1.1. Scoala si contextul social Abordarea temei ,,Scoala si comunitatea locala - parteneriat pentru educatie" isi gaseste legitimarea in tendintele actuale ale extinderii campului educational de la organizatia scolara catre alti agenti educationali. Scoala este pe de o parte o institutie care ofera un serviciu social, care este direct influentata de ceea ce se intampla in mediul social, transmite cunostinte, dezvolta abilitati, norme, valori recunoscute si acceptate social; pe de alta parte are o logica interna de dezvoltare, reproduce propriile norme si valori, are propriul sistem de organizare. Privita dintr-o alta perspectiva, scoala, este o institutie care functioneaza intr-o comunitate alcatuita din mai multi factori de educatie: familie, autoritati, organizatii guvernamentale si neguvernamentale, agenti economici etc. care au la randul lor o oferta educationala explicita si/sau implicita. Organizatiile scolare sunt astfel, supuse presiunii multiplilor factori: a grupurilor ideologice care activeaza la nivel local, a sistemelor politice, a conditiilor economice si a diverselor tendinte manifestate in societate. Astfel, asupra scolilor sunt manifestate influente de ordin: economic, politic, culturale si ideologice. Scolile depind de mediul in care functioneaza in ceea ce priveste: obtinerea resurselor materiale, resursele umane, resursele financiare, resursele informationale etc. Scoala functioneaza intr-un context social larg, complex alcatuit din societatea globala, constituta ca sistem social global (national, statal). Influentele contextului social global asupra institutiilor de invatamant se materializeaza in: finalitati ale educatiei (scopuri si obiective), continuturi ale disciplinelor, modul de organizare al sistemului de educatie si al institutiilor, reglementari de ordin juridic si administrative. Pe de alta parte, scoala functioneaza intr-un context social imediat, intr-o comunitate locala si zonala, care furnizeaza elevii dar care are un set de asteptari carora institutia scolara trebuie sa le raspunda. 1.2. Delimitari conceptuale Scoala - caracteristici generale Scoala este o organizatie formala, care are ca scop furnizarea serviciului social de educatie in vederea educarii, formarii, socializarii, profesionalizarii tinerei generatii. Scoala functioneaza intr-o comunitate locala - dar are propriile reguli de functionare, prescrise, transmite valori acceptate local. Pe de alta parte - scoala ,,prelucreaza material uman" din comunitatea locala, cadrele didactice si elevii sunt persoane care traiesc in comunitate si suporta influentele acesteia. Comunitatea Abordarile conceptuale ale termenului de comunitate au o lunga evolutie in timp. Sintetizand diversele abordari putem extrage cateva caracteristici ale comunitatii: - comunitatea reprezinta o entitate sociala globala in care legaturile dintre membri sunt foarte stranse, iar sentimentul de ingrup este foarte puternic si are radacini in traditii profunde; - comunitatea este o entitate supraindividuala care are intaietate in raport cu individul izolat in virtutea transcedentei sale de ordin etic si politic; - comunitatea este: depozitara unui bine comun, este element de referinta morala pentru individ, promoveaza valori de baza (prin legile si traditiile sale) si de referinta pentru individ. In Romania comunitatea este perceputa mai ales ca o notiune geografica, ca un spatiu fizic delimitat. Desi este un termen ,,la moda" si se vorbeste mult despre dezvoltarea comunitara ca solutie la rezolvarea problemelor locale, legaturile interumane bazate pe sprijinul reciproc se afla, in cele mai multe cazuri, la inceputul cristalizarii. Comunitatile din Romania trebuie sa faca efortul de a deveni comunitati adevarate care sa-si descopere spatiul comun in care oamenii trebuie sa conlucreze pentru a identifica ce nevoi specifice au si care sunt lucrurile pe care le pretuiesc cel mai mult. 1.3. Parteneriatul scoala comunitate locala Notiunea de parteneriat are un camp semantic vast. Din punct de vedere juridic, parteneriatul se defineste ca o intelegere legala in care partenerii definesc impreuna scopul general al parteneriatului. Din punctul de vedere al beneficiilor pe care le aduce, parteneriatul poate fi definit ca o modalitate eficienta in realizarea reformei managementului fie prin schimbarea practicilor manageriale, fie prin schimbarea modului in care sunt abordate problemele publice, astfel incat solutionarea lor sa devina fezabila prin parteneriat. Parteneriatul poate fi o solutie pentru alocarea si folosirea resurselor locale la nivel comunitar, pentru atragerea altor resurse externe pentru rezolvarea problemelor comunitare. Ideea de parteneriat intre scoala si comunitate trebuie sa se bazeze pe principiul complementaritatii serviciilor sociale oferite de catre diversele organizatii care activeaza in comunitate. Construirea parteneriatului este un proces deliberat ce implica aptitudini specifice, strategii si cunostinte pe care partile implicate trebuie sa le cunosca si sa le foloseasca. Succesul parteneriatului scoala - comunitate locala este bazat pe legatura permanenta, constanta intre agentii comunitari si reprezentantii scolii. Se realizeaza astfel un echilibru intre schimbare si continuitate, intre specific si global, intre implinirea individuala si exigentele de ordin social.
După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site (vezi detalii).