didactice (membrii permanenti) si elevii (membrii temporari - adica devin membrii ai organizatiei scolare pe o perioada determinata)
Pentru a descărca acest document,
trebuie să te autentifici in contul tău.